گزارش کامل دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

23-24 دی ماه 1392

 

اشاره

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با موضوع "روابط عمومی یکپارچه" و شعار "ارتباط، مشارکت و امید" صبح 23 دی ماه سال 1390 به گونه ای در مرکز همایش های وزارت امور خارجه آغاز شد که شرکت کنندگان در این مراسم به احترام «پرفسور کاظم معتمد نژاد» استاد فرزانه و پدر علوم ارتباطات ایران، یک دقیقه ایستاده سکوت کردند.

تقدیر از برترین های یازدهمین جشنواره روابط عمومی های برتر ایران در مراسم افتتاحیه، اهداء نشان عالی سفیر فرهنگی به «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعطاء پنجمین جایزه بین المللی دکتر حمید نطقی به «پروفسور سعید رضا عاملی» استاد ارتباطات دانشگاه تهران و مدال روابط عمومی به «حسن ربیعی» مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه، برگزاری نمایشگاهی با هدف ارایه توانمندی های روابط عمومی، انتشار اولین کتاب روابط عمومی یکپارچه، عرضه ویژه نامه 76 صفحه ای رنگی، انتشار کتابچه برگزیدگان یازدهمین جشنواره روابط عمومی های برتر ایران، نشست علمی-تخصصی با عنوان "روابط عمومی یکپارچه"، برگزاری کارگاه آموزشی استانداردسازی فعالیت های روابط عمومی، پخش کلیب مروری بر تحولات ده ساله کنفرانس، کلیپ زندگی نامه پروفسور عاملی، انتشار زندگی نامه دکتر عاملی و تقدیر و تشکر از خانواده پروفسور کاظم معتمد نژاد دیگر نکات برجسته این کنفرانس بود.

 

آئین افتتاحیه دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران 

در آئین افتتاحیه ابتدا «مهدی باقریان» دبیر کل دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران ضمن خوش آمدگویی و خیر مقدم به مدعوین و اعضای هیئت علمی، از حضار درخواست کرد تا به احترام پروفسور معتمد نژاد پدر فقید علوم ارتباطات یک دقیقه سکوت کنند.

وی سپس با اشاره به سخنرانی پروفسور معتمدنژاد در اختتامیه اولین کنفرانس بین المللی روابط عمومی در سال 1383 گفت: پروفسور معتمدنژاد در این مراسم خطاب به دست اندرکاران کنفرانس گفت: «شما برای اولین بار توانسته اید جنبه های مثبت ایران را به جهان معرفی کنید. کاری که وزارت امور خارجه هم نتوانست این را انجام دهد. شما توانستید راه ده ساله را یک ساله طی نمایید.

"باقریان" نخستین کنفرانس بین المللی ایران را نقطه اتصال ارتباطات بین المللی روابط عمومی در ایران دانست  و اظهار کرد: با برگزاری این کنفرانس ها، دوره های آموزشی در خارج از کشور و با فعالیت های خوبی که انجام شد، توانستیم مسیر اعتلای روابط عمومی در ایران را هموار سازیم.

وی افزود: متاسفانه در کتاب هایی که با عنوان تاریخ روابط عمومی در کشور به چاپ می رسد، هیچ اشاره ای به نقش بارز موسسات و تشکل های خصوصی در روابط عمومی و فعالیت های انجام شده در این حوزه نمی شود. در ده سال اخیر این موسسات بخش خصوصی بودند که با فعالیت های مختلف خود توانستند زمینه های لازم را برای رشد و پیشرفت روابط عمومی در ایران فراهم کنند.

"باقریان" عنوان کرد: امسال برای اولین بار سخنرانان خارجی از طریق ویدئو کنفرانس به ارائه سخنرانی خود می پردازند. همچنین کتاب "روابط عمومی یکپارچه" برای اولین بار در این کنفرانس منتشر شد. ضمنا کتابچه 24 صفحه ای برگزیدگان روابط عمومی ایران به همت همکاران به زیور طبع آراسته شد که در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.

در ادامه، «دکتر محمد مهدی مظاهری»، رئیس دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با اشاره به موضوع کنفرانس گفت: شعار روابط عمومی یکپارچه از اهمیت نقش روابط عمومی در ضرورت ایجاد انسجام، هماهنگی و تفاهم در یک نهاد، سازمان و در سطح کلان در جامعه حکایت دارد. نقش انسانی، اخلاقی، اجتماعی و کم نظیر روابط عمومی به عنوان حلقه واسط یک نهاد یا جامعه هدف انکارناپذیر است. روابط عمومی یکپارچه، نهادی است که با خلاقیت و مجهز به فن و هنر در راستای مشروعیت بخشی سازمان خود تلاش می کند و در عین حال تلاش می کند با برنامه ریزی لازم، پاسخ گوی نیازها و خواسته های مخاطبان و افکار عمومی باشد.

رئیس دهمین کنفراس بین المللی روابط عمومی افزود: روابط عمومی یکپارچه یک نقشه راه برای برنامه های راهبردی سازمانی است که از طریق اعتماد سازی و با استفاده از پیام های موثر و ابزارهای موجود می تواند سبب تحقق اهداف سازمان شود.

"مظاهری" عنوان کرد: بی گمان وجود این کنفرانس برای تعیین ماهیت گفتگو، تعامل افکار و تامل، ضروری است هر چند محدودیت ها مانع حصول نتیجه کامل می شود. این کنفرانس به عنوان بزرگترین رویداد روابط عمومی در کشور، نیازمند همکاری و تلاش های بیش از پیش مسئولین و کارگزاران روابط عمومی است.

"علی جنتی"، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی ضمن یادآوری عظمت علمی پروفسور معتمدنژاد، پدر فقید علوم ارتباطات ایران، اظهار داشت: نمی توان در جمع صاحبنظران حوزه ارتباطات از جایگاه علمی استاد سخن به میان نیاورد. معتمدنژاد به حق معلمی دلسوز، شخصیتی اخلاق مدار، محققی ژرف نگر، مبتکری سخت کوش و منتقدی منصف و بدون حب و بغض بود. برکسی پوشیده نیست که نهادینه کردن رشته های جدید بسیار دشوار و همواره با مقاومت روبرو است. اما او پدرانه دانش بنیادی روابط عمومی را در ایران نهادینه کرد و کوشید منابع علمی بسیاری را در حوزه روابط عمومی تالیف و ترجمه کند. عنوان پدر علم ارتباطات به حق شایسته این استاد فقید است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه اهل فرهنگ خاموشی راه ندارد، تصریح کرد: شما با نگاه تخصصی و ریزبینانه خود، ارایه یافته های جدید از روابط عمومی یکپارچه را تعبیر و تفسیر می کنید.روابط عمومی یکپارچه در قالب مجموعه ای از فرآیندها و فعالیت های هماهنگ و منسجم که همگی در مسیر دستیابی به هدفی مشترک که در تکاپو هستند؛ معنا پیدا می کند.

وی افزود: در برخی از سازمان ها روابط عمومی تبدیل به اتاق خبر می شود تا بقای حضور مقام سیاسی سازمان را تضمین کند. در این میان اصول خبرنگاری از میان می رود و اغراق، تملق و گاهی متوسل شدن به دروغ باعث می شود که اصول اخلاقی زیر پا گذاشته شود. هدف از سازمان های سیاسی از به کارگیری روابط عمومی در کشور، رسیدن به شهرت، فتح قدرت و دستیابی به رتبه های سیاسی است. بخشی از آنچه امروزه به عنوان روابط عمومی فرهنگی و تبلیغات فرهنگی وجود دارد، به شرکت های فرهنگی مانند فیلمسازی، ناشران صوتی و تصویری تعلق پیدا کرده است که به منظور افزایش فروش محصولات و کسب و کار از روابط عمومی استفاده می کنند.

جنتی در ادامه با بیان اینکه گاهی بنا بر سیاست سازمان، روابط عمومی ممکن است تبدیل به "اتاق تبلیغات" شود و آنقدر به شیوه های سخیف و غیر حرفه ای روی می آورد که مخاطبان را کلافه و مشمئز کند؛ گفت: فعالیت روابط عمومی ها اعم از اطلاع رسانی، تبلیغ، پژوهش، ارتباطات مردمی و نظایر آن باید بر مبنای برنامه ای هماهنگ و یکپارچه شکل بگیرد.

 

سخنرانی ها

استاد ارتباطات دانشگاه تهران:

ما در اجتماعی‌ترین دوره تاریخ بشر زندگی می‌کنیم

در نخستین روز از دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، پروفسور سعیدرضا عاملی به عنوان اولین سخنران گفت: «روابط عمومی یکپارچه برگرفته از استراتژی‌هایی است که ابتدا در حوزه بازاریابی ظهور پیدا کرد و از آن با عنوان ارتباطات بازاریابی یکپارچه تعبیر می‌شود. همان طور که وانگ یونگ شین توضیح می‌دهد(2013) بازاریابی، مسیر متنوعی را از آغاز تا امروز طی کرده و از بازاریابی مصرف‌کننده‌محور در دهه 1950 به گسترش ارتباطات بازاریابی در دهه 1990 رسید.

او سپس به مسیر تحول وب از وب 1 تا وب 5 اشاره کرد که منجر به ظهور وب یکپارچه شده است. او تاکید کرد: ما در اجتماعی‌ترین دوره تاریخ بشر زندگی می‌کنیم. اهمیت تعامل مبتنی بر امر مادی - معنوی، عینی – ذهنی، واقعی ــ مجازی و نماــ بازنمایی در روابط عمومی یکپارچه بحث مهمی است که این کنفرانس هم درباره آن برگزار می شود.

 

بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی روابط عمومی پرایم پوینت و بنیاد پرایم پوینت(هند):

دنیای امروز با شبکه های اجتماعی در آمیخته شده اند

"ک سرینیواسان" بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی روابط عمومی پرایم پوینت(هند) با اشاره به ادغام رسانه های اجتماعی در راهبردهای روابط عمومی اظهار داشت: "امروزه شبکه های اجتماعی در دنیا محبوبیت زیادی پیدا کرده اند و هر روز به اعضای این شبکه ها اضافه می شود.دنیای امروز با شبکه های اجتماعی در آمیخته شده اند به طوریکه در دور افتاده ترین نقطه هم می توان از اینترنت استفاده کرد."

وی افزود: "شبکه های اجتماعی روزانه 500 میلیون مطلب را به اشتراک می گذارند،300میلیون ایمیل را جابجا و 250عکس را بارگذاری می کنند. از کاربردهای شبکه های اجتماعی در روابط عمومی می توان به ارتباطات رسانه ای، شبکه های خبرگزاری، وبلاگ ها، ویدئو کنفرانس ها و ابزارهای اینترنتی دیگر اشاره کرد که روابط را راحت تر کرده اند."

سرینیواسان گفت: "امروزه فضای مجازی و اینترنت مانند شمشیر دو لبه ای است که می تواند جنبه مثبت و منفی داشته باشد. رسانه های دیجیتال ممکن است به جایگاه و شهرت یک سازمان آسیب برسانند که مردم باید آنها را مدنظر قرار دهند. قبل از هر کاری باید ظرفیت اینترنت و شبکه های اجتماعی را درک کرد و این چیزی است که ما آن را روابط عمومی دیجیتال می نامیم."

مدیر ارشد اجرایی روابط عمومی پرایم پوینت(هند) عنوان کرد: "رسانه های اجتماعی اطلاعات و منابع زیادی را در اختیار ما قرار می دهند که من آنها را از نظر پراکندگی و انتشار اطلاعات ویروس می نامم. چنانچه سنجیده عمل کنیم، شبکه های اجتماعی این مزیت بزرگ را دارند که شما را با هر کسی در هر جای دنیا ارتباط دهند و اطلاعات خود را به صورت اشتراک در شبکه های اجتماعی قرار دهیم و این از مزایای ادغام رسانه های اجتماعی در روابط عمومی ها است."

 

متخصص بازاریابی و برند سازی:

امروزه نمی توان بین برند سازی و روابط عمومی مرز کشید

"دکتر شهریار شفیعی" متخصص بازاریابی و برندسازی نیز با اشاره به این مطلب افزود: "امروزه برند و روابط عمومی آنچنان با هم ادغام شده اند که مرز کشیدن بین آنها  دشوار می باشد نقش روابط عمومی و ارتباطات جذب افکار عمومی به بازار و یکپارچه سازی در برند است."

وی افزود: "برندها فقط کیفی نیستند، بلکه موجوداتی هویتی هستند که بر پایه ارزش ها می باشند. برندها برای شما شخصیت و هویت ایجاد می کنند و شما به لحاظ احساسی با آنها ارتباط می گیرید.در این زمینه روابط عمومی ها نقش جدی را ایفا می کنند. برندسازی مانند روابط عمومی عمل می کند زیرا هر دو به طور مستقیم کالای خود را ارایه نمی دهند."

"شفیعی" با اشاره به روش های نوین در عرصه برندسازی و روابط عمومی تصریح کرد: برخی از سازمان ها در مقابل روش های سنتی، رویکرد سازمانی را نوین نکرده اند بلکه روش و شیوه های ارتباطی را تغییر داده اند که مخاطب دخالتی در آن ندارد. اما در دیدگاه جدید، مخاطب حق صحبت دارد و شما با مخاطبی روبرو هسیتد که به همان میزان که دریافت دارد، بازخورد می دهد. در شیوه های جدید از فضای یکسویه به سمت فضای شبکه ای و دو سویه رفته ایم."

متخصص بازاریابی و برند سازی گفت: "وقتی از برند صحبت می کنیم، تنها از یک کیفیت و محصول صحبت نمی کنیم بلکه از فرهنگ، ارزش و معنا صحبت می کنیم. برند بر پایه تعهد، قول و وعده است که باید به آن وعده ها عمل کرد."

 

پدر علم فناوری اطلاعات ایران:

روابط عمومی ها باید جایگاه خود را درون شبکه های اجتماعی پیدا کنند

"علی اکبر جلالی" پدر علم فناوری اطلاعات ایران در دومین روز از دهمین کنفرانس بین المللی ایران با بیان این مطلب افزود: روابط عمومی ها باید جایگاه خود را درون شبکه های اجتماعی پیدا کنند و در این شبکه ها ارزیابی شوند. یک بخش از فضای مجازی، دانایی است. با این دانایی می توانیم یک نقشه راه داشته باشیم بنابراین ابتدا باید جهت گیری ها و سیاست های بالا دست آن ایجاد شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت افزود: من اعتقاد ندارم که باید اصول روابط عمومی را تغییر داد بلکه باید از این ابزارها استفاده کنیم و دانایی خود را آسانتر و سریعتر انتقال دهیم. باید در شبکه های اجتماعی جایی برای خود باز کنیم و تمام شبکه را تحت تاثیر قرار دهیم.

این استاد دانشگاه گفت: امروزه به دلیل وجود فضای مجازی باید نقاط ضعف و قدرت روابط عمومی ها را شناخت، برنامه های راهبردی تدوین کرد و چارچوب را بر اساس استاندارد تعیین کنیم. علاوه بر این بازیابی نیروی انسانی با توجه به دانش جدید، استانداردسازی بر اساس نرم افزارهای جدید، به روز بودن پروژه ها و منابع و همچنین پیشبرد برنامه ها به صورت گام به گام و با تحلیل و آزمایش از ابزارهای موجود برای تغییر در روابط عمومی ها است.

 

مدير ارتباطات پي.اف.اس. ماركت وايز:

روابط عمومی را با شبکه های اجتماعی ادغام کنیم

"دردری کی. برکنریج" با بیان این مطلب افزود: روابط عمومی یکپارچه، حالت بین رشته ای و چند وظیفه ای است که می توان از طریق شبکه های اجتما عی به آن دست یافت.

مدیر ارتباطات پی.اف.اس مارکت وایز (امریکا) عنوان کرد: روابط عمومی یکپارچه ادغام تمام بخش ها مانند بخش فروش، بازاریابی، خدمات مشتری، منابع انسانی و ابزارهای ارتباطات است که شبکه های اجتماعی می توانند به ما برای رسیدن به این یکپارچگی و هماهنگی کمک کنند. با ادغام روابط عمومی و ارتباطات می توان با افراد ارتباط بهتری برقرار و آنها را درک کرد که این مسئله را می توان در سازمان و بین افراد سازمان انجام داد و تمام فعالیت های سازمان را با هم ادغام کرد.

دردری کی. برکنریج گفت: برای اینکه بتوان در ارتباطات راهبردی تر عمل کرد، باید در ابتدا هدف را مشخص کنیم و این استراتژی برای استفاده از شبکه های اجتماعی است. سپس مخاطب و هزینه های جاری را مشخص کنیم. هنگامی که صحبت از شبکه های اجتماعی می شود، منظور ارتباط گرفتن، درک مخاطب و رسیدن به هدف است بنابراین باید روابط عمومی را با شبکه های اجتماعی ادغام کنیم.

 

کارشناس ارشد فناوری اطلاعات:

در آینده روابط عمومی و بازاریابی حجم گسترده ای از دانش متن کاوی را تشکیل می دهند

سیروس دهقان کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و متخصص سیستم های هوشمند ارتباطات در دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی با بیان این مطلب گفت: عصر کنونی را می بایست عصر کشف دانش دانست.

وی افزود، عصری که سپری شد، عصر اطلاعات نام داشت؛ لیکن در حال حاضر دنیا مملو از اطلاعات شده است. در هر 60 ثانیه بیش از 72 ساعت فیلم در یوتیوب قرار داده می شود، بیش از 121.000 توئیت در توئیتر قرار داده می شود، بیش از 694.000 جستجو در گوگل انجام می شود، بیش از 208.000 عکس و 695.000 پست در فیس بوک آپلود می شود. حجم عظیم اطلاعات، دنیا را به دریایی از اطلاعات مبدل نموده است. بیش از 80 درصد اطلاعات موجود در قالب متن هستند. سایر رسانه های صوتی، ویدیویی و کاغذی نیز با بهره گیری از نرم افزارهای خاص قابلیت تبدیل به نسخ متنی را دارند. این اطلاعات متنی عموما ساخت نایافته و غیر منظم هستند فلذا قابل بهره وری نیستند. علم متن کاوی با منظم نمودن اطلاعات و سپس گروه بندی و خلاصه سازی آنها توسط الگوریتم های داده کاوی، سبب کشف و تولید دانش از اطلاعات و تبدیل آنها به اطلاعات یکپارچه و منظم می گردد.

وی گفت: این دانش در همه علوم علی الخصوص سیستم های ارتباط با مشتریان، صدای مشتری، سیستم های تجمیع اخبار و رسانه ها و... کاربرد فراوانی دارد.

وی افزود: در حال حاضر و آینده نزدیک، روابط عمومی و بازاریابی بخش بزرگی از کاربران دانش متن کاوی و داده کاوی خواهند بود. روابط عمومی ها با بکارگیری این دانش قادر خواهند بود اطلاعات سیستم های مدیریت ارتباطات مشتریان، نظرات و پیشنهادات مشتریان، ایمیل ها و خبرهای حوزه را توسط نرم افزارهای متن کاوی و داده کاوی تجزیه و تحلیل نمایند و از نتایج این اطلاعات، سازمان خود را در مسیر مناسب قراردهند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

بودجه تبلیغاتی مانند بودجه دفاعی یک کشور است

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به آثار تبلیغات یکپارچه بر برند سازمانی اظهار داشت: زمانی که از تبلیغات یکپارچه و برندینگ صحبت می کنیم به این معنی است که از سازمان یکصدا بیرون آید، یک تصویر ساخته شود و یک استراتژی تولید شود. باید پیام هایی که از سازمان بیرون می آید با یکدیگر تناقض نداشته باشد. در دنیا با پیام های مختلف بمباران شده ایم و در دنیایی زندگی می کنیم که توجه مردم کم و ارتباط زده است؛ زیرا آنقدر پیام برای آنها ارسال می شود که طبیعتاً توجه را پایین می آورد.

محمدیان افزود: جامعه فضای رقابتی است بنابراین این تفکر که جنس خوب نیاز به تبلیغ ندارد اشتباه است. شهرت و معروفیت مانند میخ و تبلیغ مانند چکش است. اما باید در نظر گرفت کیفیت لازمه کار است و با تبلیغ است که می توان محصول را در ذهن مخاطب محکم کرد. وقتی ارتباط سیستم تبلیغات و اطلاع رسانی با دنیای بیرون از بین برود جامعه، ما را از ذهن بیرون می کند. شرکت های موفق همیشه به گفتمان با مشتری توجه دارند و توجه آنها تنها به داخل سازمان منتهی نمی شود.

وی گفت: ما در بازاریابی عقیده داریم بودجه تبلیغاتی مانند بودجه دفاعی یک کشور است و این تبلیغات و برند سازی است که باعث می شود که یک کشور پایدار شود و شهرت پیدا کند. بنابراین می توان گفت تبلیغ خوب، سرمایه گذاری است.

متخصص مدیریت بازاریابی تصریح کرد: در تبلیغات باید با مخاطب صادق بود. تبلیغات منعکس کننده واقعیتی هوشمندانه است. زمانی که هوش و تبلیغات با هم پیوند می خورند، پیامی ارسال می شود که مردم می پذیرند. اگر در بازاریابی ضعف را بگوییم، مشتری را واکسینه کرده ایم.

 

نشست علمی تخصصی

همزمان با برگزاری دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، نشست علمی تخصصی با عنوان روابط عمومی یکپارچه با حضور «دکتر هادی خانیکی» رییس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، «دکتر سیدرضا نقیب السادات» عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، «دکتر امید علی مسعودی» عضو هیات علمی دانشگاه سوره «دکتر هادی کمرئی»رییس انجمن متخصصان روابط عمومی و «دکتر رحمان سعیدی» رییس گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

در این نشست «دکتر هادی خانیکی» رییس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات اظهار داشت: روابط عمومی یکپارچه به معنای ارتباط بین روابط عمومی، تبلیغات، بازاریابی و شبکه های اجتماعی و نوعی ارتباط دو طرفه و تعاملی است که مخاطبان را فعال و مشارکت کنندگان را در نظر می گیرد و با آنها ارتباط برقرار می کند.

رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات افزود: روابط عمومی یکپارچه، فرآیند یا روندی است که زبان چند وجهی دارد و متکی بر مفاهمه و به زبان آوردن طرف مقابل می باشد که به لحاظ تکنولوژی بیشتر متصور می باشد و هر چه از نهادها بیشتر استفاده شود، سازمان ها موفق تر خواهند بود.

در ادامه این نشست «دکتر رحمان سعیدی» رییس گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: روابط عمومی در خدمت سازمان است. اگر بتوانیم بین افراد و ابزارهای موجود در یک سازمان هماهنگی بوجود آوریم، می توانیم از پتانسیل های موجود به بهترین شکل برای رسیدن به هدف استفاده کنیم. ارزش روابط عمومی احترام گذاشتن به منزلت انسانی است و ارزش گذاری یکی از روش های بالا بردن بهره وری است.

رییس گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی افزود: هدف از تشکیل چنین کنفرانس هایی رسیدن به دستاوردهای علمی و به روز شدن با جهان است. البته باید به خاطر سپرد که پیش رفتن با جهان به منزله فراموش کردن هویت نیست. همانطور که نسبت به دستاوردهای جهان آشنا می شویم، باید نسبت به فرهنگ و هویت خود نیز آگاهی و شناخت داشته باشیم در غیر این صورت نمی توان از دست آوردهای علمی خود به درستی استفاده کنیم.

«هادی کمرئی» رییس انجمن متخصصان روابط عمومی نیز عنوان کرد: علم دانستن و هنر توانستن است و هیچ تعارضی میان اجزاء و مباحث تئوریک نیست. البته این مسئله درست است که نمی توان از تمام مباحث تئوریک در روابط عمومی یکپارچه استفاده کنیم واین راه دشواری است. با این وجود اگر بخواهیم در روابط عمومی و افکار عمومی تاثیرگذار باشیم، باید تمام ظرفیت ها، پیام ها و بودجه ها را مشخص کنیم. در حوزه تبلیغات و برندسازی نیز همگی یک ماهیت کلی دارند و ماهیت آن ارتباطات است و برای آن باید از تکنیک های روابط عمومی استفاده کرد.

رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی افزود: در بحث روابط عمومی یکپارچه که معنای آن ارتباط هماهنگ بین فعالیت هاست، مساله ای که وجود دارد، حضور رسانه ها در شبکه های مجازی و ابزارهای مختلف است. روابط عمومی ها باید در این زمینه یک بازنگری داشته باشند و کارها را به صورت عملی بررسی کنند. اگر روابط عمومی کار خود را دقیق، علمی و کارشناسی شده به صورت یکپارچه مدیریت کند، دیگر هیچ شبکه مجازی قادر به مقابله با این نوع مدیریت نخواهد بود. بنابراین باید با تغییرات و تحولات جهان پیش رفت و مواظب بود که دچار روزمرگی نشویم.

در ادامه «دکتر سیدرضا نقیب السادات» عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: ویژگی یک تبلیغ خوب الزاماتی را به وجود می آورد که تبلیغات را چند بعدی می کند. محتوا و مضمون شکل مرئی تبلیغات است و ما در تبلیغات نیاز سنجی داریم. در فرآیند طراحی تبلیغ یک بعد، مدیریت و سازماندهی تبلیغ است و بعد دیگر، مدیریت چارچوب های درون سازمانی یا برون سازمانی و وجه دوم آن وجه محتواست. وجه دیگر تبلیغات، نگاه مخاطب و ویژگی های آن است. بُعد بَعدی، پیامدها و آثاری است که متعاقباً ایجاد می شوند که طراحی یک تبلیغ خوب با همه این ابعاد سر و کار دارد.

«دکتر امید علی مسعودی» عضو هیات علمی دانشگاه سوره نیز گفت: روابط عمومی یکپارچه، هماهنگی بین تمامی کارها از قبیل عوامل، پدیده ها و محتواهای مختلف برای رسیدن به یک هدف است. برای مثال اگر بخواهیم یک شهر اسلامی داشته باشیم، باید از معماری اسلامی استفاده کنیم. بنابراین یکپارچه سازی روابط عمومی و خروجی آن در ارتباطات اتفاق می افتد. هویت در یک محل فرهنگی ایجاد می شود.

وی افزود: خروجی ها با هدف گذاری تعیین می شود و به همان میزان که هدف گذاری دقیق باشد و یکپارچه سازی انجام شود به همان میزان بازخورد خواهیم داشت بنابراین در کشور ما هدف گذاری در هویت اسلامی و ایرانی اتفاق می افتد.

«دکتر حسن بشیر» دبیر کمیته علمی در پایان تصریح کرد: ما باید خودشناسی داشته باشیم تا بتوانیم نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنیم و جایگاه خود را بررسی نماییم. باید در سازمان های خود تعریفی از اخلاق روابط عمومی ارائه بدهیم و محاسبه نفس کنیم. این مهمترین پیام عملیاتی است. فرد ایرانی هوشمند است و توجه و تعمق دارد بنابراین باید دقت کنیم که چه مقدار می توانیم هویت سازی کنیم.

 

جمع بندی دبیر کمیته علمی کنفرانس:

شبکه های اجتماعی اساس روابط عمومی هستند

"دکتر حسن بشیر» دبیر کمیته علمی دهمین کنفرانس بین المللی در جمع بندی نهایی گفت: دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی بر ایرانی- اسلامی بودن و اخلاق مداری تاکید می کند و توجه به هویت و درک انسانی را سر لوحه کار خود قرار داده است چرا که فهم و شناخت از خود را به عنوان قدم اول می داند.

وی به رابطه بین روابط عمومی و ارتباطات اشاره کرد و افزود: اگر ما فهم و درک درستی از ارتباطات نداشته باشیم، از روابط عمومی نمی توانیم به خوبی استفاده کنیم. شبکه های اجتماعی اساس روابط عمومی هستند و علت اصلی آن فراگیر بودن این شبکه ها است.

دبیر کمیته علمی با اشاره به اینکه فهم ما از برند، یک فهم چند وجهی است تصریح کرد: روابط عمومی وجهه همه چیز است. علاوه بر این بحث برندیک بحث چند وجهی است که ما باید برند خودمان را در رابطه با ایران، اسلام، انقلاب و غیره درست کنیم تا بتوانیم در دو فضای واقعی و مجازی زندگی کنیم. زندگی در فضای مجازی نباید منجر به عقب افتادن از فضای واقعی و برعکس شود. همانطور که یکی از سخنرانان اشاره کرد اینترنت تیغ دو لبه است به همین دلیل باید چالش ها را به خوبی بشناسیم و به رقابت درست بپردازیم.

بشیر تصریح کرد: ارتقای روحیه جمعی، هدف روابط عمومی یکپارچه است که باید تقویت کننده باشد. علاوه بر این نقش مهم آموزش و کارگاه های حرفه ای را نباید نادیده گرفت. بنابراین نقش این کنفرانس ها احقاق حق است. احقاق حق به معنای ایجاد گفتمان، یکی از کارهای روابط عمومی یکپارچه است که این کنفرانس توانسته این نقش را به خوبی ایفا کند.

 

 

پروفسور عاملی منتخب جایزه دکتر نطقی

به منظور تقدیر و تجلیل از خدمات و تلاش های علمی و تحقیقاتی پروفسور سعید رضا عاملی، پنجمین جایزه بین المللی دکتر نطقی بنیانگذار روابط عمومی ایران به ایشان اهداء شد.

پروفسور سعید رضا عاملی، استاد گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، عضو وابسته گروه مطالعات امریکای - دانشکده مطالعات جهان و رئیس انجمن علمی مطالعات جهان است که علاوه بر تدریس در دوره های متعدد کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تا به حال در زمینه های ارتباطات، فناوری اطلاعات و روابط عمومی بیش از 18 جلد کتاب به زبان فارسی، 16 جلد کتاب به زبان انگلیسی و صدها مقاله به زبان های فارسی، انگلیسی، چینی، ژاپنی و عربی را به چاپ رسانده است. آخرین کتاب ایشان تحت عنوان «روابط عمومی دو فضایی: مفاهیم، نظریه ها و برنامه عمل» در دست چاپ است.

دکتر سعید رضا عاملی تحصیلات خود را در دبیرستان جان اف کندی سرمنتو (1359) و دوره مهندسی مکانیک را در دانشگاه ایالتی سرمنتو (1359) و همچنین کارشناسی پژوهشگری علوم اجتماعی (با عنوان پایان نامه حکومت از راه وسایل ارتباط جمعی – Mediacracy) را در دانشگاه تهران (1372) و به دنبال آن کارشناسی ارشد جامعه شناسی ارتباطات با گرایش تلویزیون (1374) را در دانشگاه دوبلین و دکترای جامعه شناسی ارتباطات با گرایش جهانی شدن و فضای مجازی را در دانشگاه لندن در سال 1380 اخذ نمود. ایشان دوازده سال نیز دروس حوزوی را در سطح مقدمات و خارج پشت سر گذاشته است (1372-1360) که سال های آخر آن همزمان با دروس دانشگاهی بوده است.

•    جایزه بین المللی دکتر نطقی

دکتر حمید نطقی (1299-1378)، بنیانگذار روابط عمومی نوین ایران، برای همیشه طرز تفکر ما را در مورد روابط عمومی تغییر داد. وی از طریق دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی، که خود در شکل دهی آن نقش بسزایی داشت به تربیت نیروهای جوان، خوشفکر، مردم دوست و آشنا به مبانی ارتباطات انسانی و اجتماعی پرداخت.

موسسه کارگزار روابط عمومی و دبیرخانه دائمی کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران در سال 1383 برای ادای احترام به دکتر نطقی و بزرگداشت ارزش هایی که او از آنها حمایت می کرد، به معرفی جوایز و تندیس دکتر نطقی پرداخت.

این جایزه تاکنون به چهار شخصیت برجسته علمی بین المللی اعطا شده است:

•    برندگان جایزه بین المللی دکتر نطقی

1.    پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر ارتباطات نوین ایران، اولین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، 1383.

2.    پروفسور جیمز گرونیگ استاد ممتاز روابط عمومی دپارتمان ارتباطات دانشگاه مریلند کالج پارک آمریکا و مبدع نظریه «تعالی»، دومین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، 1384

3.    پروفسور علی اکبر جلالی پدر علم فناوری اطلاعات ایران و مبدع نظریه موج چهارم و عصر مجازی در دنیا، نخستین همایش بین المللی روابط عمومی دو PR 2.0)، (1388.

4.    پروفسور علی اکبر فرهنگی پدر مدیریت رسانه ایران، دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی و نهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، 1391.

 

انتشار فصلنامه «کارگزار روابط عمومی»

 سی و یکمین شماره فصلنامه «کارگزار روابط عمومی» همزمان با دهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران منتشر شد.

بخش عمده مطالب این فصلنامه به دهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی اختصاص دارد و در آن درباره دلایل اعطای نشان عالی سفیر فرهنگی به دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مباحثی ارایه شده است.

در این زمینه می‌خوانیم که این نشان عالی به دلیل تشکیل نخستین شورای عالی سیاستگذاری روابط عمومی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حکم وزیر ارشاد و تشکیل جلسه‌های شورا به وزیر ارشاد اهدا شد.

سرمقاله این نشریه به قلم دکتر محمدمهدی مظاهری، رییس دهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی درباره نیاز روابط عمومی یکپارچه به همگامی است، وی در این سرمقاله آورده است که مدیریت روابط عمومی یکپارچه چیزی جز هماهنگی کامل همه اجزای روابط عمومی به اندازه، به موقع صحیح نیست، همانند یک ارکستر سمفونیک که مدیر روابط عمومی نقش این ارکستر را بازی می‌کند.

خلاصه سخنرانی «دردری کی. برکنریج» مدیر ارتباطات پی.اف‌.اس مارکت وایز در کنفرانس روابط عمومی دیگر مطلبی است که در این نشریه درج شده است، در بخشی از این متن می‌خوانیم: «متخصصان پیش‌ بحران و اعضای گروه ضربت حسن شهرت که مبتکرتر و کاملا آماده برای بحران اجتماعی می‌شوند و تصویر مطلوب برای علامت تجاری را در جمیع اوقات حفظ می‌کنند.»

مقاله‌ای از پروفسور علی‌اکبر جلالی، استاد دانشگاه علم و صنعت و مولف کتاب روابط عمومی 2 را نیز می‌توان در این نشریه مطالعه کرد، جلالی در این مقاله که «ابزارهای یکپارچه ارتباطی برای مدیریت دانش روابط‌عمومی‌ها» نام دارد، چگونگی استفاده موثر از ابزارهای یکپارچه در روابط‌عمومی‌های مدرن را بررسی می‌کند. مباحث مهم و مرتبط با تعریف روشن از یکپارچگی و ابزارهای ارتباطی و مدیریت دانش برای روابط‌عمومی‌ها و ارتقای آن‌‌ها در این مقاله گنجانده شده است.

همچنین گفت‌وگو با دکتر حسن بشیر، دبیر کمیته علمی دهمین کنفرانس روابط عمومی درباره اهداف اصلی این کنفرانس و گفت‌وگو با حسن ربیعی مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه کشور درباره دیدگاهی یکپارچه به روابط عمومی نیز در بخش‌های دیگر این نشریه قرار دارد.

در صفحات پایانی نیز دکتر هادی کمرئی، حسین بیات، وحید رحمتی رودسری، مهندس سیدهادی میرباقری، رضا اسدی، قربانعلی تنگ‌شیر، ابوالفضل محمدخانی، مهدی عزیزی‌ها، سمیه میری و علیرضا پیغمبردوست مقاله‌هایی درباره یکپارچه‌سازی روابط‌عمومی ارایه کرده‌اند.

سی و یکمین شماره فصلنامه «کارگزار روابط عمومی» به صاحب‌امتیازی و مدیرمسوولی مهدی باقریان با بهای 6 هزار تومان بر دکه روزنامه‌فروشی‌ها قرار گرفته است.

 

- گزارش برگزاری نخستین نشست کمیته علمی دهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران