معرفی کنفرانس
 

 

(از سال 1383)

 

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


مقدمه


کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران از سال 1383 توسط موسسه کارگزار روابط‌عمومی برگزار می‌شود. در حال حاضر کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران سرآغاز خیزش، رنسانس و شکوفایی بسیاری از جریان‌های فکری روابط‌عمومی و مبتکر و پیشگام ارتباطات بین‌المللی در ایران بوده است که پس از 17 سال تلاش بی‌وفقه، بسترهای مناسبی برای اعتلای روابط‌عمومی ایران فراهم نموده است و به شاغلان این حوزه کمک کرده است که درک عمیق‌تری از وضع و وزن امرور صنعت روابط‌عمومی در جهان داشته باشند و برای آنها پلی ساخته که فرصت‌های جدیدی به‌دست آورند.


جامعه روابط‌عمومي کشور پس از 55 سال با برگزاری اين کنفرانس، گام‌های مهم و مملوسي در راستای آگاهي کارشناسان و دانشجويان از روند جهاني شدن روابط‌عمومي و موقعيت فعلي آن در کشورهاي پيشرفته، تحقيقات و آخرين تحولات در اين زمينه، ايجاد بستری مناسب براي ارايه توانمندی‌های روابط‌عمومي کشور و تجلي استعدادها و ايجاد تعامل و برقراري ارتباطي دو سويه و پويا ميان متخصصان داخلي و متخصصان تراز اول روابط‌عمومي در جهان برداشته است.

موسسه کارگزار روابط‌عمومي بسيار خرسند است که ميزباني اين رويداد تاريخي را به‌عهده دارد و در ارتقا و اعتلای حرفه روابط‌عمومي در ایران سهيم است.


دکتر کاظم معتمدنژاد پدر ارتباطات نوین ایران، حضور پر شور روابط‌عمومی‌ها در این کنفرانس را نشان‌دهنده میزان اهمیت آن دانسته و گفت:"شما برای اولین بار توانسته‌اید جنبه‌های مثبت ایران را به جهان معرفی کنید، کاری که وزارت امور خارجه هم نتوانسته به‌خوبی انجام دهد. وی افزود: "به عبارت دیگر، شما راه ده ساله را یک‌ساله طی کرده‌اید.


جان ساندرز مدیرعامل فلیشمن هیلارد و با تجربه 20 ساله در صنعت ارتباطات و روابط‌عمومی به عنوان مدیر روابط‌عمومی دو شرکت مهم و صاحب‌نظر برجسته این علم در اولین کنفرانس حضور داشت و این کنفرانس را یک انقلاب در زمینه روابط‌عمومی در کشور ایران دانست و ضمن تبریک به دست‌اندرکاران این کنفرانس گفت:" اگر روابط‌عمومی درباره واقعیت است، پس واقعیت دقیقاً همان چیزی است که روابط‌عمومی بیان می‌کند.


"ساندرز" افزود: "شما مطالب زیادی برای گفتن دارید، سعی کنید این مطالب را به گوش افراد آن سوی مرزها برسانید تا جهان به‌سوی آرامش بیشتری پیش برود."


هارون سوگیج نایب رئیس و مدیر عملیاتی شبکه SACCS و TRACCS در عربستان سعودی، توجه به پیشکسوتان و بنیانگزاران ارتباطات نوین و روابط‌عمومی را نشانگر بلوغ روابط‌عمومی در ایران دانست و افزود:" این موضوع می‌تواند سرمشق نسل جدید متخصصان روابط‌عمومی باشد."


لولا زقلمه متخصص پر تجربه روابط‌عمومی و بازاریابی و رئیس انجمن بین‌المللی روابط‌عمومی(IPRA ) که از کشور مصر در این کنفرانس شرکت کرده بود اظهار داشت:"این کنفرانس تجربه‌ای فراموش نشدنی برای من بود تا درباره ایران و صنعت روابط‌عمومی آن بیشتر بیاموزم."


وی اظهار امیدواری کرد روابط‌عمومی ایران در مناسبـــات آینده ایپرا نقش عمده‌تری ایفا کند.

ماموریت کنفرانس


کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران به عنوان یک محصول علمی و فرهنگی، بقای‌ خود را بر نوآوری و تغییر بنا نموده است. بدین منظور ساختار، محتوا و نوع اجرای کنفرانس با هدف افزایش اثربخشی و کارایی نسبت به محیط انعطاف نشان می‌دهد.
کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران مرکز تبادل و تعامل اندیشه و مجمعی برای هم‌افزایی فکری بوده و به‌دنبال ایجاد فرصتی برای ارائه راه‌کارهای عملی است. هدف کنفرانس، گردآوری استادان، محققان، مدیران، کارشناسان و دانشجویان روابط‌عمومی برای توسعه دانش علمی و عملی هنرهشتم و درک واقعی تحولات جهانی و ملی برای توسعه روابط‌عمومی در سازمان‌های دولتی و خصوصی است و تلاش دارد فرصتی را فراهم آورد تا تبادل اندیشه و تولید فکر میان صاحبنظران روابط‌عمومی با کارشناسان و مدیران این حوزه صورت پذیرد.

ویژگی‌های کنفرانس


کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران با شعار توسعه ارتباطات انسانی و شیوه‌های انسانی ارتباط، در حقیقت بازخوانی و یادآوری فلسفه نهاد ارزشمندی است که خدمت به انسان در ذات وجودی و تاسیسی آن نهفته شده است. پس می‌توان حضور شکوهمندانه معتبرترین صاحب‌نظران و دانشگاه‌های کشور در این رویداد بزرگ را ناشی از درک عمیق آنها نسبت به اهمیت و ارزشمندی حرفه و صنعت روابط‌عمومی قلمداد کرد.


در کمیته علمی کنفرانس که از ارکان مهم و حیاتی آن به‌شمار می‌رود، دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه تهران، علامه طباطبایی، صداوسیما، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه سوره و دانشگاه امام صادق (ع) که سرآمدان آسمان بلند علم و دانش کشور هستند با عضویت روسا و مدیران دانشکده‌ها و گروه‌های ارتباطات، برگ زرینی را بر اوراق گران مایه کنفرانس افزودند.


این کنفرانس که از سال 1383 با حضور بیش از 8000 نفر از مقامات بلندپایه کشور، مدیران ارشد وزارتخانه‌ها، نمایندگان مجلس، استادان، مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی سازمان‌های دولتی و خصوصی، استادان دانشگاه‌ها و مراکز علمی و میهمانان داخلی و خارجی برگزار شده است، در سال‌های آینده، بالنده‌تر و با شکوه‌تر از گذشته برگزار شده و خواهد شد.


شرکت فعال و حضور چشمگير کارگزاران روابط‌عمومي در کنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران، نمايانگر تداوم پويايي و اهميت جايگاه روابط‌عمومي و گسترش فعاليت‌هاي اين صنعت و توسعه دامنه به‌کارگيري ابزارها و ظرفیت‌های فضای مجازی در عرصه‌هاي مختلف روابط‌عمومي است. ارتقاي سطح کيفي مقالات و حضور فعال اساتيد و دانشگاه‌هاي معتبر کشور در کنار حضور فعال مديران و کارشناسان روابط‌عمومي از نکات بارز و قابل توجه کنفرانس بين المللي روابط‌عمومي است. اين ميزان حضور در سال‌های گدشته با وجود تمامي دشواري‌ها کمتر قابل پيش‌بيني بود.


نظرات مثبت و منفي اغلب شرکت کنندگان خود بيانگر رشد کيفي برنامه‎هاي کنفرانس است و در عين حال از کاستي‌ها و کمبودهاي برنامه و انتقاداتي که مدنظر داشتند با علاقمندي صحبت مي‌کردند. بارزترين بازخورهاي مثبت به ارتقاي سطح کيفي مقالات، افزايش پانل‌هاي تخصصي، سطح کيفي سخنرانان مدعو، گسترش فضاي نقادي و پرسش و پاسخ و بهبود کيفي اجرايي آن مربوط است. در کنار بهبود کيفي مقالات ارايه شده، انتقاداتي نيز به محتواي برخي مقالات ارايه شده از سوي حاضرين وارد گرديد که ضرورت اعمال حساسيت بيشتر در کنفرانس‌هاي آينده را گوشزد مي‌نمود.


برخي نيز از ضرورت توجه به مواردي که در اين کنفرانس ديده نشده و يا کم توجه شده بود ابراز نارضايتي مي‌کردند. به عنوان مثال پانل‌هاي موضوعات کاربردي بيشتري را درخواست مي‌نمودند و يا علاقمند بودند که موضوعات خاصي که در اين کنفرانس ديده نشده بود مطرح شوند. در کنفرانس‌های بعدی اين موضوع مورد توجه برگزارکنندگان قرار گرفت.


در عين حال به‌طور طبيعي اختلاف سليقه‌ها هم جلب نظر مي‌نمود. به اين ترتيب که برخي سخنرانان که به شدت مورد توجه تشويق قرار مي‌گرفتند، از نظر گروهي ديگر از شرکت‌کنندگان در اولويت‌هاي پايين‌تري ارزيابي مي‌گرديد. همين اتفاق در مورد سايرين هم مصداق داشت.


يکي از فرصت‌هاي ارزنده کنفرانس، بهره‌گيري از نقطه‌نظرات و پيشنهادات سازنده‌اي است که با علاقمندي ازسوي شرکت‌کنندگان ارايه گرديد. مديران و کارشناسان روابط‌عمومي سازمان‌ها و نهادها بويژه اساتيد و دانشجويان پرتلاش کشور برگزارکنندگان را با موجي از نقطه‌نظرات ارزشمند خود مواجه ساختند. هرچند که برخي از آنها در نظر اول و حداقل کوتاه مدت خارج از توان اين کنفرانس به نظر مي‌رسيد ولي بسياري از آنها براي ارزيابي و استفاده در آينده ثبت گرديد.


برخی روسای جمهور، روسای مجلس، نمایندگان مجلس، وزراء، مشاوران رییس‌جمهور، روسای سازمان‌ها، مدیران عامل بانک‌ها و شهرداران پایتخت، با حضور خود، این کنفرانس را مورد عنایت قرار دادند.

کنفرانس موفق بود ...


ما معتقد هستیم کنفرانس موفق عمل کرد زیرا:
 توانست مشارکت ده ها دانشگاه و موسسه علمی داخل و خارج از کشور را به‌دست آورد.
 توانست همکاری بسیاری از اساتید و متخصصان ایرانی حوزه روابط‌عمومی را در این کنفرانس جلب نماید.
 توانست منشورهای اخلاقی، رسانه و روابط‌عمومی و خلاقیت را تهیه و ارائه نماید.
 توانست ادبیات مربوط به حوزه روابط‌عمومی را غنی‌تر در معرض علاقمندان قرار دهد.
 توانست منشاء تحولات مهم روابط‌عمومی از جمله رویدادهای مشابه باشد.
 توانست زمینه حضور بزرگ‌ترین دانشمندان روابط‌عمومی از جمله پروفسور جیمز و لاریسا گرونیگ و رهبران انجمن های مطرح و بنام روابط‌عمومی جهان را برای نخستین بار به ایران فراهم نماید.
 توانست زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی روابط‌عمومی ایران در خارج از کشور را فراهم نماید که هفت دوره آن در مالزی و هند برگزار شد.
 توانست برای نخستین بار اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی(APR) را برای روابط‌عمومی ایران به ارمغان بیاورد.
 توانست ایده برگزاری نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی و تاسیس انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی را در ایران و خارج از کشور اجرایی نماید.
 توانست جدیدترین مباحث حرفه روابط‌عمومی و الگوهای مطرح را توسط اساتید و صاحب‌نظران برجسته جهان و ایران عرضه نماید.
 توانست زمینه و بستر آشنایی با فناوری‌های نوین روابط‌عمومی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه بهره‌مندی و بهره‌وری از آن را افزایش دهد.
 توانست بیش از 10000 نفر از مدیران و کارگزاران روابط‌عمومی را در کنار هم قرار دهد.
 توانست توانایی‌ها و پتانسیل‌های بخش خصوصی در برگزاری کنفرانس‌ها و گردهمایی‌ها و حرکت‌های بین‌المللی در راستای همکاری هرچه بیشتر روابط‌عمومی‌ها با مشارکت ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی را به اثبات برساند.
 توانست جایگاه روابط‌عمومی در ایران را برجسته‌تر نماید.
 توانست فرصت مناسب و ارزشمندی را برای هماهنگی و تعامل مناسب روابط‌عمومی و مدیران و کارگزاران ایرانی با همدیگر فراهم نماید. و...

برخی دستاوردهای دیگر کنفرانس روابط‌عمومی


- دریافت اولین و آخرین اعتبارنامه بین‌المللی متخصصان روابط‌عمومی در ایران (تا سال 1399)
- انتشار فصلنامه "کارگزار روابط‌عمومی"
- پایه‌گذاری "انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی" به عنوان مبدع و هیئت موسس و هئیت مدیره این انجمن
- برگزاری و مشارکت در برگزاری اولین و دومین "کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی" در مالزی و ایران
- دریافت نخستین و آخرین "جایزه ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی" از دست نخست وزیر مالزی
- پایه‌گذاری نخستین انتشارات تخصصی روابط‌عمومی در ایران
- انعقاد تفاهم‌نامه با کمپانی گلوبال تائیتیم (ترکیه)
- انعقاد تفاهم‌نامه با موسسه روابط‌عمومی مالزی
- انعقاد تفاهم‌نامه با انجمن روابط‌عمومی اندونزی
- انعقاد تفاهم‌نامه با آکادمی بازاریابی کره جنوبی
- برگزاری هفت دوره آموزشی روابط‌عمومی در مالزی
- برگزاری نخستین "نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی ایران"در مجلس
- پایه‌گذاری شبکه‌ای ازخدمات متنوع و موثر در حوزه روابط‌عمومی
- راه‌اندازی نخستین "شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران" شارا: www.shara.ir
- تهیه، تنظیم و انتشار نخستین «سرود روابط‌عمومی» در ایران
- مدیریت ترجمه و انتشار دایره‌المعارف روابط‌عمومی در دو جلد نفیس
- مدیریت ترجمه و انتشار نخستین فرهنگ جامع روابط‌عمومی در ایران
- بنیانگذاری جایزه دکتر حمید نطقی پدر روابط‌عمومی ایران (1383)
- برگزاری دومین دوره جوایز ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی توسط موسسه کارگزار روابط‌عمومی/ 18آذر 1391
- راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران به عنوان تنها سایت دو زبانه روابط‌عمومی در ایران (ICPR)
- برگزاری نخستین دوره آموزشی اینترنت در روابط‌عمومی ایران
- برگزاری نخستین همایش بین‌المللی روابط‌عمومی دو (PR 0.2)
- برگزاری نخستین همایش زن و روابط‌عمومی/ 17مهرماه 1392
- برگزاری نخستین همایش بررسی نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری/ 25مردادماه 1394
- پیشنهاد و بنیانگذاری “نشان عالی روابط‌عمومی” و برگزاری چهار دوره آن در تالار وحدت با همکاری انجمن متخصصان روابط‌عمومی ایران
- انتشار نخستین تمبر روابط‌عمومی در ایران (1383)
- انتشار کتاب «استانداردهای روابط‌عمومی»/1392و جلد دوم در سال 1394 و جلد سوم 1396.
- انتشار کتاب "استانداردهای تشریفات" در سال 1399
- انتشار کتاب دو جلدی "مدیریت روابط عمومی دولتی" در سال 1398
- ارایه نخستین گواهی‌نامه بین‌المللی روابط‌عمومی به شرکت‌کنندگان اولین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی در ایران (1383)
- برگزاری چهار دوره همایش و جشن روابط‌عمومی در تالار وحدت با همکاری انجمن متخصصان روابط‌عمومی/1392
- برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز تولد صنعت روابط‌عمومی در جهان در ایران
- برگزاری 17 دوره کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران (از سال 1383 تا سال 1399)
- برگزاری چهار دوره رخداد روابط‌عمومی ایران (15 شهریور 1395تا سال 1399)
- انجام بیش از 100 پروژه پژوهشی و مشاوره‌ای
- انتشار بیش از 92 عنوان کتاب علمی
- برگزاری بیش از 150 عنوان کارگاه آموزشی
- مدیریت بیش از 23 واحد روابط‌عمومی و...

تقدیر از شما


خداوند را بسیار شاکریم که به ما قدرت خلق ایده برگزاری اولین و بزرگترین رویداد علمی و تخصصی روابط‌عمومی در ایران (1383) را داد؛ رویدادی که توانست در حوزه‌های مختلف روابط‌عمومی منشاء بسیاری از رویدادها و تحولات دیگر در کشور باشد و بیش از هزاران نفر از علاقمندان و مدیران و کارگزاران روابط‌عمومی را گردهم آورده و فرصت تبادل افکار و ایجاد ارتباط بین آنها را فراهم نماید.


تجربیات بیش از 350 نفر از متخصصان، استادان، صاحب‌نظران و کارشناسان روابط‌عمومی داخلی و خارجی از طریق ارایه سخنرانی و مقاله و دوره آموزشی در اختیار حاضرین در کنفرانس قرار گرفت تا نقطه عطفی باشد در جهت شکوفایی روابط‌عمومی کشور که هنوز در دام شیوه‌های سلیقه‌ای و محافظه‌کارانه گرفتار است و برنامه‌ریزی مدونی برای پویا کردن آن از جانب متولیان دولتی و خصوصی صورت نگرفته است.


برگزاری دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی که 17، 18 و 19 آذر ماه 1391 با شرکت بیش از 1200 نفر از مدیران و کارشناسان و در میان استقبال باشکوه متخصصان داخلی و خارجی برگزار شد، پاسخی مثبت به اعتمادی است که به عنوان اصلی‌ترین سرمایه در اختیار دست‌اندرکاران این رویداد عظیم قرار گرفت.


از اعتماد شما به دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان کنفرانس و از این که در اجرایی کردن ایده‌ها و برنامه‌های توسعه و اعتلای روابط‌عمومی در ایران ما را یاری می‌نمایید سپاسگزار بوده و از کاستی‌های احتمالی پوزش می‌طلبیم.
امید آن که با همراهی شما گامی دیگر به جلو برداریم.

وبسایت کنفرانس: www.irancpr.ir