گزارش برگزاري هفدهمين كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي

اشاره

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| "آينده روابط‌عمومي، رهبري و كوويد-19" موضوع و محور اصلي هفدهمين كنفرانس بين المللي روابط‌عمومي ايران بود كه متاثر از شرايط ناشي از همه گيري ويروس كرونا بنحوي برگزار شد كه دست اندركاران برگزاري را بسوي استفاده از شيوهاي نوين برگزاري يك گردهمايي علمي سوق داد. رعايت شيوه نامه هاي بهداشتي، محدود ساختن زمان، بهره گيري از فناوري هاي ارتباطي براي ارايه مقالات علمي بويژه براي سخنرانان خارج از كشور، بخشي از تغييرات اجتاب ناپذير بود كه مي توان اين شيوه برگزاري را الگويي براي ساير همايش ها، گردهمايي ها و رويداد هاي علمي قلمداد كرد.

آنچه از نظر مي گذرد گزارشي از هفدهمين كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران (IRANCPR) همراه با مراسم اعطاي "جوايز سالانه صنعت روابط‌عمومي ايران" (IPRIA) است كه با حضور جمعي از اساتيد ارتباطات، مديران و كارشناسان نهادها و سازمان هاي بخش هاي دولتي و خصوصي، 12 اسفندماه 1399 توسط موسسه كارگزار روابط‌عمومي (KPRI)، انجمن بين‌اللملي روابط‌عمومي (IPRA)، انجمن متخصصان روابط‌عمومي ايران (IAPRS) و انجمن جهاني كارگزاران مسلمان روابط‌عمومي (IMPRPA) در مركز همايش‌هاي سازمان مديريت صنعتي سازمان مطالعات و بهره‌وري نيروي انساني برگزارشد.

هفدهمين كنفرانس بين المللي روابط‌عمومي ايران و
رونمايي از طرح "نسل چهارم روابط‌عمومي"


مهدي باقريان دبيركل هفدهمين كنفرانس بين المللي روابط‌عمومي ايران بعنوان نخستين سخنران، ضمن خير مقدم به شركت كنندگان در كنفرانس و پس از تشريح روند برگزاري هفدهمين كنفرانس از طرح "توانمندسازي روابط‌عمومي با ابزارهاي صنعت4.0 (Industrie 4.0) با عنوان "نسل چهارم روابط‌عمومي" رونمايي كرد.

باقريان در جمع اساتيد، صاحب نظران، مديران و كارشناسان حاضر در كنفرانس هفدهم در تشريح "انقلاب صنعتي چهارم" گفت: باقريان در جمع اساتيد، صاحب‌نظران، مديران و كارشناسان حاضر در كنفرانس هفدهم در تشريح "انقلاب چهارم صنعتي" گفت: به لطف فناوري ديجيتال و مجموعه‌اي از فناوري‌ها مانند اينترنت صنعتي اشيا، هوش مصنوعي، رايانش ابري، واقعيت مجازي، ربات‌سازي‎ ابري، تحليل كلان ‎داده، تكنولوژي‌هاي بي‌سيم، نانوتكنولوژي، محاسبات كوانتوم، پرينت سه‎بعدي و برخي فناوري‌هاي ديگر در حال تجربه مرحله چهارم انقلاب صنعتي هستيم و مجموعه‎ اين فناوري‌ها، آغازگر "انقلاب چهارم صنعتي " هستند كه از يك دهه پيش آغاز شده است.

وي اظهار داشت: صنعت4.0 "يك تكامل فناوري است كه تركيبي از نوآوري‌هاي مهم در فناوري ديجيتال را توصيف مي‌كند. اينها شامل مدل‌هاي جديد ارتباطات، بازاريابي، رايانش ابري، اينترنت اشيا، ضبط و تجزيه و تحليل داده‌ها و همچنين دستگاه‌هاي تلفن همراه است" و اين همگرايي فناوري به روابط‌عمومي‌ها اين امكان را مي‌دهد كه به‌طور فزاينده‌اي به ذينفعان خود نزديكتر شوند.

عضو هيات مديره انجمن متخصصان روابط‌عمومي با بيان اينكه عصر حاضر، عصر ارتباط با اشياست و همه چيز شبكه‌اي و ديجيتالي مي شود افزود: به مدد ديجيتالي شدن، تمام چرخه‌هاي توليد مورد بازنگري قرار گرفته‌ و ضمن پيوند با يكديگر، به شكل يكپارچه‌ درمي‌آيند.

باقريان سپس به بررسي تاريخچه "انقلاب چهارم صنعتي" پرداخت و اظهار داشت: نخستين كساني كه عبارت "انقلاب چهارم صنعتي" را استفاده كردند، گروهي از دانشمندان بودند كه تلاش مي‌كردند براي دولت آلمان، استراتژي با تكنولوژي پيشرفته طراحي و ايجاد كنند و اصطلاح نسل چهارم صنعت براي نخستين بار در سال 2011 در نمايشگاهي در هانوفر آلمان مطرح شد.

اتصال دنياي فيزيكي به دنياي ديجيتال (تلفيق جهان آنلاين و دنياي توليد صنعتي) از ديگر محورهاي سخنان دبيركل هفدهمين كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي بود كه در توضيح آن گفت: عصر صنعت4.0، عصري است كه فناوري سنسور و اينترنت اشيا (ارتباط ميان ماشين‌‎ها) صنعت را به سمت ديجيتال‌سازي مي‌برد و كامپيوترها و ربات‎ها، تمامي كاركردهاي فيزيكي را به كمك تكنولوژي‌هاي بي‌سيم نسل پنجم بر عهده مي‌گيرند.

عضو هيات مديره انجمن متخصصان روابط‌عمومي در ادامه با اشاره به تعريف "مجمع جهاني اقتصاد" كه صنعت 4.0 را تلفيقي از فناوري‌هايي توصيف مي‌كند كه مرزها را بين حوزه‌هاي فيزيكي، ديجيتالي و بيولوژيكي مخدوش مي‌كنند، گفت: كلاوس شواب، رئيس هيئت مديره مجمع جهاني اقتصاد در كتاب "انقلاب چهارم صنعتي"، تكنولوژي‌هايي كه سخت‌افزار، نرم‌افزار و زيست‌شناسي (سيستم‌هاي سايبر فيزيكي) را تركيب مي‌كنند و بر پيشرفت ارتباطات و تعاملات تاكيد مي‌كنند را جز نسل چهارم تكنولوژي مي‌داند.

دبيركل كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران با بيان اين مطلب كه صنعت 4.0 مسير بهره‌وري را تغيير داد و مزيت‌هاي رقابتي زيادي را براي بخش‌هاي مختلف ايجاد كرد، اظهار داشت: در طرح The Great Reset كه توسط مجمع جهاني اقتصاد ارائه شد، از انقلاب چهارم صنعتي به عنوان "هوشي استراتژيك" ياد مي‌شود كه مي‌توان از آن براي بازسازي اقتصاد بعد از همه‌گيري كوويد-19 استفاده كرد.

باقريان در بخش ديگري از سخنان خود به 4 اصل جدايي‌ناپذير صنعت 4.0: اتصال، شفافيت اطلاعات، كمك فني و تصميمات غير متمركز اشاره كرد و گفت: "تكنولوژي صنعت 4.0 مي‌تواند به انسان در تصميم‌گيري و حل مسئله و همچنين در انجام وظايف محوله سخت يا ناايمن كمك كند."

وي در خصوص مزيت ديگر اين سيستم‌ها گفت: "ماشين‌هاي هوشمند حجم عظيمي از داده‌ها را جمع‌آوري مي‌كنند و با آناليز آنها كه انجام آن در يك بازه زماني معقول توسط انسان ممكن نيست به شناسايي الگوها و بينش‌هاي جديد به روابط‌عمومي‌ها كمك مي‌كنند. متخصصان روابط‌عمومي با در اختيار داشتن نتايج اين داده‌ها، مي‌توانند خدمات و عمليات خود را بهينه كنند."

باقريان در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تاريخچه پديدار شدن "انقلاب چهارم روابط‌عمومي" اذعان داشت: روابط‌عمومي4.0 كمي بعد از سال 2013 وارد ادبيات روابط‌عمومي شد. انجمن روابط‌عمومي اندونزي، 4 نوامبر 2018، نشستي با عنوان "آماده‌سازي روابط‌عمومي4.0" در جاكارتا برگزار كرد كه در اين مراسم گروه‌هاي مختلفي از دانشگاهيان و متخصصان روابط‌عمومي شركت داشتند. همچنين در سپتامبر 2019، روابط‌عمومي4.0، موضوع كنفرانس روابط‌عمومي انجمن روابط‌عمومي جمهوري چك بود.

عضو هيات مديره انجمن متخصصان روابط‌عمومي با بيان اين مطلب كه با گسترش استفاده از فن‌آوري‌هاي صنعت4.0، در آينده نه چندان دور، چهره صنعت روابط‌عمومي قابل شناسايي نخواهد بود، خاطر نشان ساخت: فن‌آوري‌هاي صنعت4.0 توانايي ما را در انجام كارهاي روابط‌عمومي به‌طرز موثري افزايش داده و با صرفه‌جويي در زمان، باعث مي‌شود كه زمان متخصصان اين حوزه پربارتر و ارزشمندتر شود. ضمن اين كه با برداشتن اين باره زماني، فرصتي براي روابط‌عمومي‌ها فراهم مي‌شود تا كارهاي معني‌دار بيشتري انجام دهند.

وي افزود: روابط‌عمومي‌ها با استفاده از ماشين‌هاي هوشمند و دسترسي به داده‌هاي بيشتر، هوشمندتر مي‌شوند و روابط‌عمومي‌هاي هوشمند، كارآيي و بهره‌وري بيشتر و هزينه‌هاي كمتري خواهند داشت.

باقريان اظهار داشت: اين بدان معني است كه انجام بعضي از كارهاي مهم مانند نوشتن مقاله و مقابله با انتشار اخبار جعلي يا شايعات، به كمك هوش مصنوعي امكان‌پذير است.

دبيركل كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي با بيان اين موضوع كه ديجيتالي شدن فرايندهاي روابط‌عمومي نه تنها تهديدي براي حرفه روابط‌عمومي محسوب نمي‌شود بلكه حرفه روابط‌عمومي به‌طور روزافزون مهم‌تر مي‌شود، گفت: در برخي موارد هوش مصنوعي ابدا نمي‌تواند كاري را كه انسان از عهده آن برمي‌آيد، انجام دهد. براي مثال، نويسنده در يك داستان، حسي را به خواننده القا مي‌كند و او را آن‌چنان تحت تاثير قرار مي‌دهد كه با هوش مصنوعي چنين كاري غيرممكن است. به همين دليل است كه در روابط‌عمومي، فناوري نمي‌تواند جاي انسان را بگيرد.

مدير عامل موسسه كارگزار روابط‌عمومي در خصوص برخي مزيت‌هاي صنعت 4.0 اظهار داشت: "پورتال‌هاي سازماني هوشمند و تحريريه‌هاي الكترونيكي هوشمند از ابزارهاي مهم و حياتي براي تقويت روابط‌عمومي‌ها كه سازمان‌هاي توليد كننده محتوا محسوب مي‌شوند، مي‌با‌شند. براي مثال، خبرگزاري آسوشيتدپرس از سال 2018 از پورتال سازماني هوشمند براي تحليل جستجوي سريع آرشيوها، گزارش‌‌ها و به عنوان دستيار خبرنگاران در بحث استخراج و توليد محتواي متني و تصويري استفاده مي‌كند."

سردبير شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)، اين فناوري‌ها را در افزايش توانايي روابط‌عمومي‌ها براي انجام كارها و صرفه‌جويي در زمان، موثر دانست و تصريح كرد: به‌عنوان مثال همان‌طور كه صاحب‌نظران اين عرصه مطرح كردند و در شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران هم منتشر شده در اتوماسيون كار مي‌توان از "ابزارهاي هوش مصنوعي براي اتوماتيك كردن كارهايي استفاده كرد كه زمان زيادي را صرف مي‌كنند و از سوي ديگر برنامه‌ريزي زماني، يادداشت‌برداري، پست كردن مطالب در رسانه‌هاي اجتماعي و پيگيري ايميل‌ها، كارهايي هستند كه به كمك هوش مصنوعي سريع‌تر قابل انجام است."

باقريان، تجزيه وتحليل احساسات و مديريت بحران را از ديگر تاثيرات مثبت صنعت چهار بر روابط‌عمومي قلمداد كرد و اذعان داشت: يكي از ابعاد هوش مصنوعي كه اغلب به آن توجه چنداني نمي‌شود نقش مثبت آن در مديريت بحران است. اخيرا در همه‌گيري كرونا ديديم كه توانايي پاسخ به نيازهاي مخاطبان، مهارت مهمي براي شاغلان روابط‌عمومي عصر حاضر است.

دبيركل هفدمين كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران مفهوم PR 4.0 را نشان دهنده تصوير روابط‌عمومي فعلي دانست و افزود: همان طور كه در كنفرانس روابط‌عمومي انجمن روابط‌عمومي چك مطرح شد: PR 4.0 متخصصان صنعت روابط‌عمومي را ترغيب مي‌كند تا خود را با پيشرفت پويا، سازگار كنند.

باقريان در تشريح چالش‌هاي روابط‌عمومي مدرن به سونامي بيش از حد محتوا و اطلاعات و پرداختن به داده‌هاي بي‌شماري ‌اشاره كرد كه روابط‌عمومي‌ها از هر كانال ارتباطي دريافت مي‌كنند و در اين باره گفت: كل محتواي منتشرشده در "شش ماه اول سال ۹۹ برابر ۴۰۳ ميليون و 674 هزار و 853 مطلب است و اين رقم در مدت مشابه سال ۹۸ برابر ۲۳۸ ميليون و 69 هزار و 70 مورد بوده" و اين بدان معني است كه چالش روابط‌عمومي براي انتقال پيام به مخاطب، بيشتر مي‌شود و كسب مهارت‌هايي نظير تجزيه وتحليل داده‌ها، مديريت ارتباط با تأثيرگذارها، مديريت رسانه‌هاي اجتماعي و توليد محتوا همراه با ارتباط موثر و روشن براي كارگزاران روابط‌عمومي اجتناب‌ناپذير مي‌شود.

باقريان با اعتقاد به اينكه صنعت 4.0، امكان جمع‌آوري و تجزيه وتحليل داده‌ها را از طريق ماشين امكان‌پذير مي‌سازد و فرآيندهاي سريعتر و انعطاف‌پذيرتر را با كيفيت بالاتر و هزينه‌هاي كمتر به ارمغان مي‌آورد افزود: يك متخصص روابط‌عمومي4.0 نيز بايد هم در زمينه‌هاي فناوري داراي مهارت باشد و هم در حوزه غيرفناوري و اين مهارت‌ها از طريق آموزش، انعطاف‌پذيري و تحرك بالا، مهارت‌هاي ديجيتال، تجزيه وتحليل، نوشتن محتوا و ايجاد شبكه كسب مي‌شود.

مديرعامل انتشارات كارگزار روابط‌عمومي از شخصي‌سازي محتوا به‌عنوان مهارت مورد نياز متخصص روابط‌عمومي نسل چهار نام برد و گفت: براي اينكه پيام بتواند تأثير مستقيمي بر هدف بگذارد، متخصصان روابط‌عمومي بايد خلاق باشند و بتوانند رويكردي شخصي به هدف داشته باشند. چرا كه در ميان يك سونامي بيش از حد محتوا و اطلاعات، PR 4.0 بايد بتواند كانال‌هاي مورد استفاده، اهداف و محتواي مورد نياز آنها را شناسايي و تامين كند.

وي در ادامه افزود: روابط‌عمومي4.0 بر ارتباطات سفارشي، هدفمند و هوشمند تمركز دارد و سبب بهبود بهره‌وري كلي فرآيند ارتباطات مي‌شود.

باقريان با بيان اينكه خلاقيت و درك روند جهاني و تركيب روابط‌عمومي4.0 با فناوري هاي4.0 بايد در استراتژي و عملكرد روابط‌عمومي‌ها گنجانده شود، صنعت 4.0 را منجر به خلق كسب‌وكارهاي جديد قلمداد كرد و خاطرنشان ساخت: يكي از پيامدهاي صنعت 4.0 اين است كه شرح پيشين وظايف كاري، منسوخ مي‌شوند و وظايف كاري جديدي شكل مي‌گيرند و پيرو آن تجديد مهارت‌‎ها، ارتقاي مهارت‎ها و آموزش مداوم اهميتي بيش از هميشه يافته است.

دبيركل هفدهمين كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران، چالش ديگر روابط‌عمومي مدرن را رعايت اخلاق حرفه‌اي دانست و با تاكيد بر ضرورت ارايه عملكرد اخلاق‌مدارانه روابط‌عمومي‌هاي نسل چهارم به تبيين منشورهاي اخلاقي و استاندارهاي حرفه‌اي و اخلاقي مهم جهان از جمله اصول بارسلونا، منشور استكهلم، اعلاميه هلسينكي در جهان مبتني بر احترام به حقيقت، برخورد صادقانه و شفاف با كارمندان، همكاران، مشتريان، رسانه‌ها، دولت و مردم، دستورالعمل‌هاي تهيه شده توسط شوراي اخلاق روابط‌عمومي اتريش، منشور اخلاقي آتن و ساير منشورهاي مورد اجماع روابط‌عمومي در جهان پرداخت و تاكيد كرد: همان‌طور كه نويسندگان كتاب "اصول اخلاقي هوش مصنوعي در روابط‌عمومي" هم اشاره مي‌كنند اگر مي‌خواهيم عملكرد روابط‌عمومي‌ها سريع‎تر و هوشمندانه‌‎تر انجام بشود نه تنها بايد ملزومات ارتقاي مهارت داده‌‎‏پردازي، اتوماسيون و هوش مصنوعي درك و فراهم بشود بلكه چالش‌هاي اخلاقي مرتبط با ساخت و به‌‎كارگيري اتوماسيون و هوش مصنوعي را نيز بشناسند.

باقريان با طرح اين موضوع كه ارتباطات و پيام‌رساني شفاف، هماهنگ و سازگار، بن‌مايه و موتور محركه عصر تحول صنعتي ديجيتال است، گفت: عصر تحول صنعتي ديجيتال بيش از هر عصر ديگري نيازمند مهارت‌هاي ارتباطي است كه متولي آن، شاغلان روابط‌عمومي‌اند.

سردبير "فصلنامه كارگزار روابط‌عمومي" در بخشي ديگر از سخنان خود به اقدامات صورت گرفته شده در مورد هوش مصنوعي با هدف بررسي اثرات و فرصت‌هاي ناشي از هوش مصنوعي در حوزه‎ روابط‌عمومي اشاره كرد و گفت: هيئت هوش مصنوعي در روابط‌عمومي در سال‌هاي 2018، 2019 و 2020 فعاليت‌هاي موفقيت‌آميز زيادي انجام داده است كه از موفقيت‎هاي آن مي‌توان به تحقيق موسسه‎ آلن تورينگِ لندن اشاره كرد كه تحقيقات خود بر روي اتوماسيون و هوش مصنوعي در حوزه‎ روابط‌عمومي را ادامه مي‌‎دهد.

دبيركل هفدهمين كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران با بيان اينكه درك بسيار كمي از اهميت و جايگاه روابط‌عمومي در بين مديران ارشد و دست‌اندركاران روابط‌عمومي وجود دارد تصريح كرد: چالش اصلي روابط‌عمومي، سنجش تأثير و اثبات ارزش است. اگر ارزش ارتباط، درك و اثبات نشود نه تنها تلاش‌هاي روابط‌عمومي ديده نمي‌شود بلكه در جايگاه واقعي و حرفه‌اي خود هم قرار نمي‌گيرد.

باقريان فقدان نگرش و تفكر استراتژيك و روشمند براي شناسايي و حل مشكلات و چالش‌ها و عدم حضور افراد صاحب صلاحيت در عرصه تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي را از جمله چالش‌هاي مهم ديگر روابط‌عمومي‌ها برشمرد و توصيه كرد: متخصصان روابط‌عمومي بايد ارزش كارشان را نشان دهند و بازيگران دنياي روابط‌عمومي بايد برداشت قديمي را كه وظيفه و جايگاه روابط‌عمومي را فقط به عنوان يك تكنسين تنزل مي‌دهند، كنار بگذارند.

وي با بيان اينكه نقش روابط‌عمومي به‌طور كلي هنوز تحت تأثير كار به عنوان يك "تكنسين ارتباطات" با فعاليت‌هايي نظير توليد و ارسال بيانيه‌هاي مختلف مطبوعاتي به رسانه‌ها، برگزاري و مستندسازي رويدادهاي مختلف، مديريت وب‌سايت‌ها، انجام امور گرافيكي براي رسانه‌هاي اجتماعي و همچنين كارهاي انتشاراتي است اظهار داشت: هم اكنون اين امور را ماشين‌ها انجام مي‌دهند و اصلا به متخصص روابط‌عمومي نيازي نيست. بنابراين متخصص روابط‌عمومي بايد به عنوان تسهيل كننده ارتباط فعاليت كند و به‌دنبال رفع موانع ارتباط بين سازمان و مخاطبان آن باشد.

مدير عامل موسسه كارگزار روابط‌عمومي با بيان اينكه هدف اصلي روابط‌عمومي، تهيه اطلاعات موردنياز مديريت و مردم براي تصميم‌گيري سودمند متقابل است خاطرنشان ساخت: روابط‌عمومي مي‌تواند در تنظيم ارتباطات داخلي؛ ارتباط بين كاركنان و مديريت نقش فعال و تاثيرگذاري داشته باشد.

مدير عامل موسسه كارگزار روابط‌عمومي با طرح اين پرسش كه چگونه تحول ديجيتال را در روابط‌عمومي پياده‌سازي كنيم؟ بر ضرورت ايجاد "هسته‌هاي ديجيتال" تاكيد كرد و گفت: هسته ديجيتال شامل فناوري‌هاي نسل جديد است كه به‌طور كلي براي استفاده در زيرساخت‌هاي قديمي فناوري اطلاعات مناسب نيستند.

وي با بيان اينكه هسته ديجيتالي كليد اجازه دادن به سازمان‌ها براي اجراي ابتكارات تحول ديجيتال است كه مي‌تواند فرايندهاي تجاري موجود را بهبود بخشد يا مدل‌هاي جديد تجاري را توسعه دهد تصريح كرد: تبديل زيرساخت روابط‌عمومي به يك هسته ديجيتال تقريباً هميشه يك پروژه پيچيده است كه نياز به برنامه‌ريزي گسترده و استراتژي مشخص دارد و معمولاً شامل ساختاردهي مجدد شيوه‌ها و فرآيندهاي كاري و تجاري است.

عضو هيئت مديره انجمن متخصصان روابط‌عمومي در جمع مديران و كارشناسان حاضر در هفدهمين كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران، پياده‌سازي سيستم عامل‌هاي اصلي ديجيتال و تحول فرهنگ شركت‌ها از طريق شيوه‌هاي مديريت تغيير را نيازمند توسعه مجموعه مهارت‌هاي پيشرفته جديد و پذيرش روابط‌عمومي4.0 دانست و افزود: براي آن دسته از روابط‌عمومي‌هايي كه هسته ديجيتالي خود را با موفقيت ساخته‌اند، گام بعدي منطقي استفاده از فن‌آوري‌هاي پيشرفته مانند واقعيت افزوده و مجازي، تجزيه وتحليل ويدئو و يادگيري ماشيني است.

وي تصريح كرد: هنگام برنامه‌ريزي تحول ديجيتال در روابط‌عمومي، ابتدا بايد مشخص كنيم كه فناوري‌هاي جديد چه كاري مي‌توانند براي شركت و سازمان شما انجام دهند. بررسي كنيم چه گزينه‌هايي به ما در دستيابي به اين اهداف كمك مي‌كنند. با اهداف حرفه‌اي و تخصصي مشخص شروع كنيم. بسياري از اهداف و تحولات ديجيتال روابط‌عمومي 4.0 به اين دليل كه هدف مشخصي غير از تحول ديجيتال ندارند شكست مي‌خورند. اگر روابط‌عمومي‌ها قصد دارند يك تحول ديجيتالي ايجاد كنند، بايد در قالب و چارچوب يك استراتژي بلندمدت حركت كنند.

تغيير يا تبديل مدل كسب‌وكار از ديگر محورهاي سخنان باقريان بود و پيرامون اين موضوع گفت: تحقيقات نشان مي‌دهد طي 10 سال، 30 درصد درآمد جديد توليدكنندگان و كسب‌وكارها مي‌تواند از طريق ديجيتال حاصل شود. اين يك مدل كسب‌وكار تحول‌آفرين است و احتمالاً به تغييراتي بي‌سابقه از شيوه تعامل شركت‌ها با مشتريان خود از طريق طراحي، توليد و ارايه خدمات نياز خواهد داشت.

دبيركل هفدهمين كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران با اشاره به اين موضوع كه روابط‌عمومي4.0، به احتمال زياد، زمينه تحقق الگوي روابط‌عمومي دوسويه همسنگ گرونيگ و هانت (روابط‌عمومي آرماني) را فراهم مي‌كند، گفت: مدل دوسويه همسنگ سعي در ايجاد يك موقعيت سودمند متقابل دارد كه به نظر مي‌رسد روابط‌عمومي4.0، زمينه آن را فراهم كرده است.

وي در پايان گفت: الگوي ارتباطات در روابط‌عمومي4.0، دو طرفه است كه هم به نفع مخاطبان و هم به نفع سازمان است. در واقع در روابط‌عمومي4.0، متخصص روابط‌عمومي به عنوان يك تسهيل‌كننده عمل مي‌كند و از ارتباطات براي اطمينان از تامين منافع همه طرف‌هاي درگير استفاده مي‌شود.

پروفسور ارتباطات دانشگاه ايالتي كاروليناي شمالي:
اجتناب از پنهان‌كاري رايج و تلاش براي ايجاد تغييرات مثبت و موثر از وظايف روابط‌عمومي‌ها در دوران كروناست

پروفسور ارتباطات دانشگاه ايالتي كاروليناي شمالي در هفدهمين كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران كه به صورت ويدئويي برگزار شد، با بيان اين مطلب گفت: تلاش براي مديريت بحران از راه ارايه اطلاعات صحيح، آگاهي‌رساني مستمر و تغيير الگوهاي رفتاري طبيعي و جايگزيني پروتكل‌هاي كرونا از وظايف روابط‌عمومي‌ها در دوران كروناست.

يحيي كمالي‌پور كه با عنوان "كرونا و چالش‌هاي روابط‌عمومي‌ها به سوي تغيير" سخنراني مي‌كرد، گفت: برنامه‌ريزي براي آنچه كه ناشناخته است بسيار مشكل است. به خاطر همين است كه هيچ دولتي، برنامه‌ريزي به موقع و درستي براي مقابله با ويروس كرونا نداشت.

رييس و پايه‌گذار انجمن جهاني ارتباطات اظهار داشت: اگر آمادگي روبرو شدن با تغييرات را نداشته باشيم و يا واكنش و پاسخ مناسب براي آنها فراهم نكنيم از قطار پيشرفت بازخواهيم ماند.

وي در پايان تصريح كرد: روابط‌عمومي‌ها وظيفه دارند با استفاده از ظرفيت‌هاي دنياي ديجيتال، در حوزه تغيير در فرهنگ غلط عمومي، آموزش داده و در ايجاد رفتارهاي درست بويژه در زمان بحران فعاليت كنند.

رييس انجمن بين‌المللي روابط‌عمومي:

خواهان دور ريختن نگرش‌هاي سنتي نسبت به روابط‌عمومي شد

رييس انجمن بين‌المللي روابط‌عمومي كه در خصوص "پيامدهاي بلندمدت "هنجارهاي جديد" بر حرفه روابط‌عمومي" در هفدهمين كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران سخن مي گفت، افزود: ارتباطات استراتژيك موثر و مبتني بر مديريت ارتباطات ريسك زماني به سرانجام مي‌رسد كه موجب نجات يافتن جان انسان‌ها شود نه اينكه صرفا تكرار يك سري مفاهيم و موارد كليشه‌اي باشد و تنها در اين صورت است كه ما مي‌توانيم بگوييم كارمان به خوبي انجام شده است.

فيليپ بورمانس با بيان اين كه در دوران همه‌گيري، ما شاهد افزايش اهميت و جايگاه ارتباطات جهاني و محلي و ارتباطات جهان محلي بوديم، گفت: در نگاه اول شايد يك واژه عجيب و ناشناخته به نظر برسد اما چنين ارتباطاتي واقعيت دارند و در دوران همه‌گيري بر اهميت آنها افزوده شده است چرا كه در اين دوره يك سري رهنمون‌ها و دستورالعمل‌هاي جهاني و فراگير براي مقابله هر چه بهتر با اين ويروس ناشناخته و نحوه برقراري ارتباطات بين سازمان‌ها در اين زمينه گسترش پيدا كرد و دستورالعمل‌هاي مديريتي و اجرايي متعددي در سطح جهان منتشر شد كه بسيار حياتي و كليدي بودند و در اين زمان، ما با تركيبي از برنامه‌هاي ارتباطي جهاني و محلي مواجه بوديم كه نه كاملا و صد‌درصد جهاني بودند و نه به طور كامل محلي.

رييس انجمن بين‌المللي روابط‌عمومي افزود: ارتباطات علم و ديتامحور يكي از مواردي بود كه من فكر مي‌كنم در خيلي جاها از جمله در انجمن بين‌المللي روابط‌عمومي به موضوع بحث اصلي تبديل شد. در اغلب موارد، برقراركنندگان ارتباط را به عنوان نويسندگاني خلاق و مبتكر در نظر مي‌گيرند كه به مهارت‌هاي بسياري مجهز هستند و ما به طور روزافزوني با روش‌هاي علمي و ديتامحوري كار مي‌كنيم كه پايه و اساس آنها انتقال اطلاعات علمي است و در نهايت موجب اطلاع‌رساني علمي به مخاطبين مي‌شود.

مدير اسبق روابط‌عمومي شركت "آي بي ام" با ذكر نمونه‌هايي از ارتباطات علمي و ديتامحور گفت: ما داريم بر روي ارتباطات علمي و ديتامحوري كار مي‌كنيم كه در سازمان‌هاي سيال و چابك و در درون تيم‌هاي كاري مجازي و متخصص به خوبي صورت مي‌گيرد و مي‌تواند به حل چالش‌هاي ارتباطي امروز ما كمك كند و همه اينها از جمله مواردي بودند كه همه‌گيري بر شيوه كار كردن ما تاثير گذاشته است.

بورمانس همچنين تاكيد كرد: اولين و مهم‌ترين ارتباطي كه بايد بگيريد برقراري ارتباط‌هاي دروني با كاركنان برنامه‌ريزي است و نه ارتباط با رسانه‌ها و ديگران و اين اولويت بويژه در امسال و در دوران همه‌گيري از اهميت بيشتري برخوردار است.

رييس ايپرا با اشاره به كاركردهاي متخصصان روابط‌عمومي اظهار داشت: ما متخصصان بخش روابط‌عمومي بنا به تعريف شغلي‌مان و بر اساس وظايف ذاتي‌مان اخبار و گزارش‌ها را دنبال مي‌كنيم و به موضوعات مختلفي توجه داريم و در مورد آنها اطلاعات كسب مي‌كنيم و اين اطلاعات را تجزيه و تحليل مي‌نماييم و نگاه عميق‌تري نسبت به آنچه امروز و فردا اتفاق مي‌افتد داريم و اينها كاركردهاي كامل و تعيين‌كننده‌اي هستند كه مي‌توانند جايگاه روابط‌عمومي‌ها را در اكوسيستم ارتباطي سازمان‌ها به جايگاه اتاق‌هاي فكر تبديل نمايند و اين چيزي است كه من فكر مي‌كنم اتفاق افتاده و متخصصان و كارشناسان روابط‌عمومي در سازمان‌ها را در جايگاهي قرار داده كه آنها با افتخار و اطمينان مي‌توانند ادعا كنند كه "بله من مغز متفكر و عضو اتاق فكر رئيس هستم" و "من بهتر از هر كسي مي‌توانم مسايل و رويدادها را ببينم و تحليل كنم" يا "من مي‌توانم تحولات اجتماعي پيش رو را بهتر از هر كسي ببينم و شناسايي كنم"يا "من به خوبي از تغيير و تحولات فرهنگي و سياسي كه در راه است آگاهي دارم" و اينها همگي از كاركردهاي ما به عنوان متخصصان عرصه روابط‌عمومي است.

رييس انجمن بين‌المللي روابط‌عمومي گفت: استفاده از تكنولوژي‌هاي جديد براي پردازش روزانه و پيوسته بازخوردهاي بين فرستندگان و دريافت‌كنندگان پيام همگي تا چند سال پيش جزو آرزوهاي متخصصان روابط‌عمومي به حساب مي‌آيد اما الان و به لطف امكاناتي كه اينترنت براي سنجش و ارزيابي در اختيار ما قرار داده تحقق پيدا كرده است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود، گفت: وقتي به دوران همه‌گيري كوويد-19 نگاه كنيد مي‌بينيد كه ارتباطات درست در چنين دوراني تا چه اندازه اهميت دارد آن هم ارتباطاتي شفاف، باز و اخلاق‌گرايانه. ارتباطاتي دوطرفه و متقابل چرا كه قرار نيست شما فقط به مردم بگوييد چه كنند بلكه بايد به آنها اطلاعات لازم و مورد نيازشان را بدهيد تا آنها به خودشان كمك كنند ارتباطاتي كه جامعه را در بر مي‌گيرد و به رفع موانع موجود منتهي شود و همه اين مهارت‌ها به ما كمك مي‌كنند تا حرفه‌اي‌تر شويم و به افرادي تبديل شويم كه به شدت مسئوليت‌پذير هستند و مي‌خواهند نقش موثري در جامعه داشته باشند.

بورمانس با بيان اين مطلب كه ما بايد هميشه و در همه حال، پرسش‌هاي اخلاقي و اخلاق‌گرايانه را از خود بپرسيم و براي آنها پاسخ‌هاي قانع‌كننده‌اي بيابيم و كدهاي اخلاقي را هيچ‌گاه ناديده نگيريم، گفت: در سال‌هاي 2019 و 2020، اخلاقيات با سرعت زيادي به دغدغه اصلي فعالان حوزه روابط‌عمومي تبديل شده است و به نظر من، اين مسئوليت تك تك ما متخصصان روابط‌عمومي است كه به كدهاي اخلاقي موجود پايبند و وفادار باشيم و آنها را به طور پيوسته و تحت هر شرايطي رعايت كنيم و آنها را به طور كامل به مرحله اجرا درآوريم و انجام آنها را سرلوحه برنامه‌ريزي‌ها و فعاليت‌هاي‌مان قرار دهيم.

رييس انجمن بين‌المللي روابط‌عمومي گفت: هنگامي كه صحبت از ارتباطات مسئوليت‌پذيرانه به ميان مي‌آيد موضوع بحران آب وهوايي از آن دسته سوژه‌هايي است كه هميشه داراي اهميت فراواني است و تمركز زياد ما بر روي همه‌گيري كوويد-19 نبايد و نمي‌تواند ما را از توجه به آن غافل كند و بحران آب وهوايي در ميان مدت، مهم‌ترين دغدغه جهانيان خواهد بود و به عقيده من باز هم اين جزو اولويت‌هاي ما متخصصان روابط‌عمومي است كه در زمينه مقابله با بحران‌هاي آب وهوايي نيز نقش فعالي را ايفا كنيم.

وي در پايان تصريح كرد: اميدوارم سال 2021، سالي باشد كه ما نگرش‌هاي سنتي نسبت به روابط‌عمومي را بيرون بريزيم كه عمدتا بر اصل برابر دانستن روابط‌عمومي با تبليغات استوار بوده‌اند و اميدوارم كه اين سال، سالي باشد كه طي آن ما متخصصان روابط‌عمومي بتوانيم اثرگذاري كه بايد و مي‌توانيم برجا داشته باشيم را تحقق ببخشيم و ايفاي نقشي فراتر از كليك كردن و اطلاع‌رساني داشته باشيم. ما بايد خودمان و رفتارمان را در اين سال تغيير دهيم و بر نفوذ و تاثيرگذاري‌مان بيفزاييم و در قبال كاري كه انجام مي‌دهيم هدفمندتر و دقيق‌تر باشيم

دكتر احمد يحيايي ايله‌اي:
راهبردهاي ارتباطي مديريت بحران كرونا


مسئوليت اجتماعي روابط‌عمومي در عصر كرونا (راهبردها و كاربردها( عنوان سخنراني دكتر احمد يحيايي ايله‌اي مدرس و مشاور روابط‌عمومي بود كه در هفدهمين كنفرانس بين المللي روابط‌عمومي ايران به ارايه آن پرداخت.

دكتر يحيايي ايله اي با اشاره به شيوع ويروس كرونا از آن بعنوان يك بحران جهاني نام برد و در اين باره گفت: دنيا پس از تجربه جنگ جهاني دوم با پديده فراگير و جهاني ديگري مواجه نشده بود و مسئله كرونا بعنوان يك بحران جهاني موجد مسئوليت هاي اجتماعي بيشتري براي دولت ها و بويژه براي روابط‌عمومي‌ها شده است.

دكتر يحيايي ايله‌اي با اعتقاد به اينكه همه مسئول هستيم و مسئوليت داريم ، به تشريح مسئوليت اجتماعي روابط‌عمومي‌ها در دو بخش برون سازماني شامل مشتريان و مردم و بخش مسئوليت اجتماعي درون سازماني بيشتر كاركنان و خانواده كاركنان پرداخت و با بيان اينكه سهم تحقيقات و ارزيابي سهم ناچيزي در فعاليت هاي روابط‌عمومي‌ها بشمار مي رود گفت: ارزيابي و سنجش ذهنيت خانواده ها، كاركنان و مردم تاثير بسزايي در برنامه ريزي دقيق تر داشته و موجب موفقيت بيشتر در حوزه مسئوليت هاي اجتماعي براي كاركنان، خانواده ها، مشتريان و جامعه مي شود.

وي با اشاره به اينكه آسيب شناسي مسئوليت اجتماعي در ايران نشان مي دهد كه مسئوليت اجتماعي تاكنون به عنوان امري اولويت دار، برنامه محور و فراگير مورد توجه قرار نگرفته است خاطرنشان ساخت: راهبردها و كاربردهاي مسئوليت اجتماعي به درستي آموزش داده نشده و درك درست و دقيقي از آن در بين مديران و كارگزاران اجرايي آن به وجود نيامده است.

دكتر يحيايي ايله‌اي واگذاري مديريت مسئوليت اجتماعي به روابط‌عمومي‌هارا از اتفاقات درست و دقيق در اين حوزه قلمداد كرد و افزود: با اين اتفاق خوب، خوشبختانه امكان استقرار نظام يكپارچه مديريت مسئوليت اجتماعي ميسر شده و البته بايستي اذعان شود كه اين مهم به درك مديران روابط‌عمومي از نقش مسئوليت اجتماعي به عنوان زيربناي خوشنامي سازماني بستگي دارد.

سخنران هفدهمين كنفرانس بين المللي روابط‌عمومي‌ها با تاكيد بر اينكه روابط‌عمومي‌ها بايستي آگاهي داشته باشند كه مسئوليت اجتماعي تنها يك مسئوليت شركتي نيست خاطرنشان ساخت: مقوله مسئوليت اجتماعي يك نظام يكپارچه است كه مسئوليت فردي (تك تك كاركنان)، مسئوليت بخشي (تك تك واحدهاي اداري) و مسئوليت شركت در قبال جامعه را شامل مي شود و لذا موفقيت مسئوليت اجتماعي نيازمند همگرايي و همسويي مجموعه سازمان است.

دكتر يحيايي ايله‌اي اولين قدم در نظام يكپارچه مديريت مسئوليت اجتماعي را آسيب شناسي اين مهم و شناسايي و طراحي راهبردهاي نظام يكپارچه مديريت مسئوليت اجتماعي در سازمان دانست و تصريح كرد: با اين روش مي توان كاربردهاي واقعي مسئوليت اجتماعي را در جامعه استقرار داد و با بررسي و آسيب شناسي مسئوليت اجتماعي، راهبردهاي كلان براي مديريت يكپارچه مسئوليت اجتماعي (با اولويت بحران كرونا) ارايه كرد.

ارايه مجموعه راهكارها و اقدامات اصلاحي براي روابط‌عمومي‌ها در زمينه نقش آفريني مسئوليت اجتماعي در عصر كرونا از ديگر محورهاي سخنراني يحيايي ايله‌اي بود كه در اين باره گفت: روابط‌عمومي‌ها در حوزه رسانه‌هاي اجتماعي مي تواند مسئوليت اجتماعي را جايگزين بي تفاوتي اجتماعي كند.

كمپين خانواده سالم، انتشار اطلاعات اميدبخش و همدردي با دردمندان از جمله راهكارهاي مورد اشاره توسط يحياي ايله‌اي در حوزه راهبردهاي ارتباطات درون سازماني بود و در حوزه راهبردهاي ارتباطات برون سازماني نيز اذعان داشت: اطلاع رساني زودهنگام، خدمات آنلاين، پاسخگويي شفاف، همراهي سازمان‌هاي بالادستي و انتشار اخبار توسعه بخش را مي توان در زمره راهبردهاي ارتباطات برون سازماني مشتريان قلمداد كرد.

تبيين مسئوليت اجتماعي كرونامحور از ديگر محورهاي سخنراني يحيايي ايله‌اي بود كه وي با تاكيد بر اينكه پاسخگويي به يك بحران ملي كار يك سازمان نيست و همراهي سازمان هاي بالادستي را مي طلبد افزود: اطلاع‌رساني با محوريت شبكه هاي اجتماعي در جايي كه مردم حضور دارند امري اجتناب ناپذير است زيرا 50درصد مردم اخبار كرونا را از رسانه هاي اجتماعي دريافت كرده اند.

او با طرح پرسش هايي نظير سازمان هاي ما چه كرده اند؟چقدر بروكراسي كم شده است؟ چقدر خدمات آنلاين شده است؟ چقدر فرايندها اصلاح شده است؟ چقدر اطلاع رساني كامل شده است؟ چقدر كاركنان ورزيده شده اند؟ بر حمايت هاي كرونامحور تاكيد كرد و گفت: حمايتگري از حمايت گران (NGO) قدرداني از مدافعان سلامت و پرداختن به ساير رويدادهاي كرونا محور در زمره مسئوليت اجتماعي روابط‌عمومي‌ها قرار مي گيرد كه اين مسئله زيربناي خوشنامي سازماني است.

يحيايي ايله‌اي با بيان اينكه مسئوليت اجتماعي يك عمل اخلاقي است افزود: مسئوليت اجتماعي همان مردمداري است و در شرايطي كه در كشور درجه مثبت انديشي با شتاب زيادي رو به پايين است، نشر اخبار اميد آفرين و اطلاع رساني شفاف از مهم ترين فعاليت هاي روابط‌عمومي‌ها محسوب مي شود.

وي قدرداني از الگوهاي رفتاري و معرفي الگوها به سازمان، گسترش خدمات آنلاين، اطلاع رساني زود هنگام، محاصره بحران و گسترش اخبار توسعه را از مهم ترين فعاليت هاي مربوط به حوزه مسئوليت اجتماعي روابط‌عمومي‌ها برشمرد.

پروفسور سعيد خزائي رييس انجمن آينده‌نگري ايران:
كسب‌وكارها چگونه بحران را كنترل مي‌كنند

پروفسور سعيد خزائي، رييس انجمن آينده‌نگري ايران نيز از ديگر سخنرانان هفدهمين كنفرانس بين المللي روابط‌عمومي ايران بود كه در سخنراني خود به تبيين و تشريح موضوع "كسب‌وكارها چگونه بحران (كوويد-19) را كنترل مي‌كنند" پرداخت.

وي در آغاز سخنان خود با اشاره به موضوع مطرح شده در سخنراني آفاي باقريان درابتداي كنفرانس مبني بر لزوم حركت بسوي داستانسرايي در روابط‌عمومي‌هاي ايران، پيشنهاد برگزاري كنفرانس و سميناري با موضوع داستانسرايي را مطرح و پرداختن به اين موضوع را مقوله اي مهم و نياز روز روابط‌عمومي‌ها قلمداد كرد.

رييس انجمن آينده نگري ايران عصر حاضر را عصر فرار و ناپايداري ها و بي ثباتي ها دانست و گفت: جهان معاصر را مي توان عصر ناپايداري‌هاي پياپي، آشوبناكي و عدم قطعيت ناميد و همانگونه كه در يك رودخانه نمي توان دوبار شنا كرد در قلمروهاي مختلف زندگي بشر عصر حاضر نيز شاهد بي ثباتي ها و تغييرات پي در پي هستيم كه منجر به امكان عدم برنامه ريزي و تبيين استراتژي مي شود.

دكتر خزايي پيچيدگي ها و ناشناخته بودن پديده هاي جديد و محيط پر از ابهام را در ترسيم آينده اي بهتر، دشوارتر و سخت قلمداد كرد و گفت: مديريت آينده و بحران هايي نظير كوويد-19 ملهم از همين شرايط ناپايدار و غير قابل پيش بيني است و در اين جهان سراسر در حال تغيير، راز ماندگاري در اين است كه با تغييرات حادث شده خود را سازگار كرد.

وي قدرتمندي را ناتوان‌تر از آن دانست كه در برابر تندباد حوادث تاب آوري به همراه داشته باشد و با تاكيد بر سازگاري با تغييرات خاطرنشان ساخت: ما بايد لباس دوران هر بحران را بپوشيم و در هنگامه اي كه رقابت ها شديدتر و همگرايي بازار فزون تر مي شود، براي مقابله با رقيبان نوخاسته ، گسترش تخصص ها و تبادل سريع اطلاعات و دستيابي به الگوهاي تازه كسب‌وكار را در دستور كار بايد قرار داد.

رييس انجمن آينده نگري ايران با اشاره به تحقيقات انجام گرفته شده توسط موسسه فورچون از اميد به بقاي كمتر از 40 سال در ميان 500 شركت جهاني خبر داد و افزود: در اين تحقيق يافته ها نشان مي دهد كه زوال شركت هاي بزرگ در عدم توانايي سازگاري با تغييرات است و بقا و توسعه در گرو توانايي شناخت تغييرات گسلنده است.

دكتر خزايي با تاكيد بر اينكه مدير روابط‌عمومي بايد متخصص آينده نگاري باشد با طرح چند پرسش پرداخت و گفت: تحليل كلان داده بايد با كدام روش صورت بگيرد و اصولا تا چه ميزان به تشكيل كانون تفكر بجاي اتاق فكر احساس نياز شده است؟

وي افزود: براي روابط‌عمومي‌ها، مهارت هايي نظير نقد صحيح و روش هاي حل مسئله ضرورت تام دارد و بر بستر نقد و نقادي است كه علم رشد مي كند و مي توان با پرهيز از روش هاي ناكارآمد سنتي به پيش بيني شوك هاي جهاني و اختلال در روندها و شناخت و درك آينده، تغيير در چارچوب هاي كسب وكار را سرلوحه فعاليت ها قرار داد.

رييس انجمن آينده نگري ايران با اعقتاد به اينكه براي مديريت بحران ها و تصميم گيري در باره مسايل حاد لازم است تا يادگيري زدايي كنيم و هر روز علم و دانش خود را بروز كرده تا بتوانيم به آينده شكل دهيم افزود: اين امر ميسر نمي شود مگر با دورريختن آنچه كه از قبل در ذهن وجود دارد و با حركت به سمت دانش و مهارت هاي جديد است كه مي توان به كمك علم، آينده را تا حدي پيش‌بيني كنيم.

وي با بيان اينكه آينده آمده است ولي هنوز گسترش نيافته است تصريح كرد: فناوري ها، جهان شبكه اي، شخصي سازي پيام، جمعيت و مولفه هاي متعدد ديگر همگي انقلاب صنعتي چهارم را رقم زده اند كه شناخت و وقوف به ابعاد مختلف آن ضرورت تام دارد.

دكتر خزائي افزود: شايد پاندمي كويد-19 نقطه آغازين دوراني باشد كه در آن ناپايداري، عدم قطعيت، پيچيدگي و ابهام اساسي‌ترين ويژگي‌هاي ساختاري محيط سازمان و كسب‌وكار باشد. تغييرات اقليمي، شيوع بيماري‌هاي مهلك جهانگير، تغييرات گسلنده فناوري و دوره‌هاي پياپي تورم و ركود فضاي مديريت بنگاه، سازمان و كسب‌وكار را به‌شدت متاثر ساخته است.

رييس انجمن آينده نگري ايران با بيان اينكه دوران تغييرات زيست بوم سازمان و كسب‌وكار دشواري اصلي سرشت بحران‌ها و آشوبناكي آن نيست اذعان داشت: تلاش براي هم‌زيستي يا چيرگي بر اين بحران‌ها با بهره‌گيري در روش‌ها و رويكردهاي سنتي است و سازمان‌ها و كسب‌وكار ها نيازمند روش‌هاي نوآيندي هستند كه در پرتو آن بتوانند به شيوه‌اي شتابان و كارآمد در راه شناسايي پيشران‌هاي تغيير بكوشند و از سوي ديگر با توسل به ابزارها و تكنيك‌هاي نوين براي بقا و توسعه خود، اقدام كنند.

وي دستيابي به اين قابليت‌هاي توانمندساز را نيازمند درك پيش‌دستانه تحولات دانست و خاطرنشان ساخت: برآورد پيامدهاي تغيير، سازگاري و خلق آينده مطلوب است و وش‌هايي مانند ًنشانك‌هاي ضعيف ً كليد ورود به دنياي كشف پيش هنگام آينده است.

دكتر خزايي مديران و كارشناسان را در دوره بحران هايي نظير كوويد-19 نيازمند بهره‌گيري از روش‌هاي ًحل مساله ً و ًآينده‌نگاري كسب‌وكار ً قلمداد كرد و بر ضرورت مهارت‌هاي ضروري براي بقا و توسعه در عصر ناپايداري با شيوه‌هاي نگرش به دنياي نوشونده در بوته نقد و آزمون تاكيد كرد.


دكتر حسن بشير دبير كميته علمي كنفرانس:
جمع بندي مطالب ارايه شده با نگاهي با مقالات راه يافته به كنفرانس هفدهم


دكتر حسن بشير دبير كميته علمي هفدهمين كنفرانس بين المللي روابط‌عمومي ايران بعنوان آخرين سخنران كنفرانس، ضمن جمع بندي و ارايه نكات كليدي و محوري مطرح شده در سخنراني اساتيد حاضر به ارايه چكيده‌اي از مقالات علمي واصل شده به دبيرخانه كنفرانس هفدهم پرداخت كه به دليل شرايط كرونايي امكان ارايه حضوري و مستقيم آن توسط مولفان و محققان فراهم نبود.

وي از آماده سازي و توزيع بسته علمي شامل، چكيده سخنراني ها، مشروح مقالات و ساير بخش هاي هفدهمين كنفرانس روابط‌عمومي ايران توسط موسسه كارگزار روابط‌عمومي خبر داد و با بيان اينكه در شرايط بحراني، نبايد به بحران اجازه داد تا بر ما مسلط شود افزود: با نگاهي گذرا و اجمالي به سخنراني ها و مطالب مطرح شده، مي توان به اين نكته نايل آمد كه براي هضم نشدن در بحران ها و به دست گرفتن كنترل و مديريت آنها با مجهز شدن به مهارت ها و تغيير در نگرش ها و بكارگيري دانش و فنون جديد بر مشكلات فائق آمد.

دكتر بشير با تاكيد بر ضرورت بكارگيري روش هاي استقرايي كه منطق شرايط بر آن حاكم است خاطرنشان ساخت: رصد اوضاع و افزايش قدرت تحليل حايز اميت است. بدور از اضطراب و با شناخت هرچه بيشتر شرايط موجود بهتر مي توان ضمن سازگاري با محيط، بحران ها را با برنامه ريزي بهتر پشت سرگذاشت.

دبير كميته علمي كنفرانس با اشاره به مقاله ارايه شده توسط دكتر "حسين امامي" با عنوان "مقابله با نشر اطلاعات نادرست كوويد-19 راهكارهايي براي روابط‌عمومي‌ها و كاربران رسانه‌ها اجتماعي" گفت: در اين مقاله از اينفودمي بعنوان اصطلاحي براي اطلاعات نادرست همه‌گيري ويروس كوويد-19 نام برده شده كه منظور آن اطلاعات غلط و گمراه كننده است كه به سرعت در رسانه‌هاي اجتماعي گسترش مي‌يابد.

وي افزد: در اين مقاله تمركز اصلي بر روابط‌عمومي‌ها و كاربران رسانه‌هاي اجتماعي است و تكنيك‌ها و راهكارهاي لازم براي مقابله با نشر اطلاعات نادرست ارائه مي‌شود. گرچه انتظار از جامعه روابط‌عمومي، گسترش مسئوليت‌پذيري آنها در مبارزه با اينفودمي كروناست ولي بايد اذعان داشت كه مبارزه با اطلاعات نادرست يك مسئوليت همگاني است.

دكتر بشير چگونگي كمك به كاربران رسانه‌هاي اجتماعي براي شناسايي اخبار و اطلاعات واقعي از جعلي را از ديگر محورهاي مقاله دكتر امامي برشمرد.

دبير كميته علمي كنفرانس هفدهم همچنين به مقاله ارايه شده توسط دكتر "حميد ضيايي‌پرور" با عنوان بررسي تاثيرات مثبت و منفي كرونا در فضاي مجازي ايران" اشاره كرد و دراين باره گفت: در اين مقاله برخي تاثيرات مثبت كرونا بر وضعيت فضاي مجازي ايران نام برده شده كه تقويت راه‌كار دوركاري از طريق فضاي مجازي در دولت و دستگاه‌هاي دولتي و شركت‌هاي بخش خصوصي، ايجاد زمينه قوي براي همكاري نيروهاي متخصص با شركت‌ها و پروژه‌هاي بين‌المللي، توجه بيشتر دولت به پلتفرم‌ها و پيام‌رسان‌هاي داخلي، ايجاد مشاغل متعدد ناشي از توسعه دوركاري از طريق ويدئو كنفرانس (كسب‌وكارهاي مرتبط با موبايل و كامپيوتر و دوربين و فروش پهناي باند)، استفاده و توسعه حداكثري پلتفرم‌هايVOD، توجه به سامانه‌هاي آموزش از راه دور در دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي از مدرسه تا دانشگاه، تقويت فعاليت سامانه‌هاي فروش ديجيتال كتاب در كشور، ارايه خدمات آنلاين و تورهاي مجازي توسط نمايشگاه‌ها، اماكن ميراثي و تاريخي و فرهنگي و گردشگري، ايجاد سبك زندگي جديد اجتماعي مبتني بر فناوري‌هاي اطلاعاتي از آن جمله است.

"فرصت‌ها و تهديدهاي ارتباطي كرونا با نگاهي به ارتباطات تصويري" عنوان مقاله دكتر "مريم سليمي"پژوهشگر حوزه‌هاي ارتباطي و تصويري بود كه توسط دكتر بشير بدان اشاره شد.

دكتر حسن بشير با بيان اينكه در اين مقاله ارتباطات، به عنوان يكي از مهمترين، بنيادي‌ترين و گسترده‌ترين عرصه‌هاي زندگي فردي و اجتماعي مطمح نظر قرار گرفته است گفت: مولف اين مقاله به مرور و بررسي سطوح متنوع تأثير متقابل كرونا و ارتباطات پرداخته و اين امكان را در اختيار افراد، گروه‌ها و اجتماعات، شركت‌ها و سازمان‌هاي تجاري و غير تجاري و رسانه‌ها و روابط‌عمومي‌ها قرار داده و مي‌دهد تا به بينشي وسيع‌تر از وضعيت ارتباطي كنوني خود رسيده و بتوانند بر اساس پيش‌بيني‌هاي انجام شده، با درصد اطمينان بالاتري، نسبت به تدوين راهبردهاي ارتباطي و به‌كارگيري تاكتيك‌هاي ارتباطي اقدام كنند. با توجه به اين كه ارتباطات تصويري، بخشي گسترده و پركاربرد در كليه سطوح ارتباطات به شمار مي‌آيد، در اين مجال، به تأثيرات متقابل كرونا و ارتباطات تصويري نيز اشاره خواهد شد.

دكتر بشير افزود: در مقاله راه يافته به هفدهمين كنفرنس بين المللي روابط‌عمومي ايران بر درك اهميت ارتباطات تصويري و ابزارهاي موثر در اين خصوص تاكيد شده كه مي‌تواند ياريگر روابط‌عمومي‌ها براي جلب نظر و توجه انواع مخاطبان آنها و تلاش براي تأثيرگذاري و ارتقاي كيفيت ارتباطي و تعاملي با آنها در مسير تحقق اهداف سازماني‌شان باشد.

انتشار ويژه‌نامه كنفرانس

شماره پنجاه‌وششم فصلنامه «كارگزار روابط‌عمومي» در 64 صفحه رنگي منتشر شد.

"بازتعريف روابط‌عمومي و نقش آن در مديريت بحران كوويد-19ً"، عنوان سرمقاله اين شماره از نشريه است.

در بخشي از سرمقاله آمده است: "يكي از مهم‌ترين و موثرترين اقدامات در واكنش به هر رويداد سلامت عمومي، اشتراك‌گذاري دانسته‌‎ها، مجهولات و اقدامات صورت گرفته براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه‌‎ نجات جان شهروندان و كمينه‎‌سازي اثرات سوء هر رويداد است.

روابط‌عمومي يكي از راه‌كارهاي موثر براي جلوگيري از اينفودميك (حجم زياد اطلاعات راجع به يك مسئله كه شناسايي راه‌كار مناسب را دشوار مي‌كند) است، موجب اعتماد مردم به اقدامات و واكنش‌هاي دولت مي‎‌شود و احتمال پيروي مردم از توصيه‌‎هاي بهداشتي را افزايش مي‌‏دهد. اين رويكرد، شايعه‎‌ها و سوءتفاهم‌هايي كه موجب تضعيف واكنش‌‎ها و شيوع بيشتر بيماري مي‌شوند را كاهش مي‏‎‌دهد."

در بخش مقالات اين مطالب به چشم مي خورد:

- مديريت و ارتباطات بحران
- نفوذ و تاثيرگذاري رسانه ها در دوران همه گيري كوويد-19
- پيامدهاي همه گيري كوويد-19 بر مسئوليت اجتماعي شركت ها
- توسعه و استفاده از هوش مصنوعي در واكنش به كوويد-19
- پيش به سوي عصر جديد دوركاري
- رروابط‌عمومي در ارتباطات سلامت و ريسك
- نقش روابط‌عمومي و ريسك در شرايط پس از حادثه كاترنيا
- حاكميت چابك و انطباف پذير در واكنش به بحران

مطالب اين بخش، به آخرين دستاوردهاي حوزه "روابط‌عمومي و كرونا" از منابع معتبر اختصاص دارد.

بخش "رويدادها"، به معرفي "كنفرانس روابط‌عمومي ايران"، هيجدهمين "برنامه جايزه صنعت روابط‌عمومي ايران"،اولين "جشنواره ملي روابط‌عمومي و كرونا" و خلاصه "سخنراني‌هاي هفدهمين ‌كنفرانس ‌بين‌المللي ‌روابط‌عمومي ‌ايران" پرداخته است.

فصلنامه «كارگزار روابط‌عمومي» به صاحب امتيازي و سردبيري مهدي باقريان به صورت فصلي منتشر مي‌شود.

رونمايي  5 كتاب جديد روابط‌عمومي

 5 كتاب جديد روابط‌عمومي در مراسمي در هفدهمين كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران رونمايي شد.
 

در اين مراسم از كتاب‌هاي مديريت و برنامه‌ريزي روابط‌عمومي تجربه‌محور، استانداردهاي تشريفات، مرا قانع كنيد!، اصول اخلاقي هوش مصنوعي در روابط‌عمومي و مسئوليت اجتماعي در عصر كرونا رونمايي بعمل آمد.

مديريت و برنامه‌ريزي روابط‌عمومي تجربه‌محور

كتاب "مديريت و برنامه‌‎ريزي روابط‌عمومي تجربه‌‏محور" (مجموعه مقالات شانزدهمين كنفرانس بين‌المللي روابط‌‎عمومي ايران) بكوشش حسن بشير و مهدي باقريان توسط انتشارات كارگزار روابط‌عمومي در 232 صفحه منتشر شد.

استانداردهاي تشريفات

كتاب "استانداردهاي تشريفات" تأليف دكتر احمد يحيايي ايله‌اي به همت انتشارات كارگزار روابط‌عمومي در 306 صفحه منتشر شد.

مرا قانع كنيد!

كتاب "مرا قانع كنيد! (رازهاي ترغيب)" تاليف نوآ جي گلداشتاين، استيو جي مارتين و رابرت بي سيالديني و ترجمه حنانه باقريان به همت انتشارات كارگزار روابط‌عمومي در 194 صفحه منتشر شد.

اصول اخلاقي هوش مصنوعي در روابط‌عمومي

كتاب "اصول اخلاقي هوش مصنوعي در روابط‌عمومي" تاليف ژان والين و اَن گرگوري ترجمه موسسه كارگزار روابط‌عمومي و به همت انتشارات كارگزار روابط‌عمومي در 72 صفحه منتشر شد.

مسئوليت اجتماعي در عصر كرونا

كتاب "مسئوليت اجتماعي در عصر كرونا" به‌اهتمام مهدي باقريان و به همت انتشارات كارگزار روابط‌عمومي در 138 صفحه منتشر شد.

علاقمندان براي تهيه اين كتاب‌ها مي‌توانند با شماره 66567010(021) تماس بگيرند.


گفتني است رونمايي از كتاب‌هاي مديريت و برنامه‌ريزي روابط‌عمومي تجربه‌محور، استانداردهاي تشريفات، مرا قانع كنيد!، اصول اخلاقي هوش مصنوعي در روابط‌عمومي و مسئوليت اجتماعي در عصر كرونا و همچنين مراسم اهداي "جوايز سالانه صنعت روابط‌عمومي ايران" (IPRIA)، با حضور متخصصان و كارگزاران هنر و صنعت روابط‌عمومي ايران با اجراي دكتر محمد نظري مجري معروف "برنامه به خانه برمي‌گرديم"، از ديگر بخش‌هاي هفدهمين كنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران به شمار مي رود كه توسط موسسه كارگزار روابط‌عمومي (KPRI) برگزار شد.
 

نتايج نهايي بررسي مقالات كنفرانس در سال 1400 اعلام خواهد شد.

گزارش از:

موسي‌الرضا شبرنگي