گزارش جامع برنامه های دومین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران


اهداف کنفرانس

علاوه بر اهداف عنوان شده در بروشور کنفرانس، برگزار کنندگان اعتقاد دارند که این کنفرانس باید با خود مجموعه ای از نوآوری ها و باورهای حرکت بخش را به همراه داشته باشد. جوانگرایی و تربیت نیروی متخصص و باز کردن میدان برای جوانان و کارشناسان روابط عمومی یکی از این اهداف است. به همین دلیل تا حد امکان از پتانسیل های موجود استفاده شد و در بخش مقالات برگزیده و ارایه سخنرانی در دو بخش داخلی و خارجی به این موضوع پرداخته شد. همچنین برای تحقق این امر، امکانات حرفه ای و رفاهی نیز فراهم شد.

ویژگی ها و امتیازات کنفرانس

این کنفرانس با حضور متخصصان تراز اول روابط عمومی جهان برگزار می شود. برگزاری نشست علمی توسط متخصصان و اندیشمندان خبره و صاحب نظر، تقدیر از چهره های ماندگار روابط عمومی، معرفی و تقدیر از یک کارگزار روابط عمومی که بهترین تعریف را از روابط عمومی در اولین کنفرانس ارایه داد، بخشی از ویژگی های این کنفرانس می باشد. همچنین به شرکت کنندگان در این کنفرانس گواهینامه ارائه و اسامی و مشخصات شرکت کنندگان، در لوح فشرده و کتابچه کنفرانس ثبت و سخنرانی ها نیز به طور همزمان ترجمه می شوند.
فراخوان مقالات، تهیه کلیپ های آموزشی برای ارایه نظریه های جدید و آشنایی با صاحب نظران روابط عمومی در دیگر مناطق، راه اندازی انجمن بین المللی روابط عمومی سایبر (سیپرا)، نواختن سرود روابط عمومی، حمایت از انجمن های خیریه، ارایه تسهیلات ویژه به بلاگرهای روابط عمومی و اختصاص قابل توجهی از نمایشگاه به یاریگران از دیگر ویژگی های این کنفرانس می باشد.

موضوعات و محورهای کنفرانس

موضوعاتی که در این کنفرانس مطرح خواهد شد، بیشتر حول مسایلی مانند فلسفه روابط عمومی، بررسی الگوها و نظریه های نوین روابط عمومی، راهبردهای رقابت پذیری روابط عمومی در دنیای جدید، جایگاه تحقیقات در روابط عمومی، بررسی تطبیق الگوها و مبانی آموزشی روابط عمومی، ظرفیت های اشتغال زایی در روابط عمومی، کاریابی و کارآفرینی در روابط عمومی، ویژگی ها و راهبردهای روابط عمومی اخلاقی در قرن 21، روابط عمومی اخلاقی در ایران، روابط عمومی و مدیریت راهبردی، مسوولیت های متقابل مدیران سازمان و روابط عمومی، نقش روابط عمومی و مدیریت آن در توسعه پایدار و مدیریت بحران در روابط عمومی و شناخت آن خواهد بود. همچنین در این کنفرانس موضوعات دیگری مانند مبانی و کاربردهای روابط عمومی الکترونیکی، وبلاگ ها و نقش آن در توسعه روابط عمومی الکترونیکی، چشم اندازی به پیشرفت های آتی روابط عمومی الکترونیک در جهان، روند توسعه روابط عمومی الکترونیکی در ایران، گرایش ها و راهبردهای جدید تبلیغات، روابط عمومی بازاریابی و تجارت الکترونیکی، روابط عمومی بین المللی، نقش دولت در توسعه روابط عمومی، نقش مجامع و تشکل های تخصصی در توسعه روابط عمومی، راهبرد های توسعه تعامل بین روابط عمومی ها و رسانه ها ، روابط عمومی سیاسی ونقش روابط عمومی در دفاع مقدس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سخنرانان اصلی کنفرانس

- پروفسور جیمز گرونیگ درباره پژوهش در روابط عمومی
- پروفسور لاریسا گرونیگ، درباره اخلاق در روابط عمومی
- توماس اچیلیس، رییس کنفدراسیون روابط عمومی اروپا؛
- نیکوس اولوناس موسس و مدیر اجرایی مرکز ارتقا و بهره وری
- میلنکو ژوریک، کارشناس ارشد و مشاور روابط عمومی و رییس جامعه مشاوران صربستان
- گوپال سوتار، دانشیار موسسه ارتباطات مانیپال
- هارون سوگیچ، نایب رییس و مدیر عملیاتی شبکه TRACCS-SACCS
- دکتر شهرزاد صادری، مشاور، مربی و تسهیل گر بین المللی
- زلیمیر کستوویچ، دکترای روابط عمومی با گرایش روابط عمومی در اداره های پلیس و استادیار مدیریت بحران
- پروفسور یحیی کمالی پور، رییس دپارتمان ارتباطات و هنرهای خلاق دانشگاه پوردو آمریکا
- پروفسور حمید مولانا، استاد روابط بین الملل و مؤسس و رییس برنامه مطالعات ارتباطات جهانی دانشگاه امریکن، واشنگتن دی سی

برگزارکنندگان کنفرانس

طراح و بانی اصلی این کنفرانس کارگزار روابط عمومی است و برگزار کنندگان کنفرانس اداره کل تبلیغات و اطلاع رسانی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن متخصصان روابط عمومی ایران، انجمن روابط عمومی اصفهان، انجمن روابط عمومی کرمان، شرکت همایش آفرینان جاودان و شرکت مشاوره جهانی هنر هشتم می باشند.

مخاطبان اصلی کنفرانس

مخاطبان اصلی کنفرانس، متخصصان، مدیران و کارشناسان روابط عمومی، ارتباطات، تبلیغات، فناوری اطلاعات، مدیریت و صنایع، ادارات روابط عمومی شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی سراسر کشور، مدیران و روسای سازمان های تصمیم گیر، مدرسان و دانشجویان دانشگاه ها، مدیران مسوول، سردبیران، خبرنگاران و نویسندگان خبرگزاری ها و رسانه های ارتباط جمعی، انجمن ها و موسسات روابط عمومی و تشکل ها و شرکت های تبلیغاتی، انتشاراتی و مجامع فرهنگی می باشند.

طرح های ویژه کنفرانس :

١) تجلیل از شهیدان عرصه روابط عمومی، اطلاع رسانی و تبلیغات

همزمان با برگزاری دومین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران از شهیدان عرصه روابط عمومی، اطلاع رسانی و تبلیغات، با هدف حفظ و ترویج فرهنگ ایثارگری و پایداری تجلیل می شود.
با توجه به اینکه روابط عمومی ها در نهادینه کردن فرهنگ انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی نقش ارزنده ای داشته اند، در نظر است با همکاری سازمان بنیاد شهید و ایثارگران انقلاب اسلامی، از شهیدانی که در کسوت روابط عمومی یا اطلاع رسانی با نثار خون خویش، برای گسترش انقلاب و دفاع مقدس تلاش نموده اند، قدردانی شود.

٢) حمایت از موسسات خیریه و عام المنفعه

دبیرخانه کنفرانس در راستای اصول «مهرورزی و اجرای عدالت اجتماعی»، برای موسسات خیریه و عام المنفعه و تسهیلات ویژه ای را در نظر گرفته است. با توجه به این که این گونه موسسات برای اجرای وظایف و مسوولیت های خود و جلب مشارکت و همکاری های سایر سازمان ها نیاز به ارتباطات نزدیک با آنها دارند، دبیرخانه کنفرانس تسهیلاتی را در این زمینه در نظر گرفته است.

٣) حمایت از بلاگرهای روابط عمومی

وبلاگ نویسان روابط عمومی که حداقل یکسال سابقه فعالیت در زمینه وبلاگ نویسی دارند، می توانند با 80 درصد تخفیف در دومین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران شرکت کنند. به لحاظ این که نویسندگان و بلاگرهای روابط عمومی با تولید محتوایی که در زمینه مسائل علمی روابط عمومی دارند، گام های ارزشمندی را در ترویج فرهنگ روابط عمومی الکترونیک و حضور فعال خود در فضای وب برداشته اند. از این رو دبیرخانه بین المللی روابط عمومی ایران، این تسهیلات را برای آنان در نظر گرفته است.

٤) سرود روابط عمومی

برای اولین بار این کار ارزشمند صورت می گیرد و یکی از شعرای معروف که در این زمینه سوابق خوبی هم دارد این ترانه را تنظیم می کند و گروه متخصص دیگری نیز اجرای آن را بر عهده دارد. در نهایت این سرود در قالب کلیپ و زیرنویس انگلیسی در کنفرانس پخش می شود و بعد از کنفرانس در قالب یک CD به همه شرکت کنندگان ارسال می شود تا در تمامی برنامه های روابط عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

۵) ترجمه نخستین دایره المعارف روابط عمومی جهان

نخستین دایره المعارف روابط عمومی جهان در دو جلد توسط موسسه علمی و تحقیقاتی کارگزار روابط عمومی منتشر می شود. این دایره المعارف، سیر تکاملی روابط عمومی را بررسی و از مثال ها و رویدادها به عنوان نمونه استفاده می کند. این مجموعه دو جلدی، اولین و کامل ترین کتاب تاریخ روابط عمومی جهان است.

۶) راه اندازی انجمن بین المللی روابط عمومی سایبر با مرکزیت ایران

انجمن بین المللی روابط عمومی سایبر (CYPRA ) توسط تعدادی از متخصصان و علاقه مندان به روابط عمومی سایبر به منظور اعتلای حرفه روابط عمومی الکترونیک در جهان راه اندازی می شود.
این انجمن، مجمع اینترنتی متشکل از فعالان روابط عمومی در سراسر جهان است. رویکرد انجمن بین المللی روابط عمومی سایبر مبتنی بر گفت و گو به عنوان چارچوبی مفید برای ارتباطات حرفه ای، مقررات اخلاقی و شغلی است،.سیپرا به اصل اساسی و مهم ایجاد، تقویت و نگهداری مجاری ارتباطی باز و آزاد متعهد است و این مورد نکته ای بسیار مهم در تمایز سیپرا با دیگر سازمان ها و انجمن های علمی و حرفه ای است.

۷) طراحی اولین نرم افزار ایجاد سایت های جامع روابط عمومی

اولین نرم افزار ایجاد سایت های جامع روابط عمومی (PRFCMS ) با بهره گیری از پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا توسط شرکت های "مشاوره جهانی هنرهشتم" (کارگزار روابط عمومی) و "سایبرتکس" همزمان با برگزاری کنفرانس وارد بازار می شود. با استفاده از این نرم افزار، روابط عمومی ها می توانند سایت های خود را با کمترین هزینه و بالاترین کارآیی، ایجاد و بر اساس نیازهای خود تغییر دهند.
ویژگی های این نرم افزار تحلیل شیء گرا و معماری N-Tire ، بهره گیری از سیستم های کدگذاری (Hashing)MD ، سرعت بارگذاری بالا و سازگاری با موتورهای جستجو می باشد که توسط تکنولوژی NET و بانک اطلاعاتی SQlServer پیاده سازی شده است. این نرم افزار اینترنتی به گونه ای طراحی گردیده است که هر شرکت یا سازمان می تواند بر اساس نیازهای خود بخش های مورد نظر را فعال، غیر فعال و یا حتی پایگاه جدیدی را به سایت بیافزاید. به علاوه تعدادی پایگاه به طور پیش فرض در نرم افزار گنجانیده شده است.
پایگاه پیشرفته اطلاع رسانی اخبار، پایگاه مقالات، همایش ها و سمینارها، موفقیت ها و جوایز، مناقصات و مزایده ها، پیشکسـوتان، گزارشـات تخصصی، شهدا، مجلات و ویژه نامه ها، بروشور، بانک کتاب، تالار گفت وگوی پیشرفته و ... از جمله بخش های جالب توجه این سیستم می باشد.
همچنین گالری تصاویر با دسته بندی نامحدود موضوعی، سرویس Mailbox درونی سایت برای انتقال نامه های اعضا از درون سایت و نیز به خارج از آن، طراحی اتوماتیک و آنلاین چارت سازمانی، قابلیت تعریف منوهای دینامیک به صورت آنلاین، استفاده از SPSS و ماژول های جستجو نیز از خصوصیات دیگر این نرم افزار می باشد.
در ضمن تمامی بخش های سایت از طریق یک مدیریت پیشرفته با سطح دسترسی تعریف شده کنترل می شود. بخش مدیریتی این سایت امکان توسعه سایت را در محیطی بسیار مطلوب و پیشرفته امکان پذیر ساخته است. این نرم افزار در چندین بسته نرم افزاری که هر یک شامل قابلیت های خاص خود می باشد، ارایه گردیده است و هر سازمان بنا به نیاز خویش می تواند از آن ها استفاده کند.

۸) برگزاری کارگاه آموزشی (( روابط عمومی کاربردی ))

این کارگاه دو روزه به منظور انتقال تجارب و ارتقای مهارت های عملی مدیران و کارشناسان روابط عمومی و کاربردی کردن دانسته های آنان، در روزهای 23 و 26 آبان ماه سال جاری برگزار می شود.
در روز دوشنبه 23 آبان ماه سال جاری؛ کارگاه «تکنولوژی فضای باز» با حضور دکتر شهرزاد صادری- مشاور، مربی و تسهیل کننده امور بین المللی، از کشور آمریکا در ساعات 8 الی12 با محورهای اصلی بررسی ابزارهایی که در روابط عمومی، ساخت جامعه و یا توسعه سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد، برگزار می شود؛ کارگاه « روابط عمومی از خانواده شروع می شود- قدرت ارتباطات داخلی » با حضور توماس اچیلیس رییس کنفدراسیون روابط عمومی اروپا و استاد مدعو از دانشگاه بیبیز بولیا، از کشور آلمان در ساعات 14 الی 16؛ با محورهای اصلی رضایتمندی کارکنان، تأثیر انگیزش، ارزش ارتباطات درونی سیستماتیک؛ کارگاه « نقش هوش اجتماعی در ارتقای عملکرد مدیران روابط عمومی» با حضور دکتر علی محمد گودرزی- عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، در ساعات 16:30 الی 18:30، با محورهای اصلی کاربرد روانشناسی در ارتقای عملکرد مدیران و کارشناسان روابط عمومی، در این روز برگزار می شود.
همچنین در روز پنجشنبه،26 آبان ماه، کارگاه «جایگاه پژوهش در روابط عمومی» با حضور پروفسور جیمز گرونیگ از کشور آمریکا؛ پروفسور یحیی کمالی پور- رییس دپارتمان ارتباطات و هنرهای خلاق دانشگاه پوردو آمریکا و پروفسور لاریسا گرونیگ- استاد ممتاز روابط عمومی در دپارتمان ارتباطات دانشگاه مریلند کالج پارک، در ساعات 8 الی 12 با محورهای اصلی، اصول نوین پژوهش در روابط عمومی و ضرورت های تحقیق و ارزیابی برنامه های ارتباطی واحدهای روابط عمومی؛ کارگاه « ایده ها و فرصت ها برای همکاری در روابط عمومی » با حضور میلنکو ژوریک- کارشناس ارشد و مشاور روابط عمومی و رییس جامعه مشاوران صربستان، در ساعات 14 الی 16، با محورهای اصلی نقش روابط عمومی در فرآیند دموکراسی و جهانی سازی برگزار می شود.

نحوه اطلاع رسانی کنفرانس

در عرصه های ملی و بین المللی فعالیت های اطلاع رسانی خوبی صورت گرفته است. ابتکار جالبی که امسال در این بخش صورت گرفت تشکیل کمیته استان ها بود. از یک طرف، 45 نشریه منطقه ای در سراسر کشور به کمک کنفرانس شتافتند و با اطلاع رسانی و درج فراخوان، گزارش، گفت و گو و اخبار، پوشش خوبی به کنفرانس دادند. همچنین در کلیه استان ها و بخش های کوچک، نمایندگانی انتخاب شدند که به فرآیند برگزاری موفقیت آمیز کنفرانس کمک کردند.
در بعد داخلی، روزنامه های کثیرالانتشار، پایگاه اطلاع رسانی کنفرانس به دو زبان فارسی و انگلیسی، بروشورهای اطلاع رسانی و مشارکت در کنفرانس، بروشور بازتاب، بروشور ثبت نام، بروشور مقاله، درج لوگو در 10 سایت پرمخاطب و انتشار در ویژه نامه توسط فصلنامه کارگزار روابط عمومی و فصلنامه فصل نو، اقدامات خوبی صورت گرفته است.
در بعد بین المللی هم اطلاع رسانی خوبی صورت گرفته است. ثبت کنفرانس در تقویم کنفرانس های معتبر بین المللی، دایره المعارف الکترونیکی روابط عمومی، درج مقاله تاریخ روابط عمومی در یک ژورنال بین المللی برای نخستین بار از ایران و درج اخبار در وبلاگ ها و سایت های بین المللی روابط عمومی از جمله این فعالیت هاست.
پخش تیزر تلویزیونی در بخش های مختلف سیما و گفت و گو با شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی و حضور در برنامه هنر هشتم و انتشار اخبار در صدا، باز خورد های مناسبی داشت.
برگزاری سه کنفرانس مطبوعاتی، حرکت خوبی بود و امیدواریم همزمان با برگزاری کنفرانس، اطلاع رسانی خوبی در سطح رسانه های کثیرالانتشار داشته باشیم.

صدور بیانیه جهانی روابط عمومی

شعار کنفرانس دوم؛ اعتلای روابط عمومی، ائتلاف جهانی است. اعتقاد بر این است که یکی از مولفه های اصلی اعتلای روابط عمومی، ائتلاف جهانی است. با صدور این بیانیه، یک گام عملی به سوی ائتلاف جهانی برداشته شود. در این بیانیه چند مولفه اصلی که دغدغه های بشریت در کلیت جهانی است مورد توجه قرار گرفته است. نقش روابط عمومی در فرآیند جهانی شدن، زندگی مسالمت آمیز به دور از هر گونه زور و نیرنگ، رعایت و پایبندی به اصول اجتناب ناپذیر ارتباطات بین المللی، مسوولیت اجتماعی و رعایت مقررات اخلاقی و شغلی و نقش تاثیر گذار روابط عمومی بین المللی از جمله این مولفه هاست.
در پایان امیدواریم که کنفرانس به لحاظ کمی و کیفی در سطح بالایی برگزار شود. مسوولان برگزاری کنفرانس تمامی توان خود را برای برگزاری حرفه ای و باشکوه این کنفرانس به کار گرفتند و انشاءالله مورد توجه مخاطبان و علاقه مندان گرامی قرار گیرد