News
گزارش پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
۷ / ۱۰ / ۱۳۹۹

اشاره
شبکه اطلاع رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)-|| مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی با حضور معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اساتید و صاحب‌نظران حوزه ارتباطات و جمعی از مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی‌های سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی از سوی انجمن متخصصان روابط‌عمومی سوم دی‌ماه 1399در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی روابط عمومی (شارا)، در این مراسم که با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی  و دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا به انجام رسید، مهدی باقریان دبیر کل جشنواره و عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی، حسین امامی رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی و محمد خدادی معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی کردند و  در ادامه  از روابط‌عمومی‌های برتر و برگزیده هیئت داوران پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی‌ها با اهدای لوح تقدیر و تندیس وِیژه جشنواره، تقدیر شد.

 

پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی در 10بخش ادبیات (مستندسازی - داستان‌سرایی)، برنامه انتشاراتی، انتشارات اصلی (کتاب - نشریه داخلی - بروشور- ویژه نامه)، هنرهای تجسمی/ بصری (پوستر - اینفوگرافی - عکس- کاریکاتور)، رسانه‌های دیداری و شنیداری (فیلم‌های مستند- تیزر- کلیپ- انیمیشن- موشن‌گرافیک- برنامه‌های ویدیوئی کوتاه)، رسانه‌های دیجیتالی (وبسایت- مولتی‌مدیا- شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی)، تبلیغات (تبلیغات مکتوب شامل تبلیغات در مطبوعات و رپرتاژآگهی)، تحلیل محتوا (تحلیل محتوای رسانه‌های درون و برون‌سازمانی)، کارشناس برتر انتشارات روابط‌عمومی و نحوه ارائه آثار در دو قالب چاپی و الکترونیکی برگزار شد.
 
 همچنین در این دوره از جشنواره، دو بخش ویژه «ویروس کرونا» و «حمایت از انتشار آثار علمی در حوزه روابط‌عمومی» در نظر گرفته شده که آثار برگزیده و مرتبط با موضوعات مذکور مورد تجلیل قرار گرفتند.
 
 داوری آثار پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی را محمود مختاریان، امیرمسعود مظاهری، احمد یحیایی‌ایله‌ای، حسین امامی، سیدشهاب سیدمحسنی، سعید معادی، علی فروزفر، قربانعلی تنگ‌شیر، مریم سلیمی، بهزاد خورشیدی، پرویز آزموده و مهدی باقریان برعهده داشتند.
 
  جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی توانسته، 1786 اثر را از روابط عمومی ها به خود جلب کند.
 
 همچنین در پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی به سه روابط عمومی برتر، دیپلم افتخار اعطا شد.
 
 در این جشنواره علاوه بر اعطای جوایز روابط عمومی ها در دو سطح استانی و ملی، از کارشناسان برتر انتشارات روابط عمومی نیز تجلیل بعمل آمد.
 
 پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی با هدف آشنایی با اصول و استانداردهای نشرالکترونیک و مکتوب در روابط‌عمومی و ارائه آثار و تجارب موفق، توسعه و ارتقای سطح توانمندی‌ها و مهارت‌های مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی در حوزه فعالیت‌های انتشاراتی و فرهنگ‌سازی مناسب و تکریم و معرفی نخبگان و الگوهای برتر در حوزه انتشارات برگزار شد.

 

دبیرکل پانزدهمین جشنواره ملی انتشارت روابط عمومی ها:
 رویکردآموزشی وجه غالب جشنواره ملی انتشارات است
 

دبیرکل جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی در جمع مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی‌های حاضر در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی پیرامون موضوعاتی نظیر غلبه وجه آموزشی جشنواره، تقویت بینه علمی و حرفه‌ای روابط‌عمومی‌ها، توسعه نوآوری‌ها با توجه به شیوع بیماری کرونا و تاثیرات آن بر عملکرد روابط‌عمومی‌ها و همچنین پیرامون "سایه‌روشن‌های جشنواره پانزدهم" مطالبی عنوان کردند و سپس به تشریح ملاک‌ها و شیوه‌های ارزیابی و ارایه توصیه‌هایی برای بهبود و ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت‌های انتشاراتی روابط‌عمومی‌ها پرداخت.


مهدی باقریان ضمن برشمردن ملاک‌ها و شاخص‌های ارزیابی آثار روابط‌عمومی‌ها اظهار داشت: شورای عالی سیاستگزاری جشنواره با ارزیابی شاخص‌ها و معیارهای انتخاب آثار برتر، همه ساله نسبت به باز تعریف شاخص‌ها منطبق با تحولات روز، تلاش می‌کند تا اهداف و رسالت‌هایی که انجمن متخصصان از برگزاری جشنواره در پی آن است به شکل موثرتر و عادلانه‌تری محقق شود.


وی در مورد بازنگری محورهای جشنواره و همچنین بازنگری شاخص‌های ارزیابی مطابق با تحولات روز از یک سو و از سوی دیگر با در نظرآوردن مشارکت و پیشنهادهای دست اندرکاران و کارگزاران روابط‌عمومی گفت: در جشنواره شانزدهم شاهد افزوده شدن بخش‌های رقابتی دیگری از جمله ارزیابی "تیتر" به عنوان ویترین خبر به پیشنهاد همکاران روابط‌عمومی شرکت کننده در جشنواره هستیم که این مورد به‌اضافه موارد دیگر در تدوین فراخوان شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی که در سال 1400 برگزار می‌شود، مطمح‌نظر قرار می‌گیرد.


دبیرکل جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی‌، محتوا را اطلاعات ارایه شده در خصوص هر یک از آثار عنوان کرد و با بیان اینکه محتوا فقط شامل متن نیست اظهار داشت: محتوای خوب شامل متن، تصویر، صوت و ویدئوی مرتبط با هر اثر است و در قالب جذاب تولید و انتشار می‌یابد.


باقریان مهم‌ترین شاخص‌های محتوایی را منطبق با اهداف بخش رقابتی بودن، میزان پوشش مطالب و بروز بودن، مرتبط بودن محتوا و صحت آن، موردنیاز بودن محتوای تولید شده، غنی بودن محتوای ارایه شده، خروجی موثر و دارای ارزش افزوده به همراه ارایه کامل مستندات و نمونه‌کارها، برشمرد و در تشریح شاخص‌های دیداری و بصری اظهار داشت: شاخص‌های دیداری و بصری همان ظاهر و بسته‌بندی یک اثر است و متاسفانه یکی از ضعف‌های اصلی ارایه آثار به جشنواره، عدم توجه به بسته‌بندی و ارایه مناسب آثار و ارایه بی‌قاعده محتوا به دبیرخانه جشنواره است که احیانا منجر به خارج شدن اطلاعات مفید از دید داوران می‌شود.


وی با اشاره به روند بررسی آثار واصل شده به دبیرخانه جشنواره، به فرایند ارزیابی و مراحل آن پرداخت و در این باره گفت: در مرحله اول، خودارزیابی با گونه‌شناسی آثار توسط روابط‌عمومی‌های متقاضی صورت می‌گیرد و در مرحله دوم با ارایه مشاوره به‌ روابط‌عمومی‌ها شاهد اصلاح و بهبود روند تدوین و ارایه آثار و استانداردسازی در قالب‌های مشخص و طبق مقررات جشنواره هستیم و در مرحله سوم پس از ارزیابی اجمالی، سنجش آثار برای ورود به مرحله داوری آغاز می‌شود.


وی با بیان اینکه در مرحله داوری اولیه، آثار منتخب برای ارزیابی تفصیلی به مرحله بعد می‌روند و در این قسمت بخشی از آثار نیز از گردونه رقابت خارج می‌شوند خاطرنشان ساخت: در مرحله چهارم آثاری که با توجه به شاخص‌های محتوایی و شاخص‌های دیداری (الگوی تدوین آثار جشنواره) موفق به ورود به مرحله رقابت اصلی می‌شوند، برای انتخاب و ارزیابی به داوران مربوطه ارجاع و آثار برگزیده در اختیار کمیته داوری متشکل از چهار نفر قرار گرفته و در مرحله پنجم، کمیته نهایی داوری، رتبه‌های برتر، شایسته‌تقدیرها، کارشناسان برتر و حایزه دریافت دیپلم زرین افتخار را بر اساس قوانین و مقررارت جشنواره و امتیازات به‌دست آمده معرفی می‌کند.

 

دبیرکل جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی‌ بر ضرورت مستندسازی حرفه‌ای‌تر و نحوه مطلوب ارایه آثار تاکید کرد و با بیان اینکه در جشنواره پانزدهم رشد کمی و کیفی آثار در برخی از بخش‌ها به چشم می‌خورد، تصریح کرد: در این جشنواره بخش‌های مهجوری مانند برنامه‌ریزی، تحلیل محتوا و پژوهش‌های ارتباطی ... وجود دارد که بعد از 15سال هنوز مورد توجه جدی قرار نگرفته است.


دبیرکل جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی در ادامه، نگرانی هئیت داوران را از عدم توجه و اهتمام لازم از سوی روابط‌عمومی‌ها برای پیاده‌سازی الگوی «کار برنامه‌ای» اعلام کرد و گفت: روابط‌عمومی‌ها باید زمان مناسبی را به برنامه‌ریزی اختصاص دهند. عملکرد مناسب روابط‌عمومی‌ها در بخش انتشارات مستلزم برنامه‌ریزی خوب است.


وی همچنین گفت: هیئت داوران توجه دست‌اندرکاران روابط‌عمومی را به پژوهش که جوهره واقعی و اصلی فعالیت‌های روابط‌عمومی است جلب می‌کند و خواستار اهتمام بیشتر و افزایش مهارت‌های علمی و همچنین استانداردسازی و توسعه ‌رویکردهای ارتباطی پژوهشی به عرصه‌ها و حوزه‌های جدید روابط‌عمومی می‌باشد.


دبیرکل جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی بر ضرورت استمرار برنامه‌های آموزشی با توجه به نیازهای جدید، توجه به بخش "صفحه با خوانندگان" در نشریات داخلی، توسعه رویکردهای ارتباطی‌پژوهشی و لزوم ارسال آثار به شیوه استاندارد و قاعده‌مند تاکید کرد و در مورد بخش "صفحه با خوانندگان" گفت: متاسفانه در این بخش و چند بخش دیگر مانند "برنامه‌ریزی" شاهد انتخاب هیچ روابط‌عمومی برتر نبودیم که البته ضعف در این بخش به محدودیت‌های موجود در سازمان‌ها نیز هم مرتبط است اما به هر دلیل فقدان بخشی که باید زبان گویای کارکنان و مخاطبان باشد، فلسفه وجودی نشریات درون‌سازمانی را زیر سئوال می‌برد.


باقریان، یکسان‌انگاری نظرسنجی، تحلیل محتوا، پژوهش‌های ارتباطی و تحقیقاتی سازمانی را از نقاط ضعف حوزه تحلیل محتوا و پژوهش‌های ارتباطی روابط‌عمومی‌ها دانست و ارسال موارد بی‌ربط و بریده جراید به عنوان کار پژوهشی منجر به نزول و سقوط جایگاه تحقیق و پژوهش در عرصه هنرهشتم می‌شود.


وی مهم‌ترین نقاط ضعف آثار ارسالی روابط‌عمومی‌ها در بخش اینفوگرافیک را، عدم توجه به ارکان و عناصر اینفوگرافیک، عدم انطباق محتوایی با هویت و چرایی موسسه، عدم توجه به نیاز و به‌روز بودن سوژه‌های انتخابی و همچنین کپی‌برداری و استفاده از قالب‌های آماده برشمرد.


تاثیرات کرونا بر فعالیت روابط‌عمومی‌ها و نقش ارزنده روابط‌عمومی‌ها بویژه در بخش اطلاع‌رسانی موثر و موثق، از دیگر محورهای سخنرانی باقریان در مراسم اختتامیه جشنواره پانزدهم بود که در این باره گفت: قطعا هر رویدادی، چالش‌های ارتباطی جدید و خاص خود را پدید می‌آورد و یکی از بهترین، مهم‌ترین و درست‌ترین واکنش‌های روابط‌عمومی به این رویدادها و چالش‌ها، اشتراک‌گذاری صحیح اطلاعات در همه ابعاد آن از جمله دانسته‌ها، مجهولات و اقدامات صورت گرفته برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نجات جان انسان و تقلیل آثار سوء آن است.


دبیرکل جشنواره در ادامه اشاره خود به موضوع کرونا و بحران اعتماد در بین مخاطبان تاکید کرد: اگر روابط‌عمومی‌ها حجم زیاد اطلاعات را مدیریت کنند و اخبار صحیح در اختیار مردم قرار دهند، نقش مهمی در فرآیند اعتمادسازی و جلوگیری از شیوع شایعات ایفا می‌کنند.


وی تصریح کرد: مدیریت حجم زیاد اطلاعات به‌شرطی که شناسایی راه‌کار مناسب را آسان ‌کند، احتمال پیروی مردم از توصیه‌‎های بهداشتی را افزایش می‌‏دهد.


وی با بیان اینکه حجم زیاد اطلاعات راجع به یک مسئله، شناسایی راه‌کار مناسب را دشوار می‌سازد، بر نقش ارزنده و موثر روابط‌عمومی‌ها در کاهش اختلال اجتماعی، اطلاع‌رسانی صحیح و اعتمادآفرینی در مردم برای رعایت توصیه‌های نهادهای سلامت‌محور و در نهایت کاهش شایعات تاکید کرد.


دبیرکل جشنواره ملی انتشارت روابط‌عمومی با بیان اینکه مقایسه آثار روابط‌عمومی‌ها با دوره‌های قبل، حاکی از رشد کمی و کیفی در برخی از بخش‌هاست، استمرار و تسری آموزش‌های علمی و کاربردی، آموزش‌های کارگاهی و کارگاه‌های آموزشی نیروی انسانی واحدهای روابط‌عمومی را در رشد و ارتقای سطح علمی و حرفه‌ای روابط‌عمومی‌ها موثر دانست.


باقریان در بخشی از فراز پایانی سخنان خود با تاکید مجدد بر نقش آموزشی انجمن متخصصان روابط‌عمومی‌ تصریح کرد: همه تلاش‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی‌ ایران طی پانزده سال گذشته، معطوف به ارتقای سطح کیفی تولیدات انتشارات روابط‌عمومی‌ها بوده است.


دبیرکل جشنواره در پایان با تاکید مجدد بر استمرار و تسری آموزش‌های علمی و کاربردی در این حوزه، خواستار استفاده بیشتر روابط‌عمومی‌ها از توانمندی‌های حرفه‌ای و کارشناسی انجمن متخصصان روابط‌عمومی و خدمات مشاوره‌ای و علمی کارشناسان و استادان حوزه روابط‌عمومی و علوم ارتباطات شد.


رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی ایران:
امروزه نشر نوین با بازاریابی محتوا به‌هم تنیده شده اند


دکتر حسین امامی رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی در این مراسم پیرامون موضوع "انتشارات در عصر دیجیتال" و تاثیرات شیوع کرونا بر فعالیت‌های روابط‌عمومی سخنرانی کرد و در مورد آثار ارسالی به جشنواره در بخش‌های مربوط به روابط‌عمومی الکترونیک نیز به ارایه آرا و نظرات داوارن پرداخت.


رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی با بیان اینکه امروزه نشر نوین با بازاریابی محتوا به‌هم تنیده شده‌اند و این سرمایه بزرگ را برای همه مردم امکان‌پذیر کرده است گفت: بی دلیل نیست که می‌گویند محتوا پادشاه است و انتشار آن ملکه ؛ چرا که در عصر شبکه‌های اجتماعی که بشر به سمت تعاملات آنلاین از طریق رسانه‌های نوین تمایل پیدا کرده است، برخی از صنایع نیز ناگزیر مجبور شدند خود را با آن تطابق بدهند، از جمله حوزه انتشارات.


وی با اشاره به اینکه محتوای امروزی فقط متن نیست و آن‌چه در این دوران اهمیت پیدا کرده است محتوای مولتی مدیاست. تصریح کرد: محتواهایی شامل عکس، فیلم، تصویر و گرافیک و انیمیشن و صدا و متن که می‌تواند از ابزارها و پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی منتشر یا بازنشر شود.


دکتر امامی نشر اجتماعی را انتشار محتوا در فضای شبکه و رسانه‌های اجتماعی دانست و در این باره گفت: انتشار محتوا در وبلاگ، ویکی، میکروبلاگی مانند توییتر و پلتفرم‌های دیگری همچون یوتیوب، اینستاگرام و غیره همه جزیی از نشر اجتماعی هستند.


وی افزود: اجتماعی بودن آن اشاره به بستر رسانه‌های اجتماعی دارد. چون ویژگی اصلی این رسانه‌ها، مشارکت در تولیدمحتواست.همچنین امکان به اشتراک‌گذاری محتوا و هم‌چنین نظردهی و کامنت گذاشتن را دارد و نکته جالب‌تر آنکه مزیتی برای نشر اجتماعی نسبت به نشر وبی این است که محتوا در نشر اجتماعی قابلیت بازنشر دارد اما محتوای وب‌سایت به این‌گونه نیست. یعنی از طریق نشر ویروسی از طریق مشترکان صفحه خود می‌توانید یک مطلب را تا هزاران بار در دید دیگران قرار دهید.
 

رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی با اعتقاد به اینکه دیگر دوره وقت گذاشتن برای به‌روزرسانی تک تک رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی گذشته است تصریح کرد: ابزارهایی آمده‌اند که بتواند همه پیام‌ها در رسانه‌های اجتماعی خود را در یک مکان مشاهده کنید. در هر زمان آن را به‌روزرسانی کرده ولی سیستم را طوری تنظیم و برنامه‌ریزی کنید که در بهترین زمان منتشر کند. از این‌رو با اصطلاح «انتشارات یکپارچه» مواجهیم یعنی از یک سیستم تمام پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را برای انتشار محتوا مدیریت کنیم.


امامی با تاکید بر اینکه هر شبکه و رسانه اجتماعی را باید بر اساس استراتژی و کارکرد خاص خود مدنظر قرار داد خاطرنشان ساخت: ضرورت ندارد یک پست که برای اینستاگرام منتشر شود الزاما در توییتر بیاید و بالعکس. چرا که کارکرد و مخاطبان هر پلتفرم متفاوت است. مخاطب اینستاگرام از شما انتظار ندارد که مدام خبرهای‌تان را در آنجا منتشر کنید کسی که خبرهای شما را دنبال می‌کند قطعا تمایل داشته باشد یا می‌رود سراغ توییتر و یا کانال تلگرامی شما.


وی با بیان اینکه باید روابط‌عمومی سازمان‌ها نسبت به سلسله مراتب تولید و تایید کننده محتوا در شبکه‌ها ورسانه‌های اجتماعی حساس باشند، در تشریح نشر موبایلی و نشر اجتماعی گفت: ما در زندگی روزمره به تلفن هوشمند و تبلت بیش از حد وابسته شده‌ایم و نیازمند محتوای دیجیتال از طریق این ابزارها هستیم. لذا ساخت محتوا که برای نمایش در سیستم عامل‌هایی همچون اندروید و آی او اس و همچنین ویندوز قابل توجه و بااهمیت است.


وی افزود: نشر موبایلی تاکیدش بر دو حوزه کلی است. تولید محتوا برای اپلیکیشن‌های موبایلی مانند اسنپ فود، اسنپ و حتی بازی‌های موبایلی و دوم اپلیکیشن‌های پیام‌رسان فوری مانند وات‌سآپ و تلگرام .بنابراین برخی از محتواها از طریق صاحبان این اپ‌ها تولید می‌شود عمدتا بر پایه چند رسانه‌ای و مولتی مدیاست.


دکتر امامی با اشاره به اینکه برندها و روابط‌عمومی‌ها برای ارتباط‌گیری با مخاطبان خود بهتر است دارای استراتژی مرتبط با به هدف سازمانی یا هدف شرکت خود باشند تصریح کرد: اگر سازمانی بخواهد صرفا دسترسی سهل‌تر به مخاطبان خود برای اطلاع‌رسانی برنامه‌هایش داشته باشد می‌تواند از نشر اجتماعی بهره بگیرد ولی اگر سازمانی در پی هدفی بزرگ‌تر از دسترسی است می‌تواند استراتژی ارتباطات یکپارچه را به‌کار گیرد. از تمام ابزارها و رسانه‌های در اختیار خود از چاپی گرفته تا نشر وبی و نشر الکترونیک و نشر موبایلی و نشر اجتماعی همه را بسته به نوع مخاطبان و توزیع گسترده محصولات خود به‌کار گیرد.


رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی، فراگیری کرونا، دورکاری سازمان‌ها و افت قابل ملاحظه فعالیت برخی از سازمان‌ها و دستگاه‌ها را رقم زد گفت: کرونا موجب تغییراتی در جشنواره ملی انتشارات شده است و ما هم سعی کردیم به طور کامل برگزاری، جمع‌آوری آثار و مستندات به صورت مکتوب را تبدیل به شیوه الکترونیک کنیم و از شرکت‌کنندگان بخواهیم از ارسال آثار چاپی اکیدا خودداری کنند و راه‌های ارتباطی الکترونیک و دیجیتال را در اختیارشان گذاشتیم.


دکتر امامی در بخش دیگری از سخنان خود،کارهای”برنامه‌ای” و تحقیقات “مخاطب شناسی و مخاطب‌سنجی” برای امر انتشارات را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان ساخت: باید در نظر داشته باشیم که یک محصول انتشاراتی مانند مولتی‌مدیا و یا یک نشریه سازمانی یا پوستر و غیره چقدر مفید و اثربخش برای مخاطبانش بوده است و چه “بازخوردهایی” از آنها دریافت کرده اند.


تحلیل هزینه- فایده، از جمله موضوعات دیگری بود که دکتر امامی ضمن تشریح آن، خواستار توجه بیشتر روابط‌عمومی‌ها به این مسئله شد.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
روابط‌عمومی‌ها نمایندگان افکار عمومی و همکار رسانه ها هستند


محمد خدادی معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و رشاد اسلامی نیز در جمع مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی حاضر در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات کشور با بیان اینکه روابط‌عمومی‌ها در دوران بحران دانش و مهارت، نقش اساسی در تولید محتوا دارند گفت: روابط‌عمومی‌ها، نمایندگان افکارعمومی و همکار رسانه‌ها هستند ونباید شبکه‌های پیام‌رسان اجتماعی را رقیب خود قلمداد کنند.


وی با اشاره به اینکه امروزه شهروندان نیز در تولید و انتشار پیام از طریق شبکه‌های پیام‌رسان وارد عرصه اطلاع‌رسانی شده‌اند از روابط‌عمومی‌ها خواست برای حضور موثر در دوره‌ای که با بحران دانش و مهارت مواجه هستیم، با به‌روزرسانی و پرهیز از شیوه‌های سنتی، در حوزه تولید محتوا تلاش بیشتری کنند.


او در این باره گفت: امروز به تعداد انسان‌های روی کره زمین خبرنگار داریم که به جمع‌آوری، پردازش و انتشار اطلاعات می‌پردازند و باید از خود بپرسیم که تفاوت ما با شهروندان چیست و اگر نباشیم چه اتفاقی رخ خواهد داد و اصولا در زمانه‌ای که بشر برای زنده بودن به اکسیژن و ارتباط نیاز دارد، اگر روابط‌عمومی وجود نداشته باشد شاهد چه تاثیری بر جریان ارتباط و اطلاع‌رسانی خواهیم بود؟


خدادی با اعتقاد به اینکه سازمان‌ها و نهادها نمی‌توانند با مردم ارتباط نداشته باشند چرا که به‌راحتی حذف خواهند شد گفت: بسیاری از مدیران راس هرم سازمان‌ها به‌کار رسانه‌ای مشغولند به‌عنوان مثال روسای جمهور کشورها و وزرا قبل از رفتن به محل کار از طریق پیام گذاشتن در توئیتر و فیسبوک و سایر پیام‌رسان‌ها کار رسانه‌ای انجام می‌دهند و خود را بی‌نیاز به روابط‌عمومی و کار رسانه‌ای می‌بییند.


وی با بیان اینکه دوران انحصار اطلاعات تمام شده است با طرح این پرسش خطاب به روابط‌عمومی گفت: باید پرسید که به‌عنوان روابط‌عمومی چه حرفی برای گفتن داریم تا مخاطبان به پیام ما توجه کنند و توسط شهروندانی که به منابع اطلاعتی بی‌شماری دسترسی دارند از میان حجم انبوه پیام‌ها و اطلاعات به پیام‌های روابط‌عمومی نهادها و دستگاه‌ها گوش فرا دهند؟


معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ضرورت به‌روزرسانی مهارت‌های حرفه‌ای ناشی از گسترش تحولات روزافزون خاطر نشان ساخت: هیچ رسانه‌ای جای رسانه‌ای دیگر را نمی‌گیرد و بهتر است روابط‌عمومی‌ها در کنار وب‌سایت‌ها و درگاه‌های ارتباطی خود که بیشتر حایز رویکردهای تبلیغی است، اطلاع‌رسانی‌های مورد نیاز خود را از طریق رسانه‌ها به انجام رسانند.


خدادی با اشاره به اینکه روابط‌عمومی‌ها می‌توانند از رسانه‌ها بخواهند که سازمان آنها را نقد کنند و به‌عنوان نمایندگان افکارعمومی به تحلیل و بررسی عملکرد سازمان‌ها بپردازند اظهار داشت: انتقادها اگر صحیح بود که باید زمینه اصلاح آن توسط روابط‌عمومی‌ها با انعکاس به‌موقع به مدیران سازمان‌ها فراهم شود و اگر انتقاد ناشی از کمبود اطلاعات و ناآگاهی‌ها بود توسط روابط‌عمومی شفاف‌سازی و آگاهی‌بخشی صورت پذیرد.


وی با تاکید بر ضرورت حذف اطلاع‌رسانی گزارش عملکرد سازمان‌ها گفت: هر سازمانی موظف به انجام فعالیت‌هایی است و ارایه آن در قالب گزارش به مردم، مخاطب چندانی ندارد چرا که دوران دنیای هواداری به پایان رسیده و باید مخاطب را شریک و دارای سهم و نقش در نظر آوریم و از خود بپرسیم اصولا مخاطب چرا باید مارا انتخاب کند و ببیند؟


مخاطب‌شناسی مبتنی بر اصل تقاضاشناسی از دیگر محورهای سخنان معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره ملی انتشارت روابط‌عمومی‌ بود که در این باره گفت: ما باید همراه خبر و اطلاعات ارسالی به‌سوی مخاطبان همراه شویم و خبرمان را دنبال کنیم تا ببینیم آیا خبرمان خوانده شده و یا اینکه در میان حجم انبوه اطلاعات در دسترس مخاطب گم شده است؟


خدادی خطاب به مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی حاضر در مراسم گفت: وب‌سایت‌های شما رویکرد تبلیغی دارد و منطبق با نیاز جامعه نیست چرا که منجر به محدودسازی اطلاعات می‌شوید و اطلاعات موردنیاز جامعه را در اختیار افکار عمومی قرار نمی‌دهید.


وی افزود: نباید صرفا به وب‌سایت‌های خود اتکا کنید؛ بلکه رسانه‌ها را نیز در کنار خود و همراه خود ببینید و همراه با سایر رسانه‌های جمعی با همبستگی و همدلی و هم‌افزایی، مکمل حلقه‌های ارتباطی و نیازهای جامعه باشید.


محمد خدادی با اعتقاد به اینکه روابط‌عمومی‌ها با ساده‌نویسی، کوتاه‌نویسی، ارایه اطلاعات مقایسه‌ای و دسته‌بندی شده، موفق‌تر خواهند بود اذعان داشت: تمایز موضوع، تنوع در نگارش و تنوع در عرضه و انتشار اطلاعات، در زمره گام‌های اصلی برای موفقیت در چرخه نظام اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ها به‌شمار می‌رود.


دیپلم زرین افتخار

در پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی به سه روابط‌عمومی برتر، دیپلم زرین افتخار اعطا شد.


دیپلم زرین افتخار پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی به عباس خالدنژاد مدیر روابط‌عمومی سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق، احسان‌اله بعیدی رییس اداره ارتباطات سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و حاج احمد فامیل‌دردشتی مدیرعامل انجمن خیریه بهداشتی و درمانی حضرت ابوالفضل (علیه السلام) اهدا شد.

کارشناسان برگزیده

در این جشنواره از شاکر خفایی رییس روابط‌عمومی شرکت پالایش نفت تهران، محمدحسین نعمت‌پور مدیر روابط‌عمومی شهرداری سرخ رود، علی ارجمند لاری رئیس روابط‌عمومی و امور بین الملل مجتمع جهان فولاد سیرجان، سعیدکوچک زاده کارشناس روابط‌عمومی شرکت فولاد اکسین خوزستان، رسول نعمتی مدیر روابط‌عمومی و سیده نادره رخشان معاون اداره روابط‌عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه در دو سطح ملی و استانی تجلیل بعمل آمد.

معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی


نتابج داوری آثار پانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی به شرح زیر است:

سطح ملی
شرکت مخابرات ایران
- تحلیل محتوا رتبه اول
- تبلیغات (آگهی) رتبه اول
- نشریه داخلی (مقاله) رتبه اول
- عکس رتبه اول (مشترک)
- وب سایت رتبه سوم
- تبلیغات (رپرتاژ آگهی) رتبه سوم
- ویژه نامه رتبه سوم (مشترک)
- موشن گرافیک رتبه سوم (مشترک)
شایسته تقدیر در بخش های: ادبیات (مستندسازی)- بروشور- نشریه داخلی (سرمقاله)- تیزر

شرکت پرداخت الکترونیک سپهر
- انیمیشن رتبه اول
- برنامه های ویدئویی کوتاه رتبه اول
- مولتی مدیا رتبه اول
- خلاقیت رتبه اول (مشترک)
- کلیپ رتبه سوم
- اینفوگرافی رتبه سوم (مشترک)
- موشن گرافیک رتبه سوم (مشترک)

موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)
- شبکه های اجتماعی رتبه اول
- وب سایت رتبه اول (مشترک)
- عکس رتبه اول (مشترک)
- نشریه داخلی (گزارش) رتبه اول (مشترک)
- ادبیات (داستان سرایی) رتبه سوم
شایسته تقدیر در بخش های : بروشور- نحوه ارایه آثار

بانک توسعه تعاون
- تبلیغات (رپرتاژ آگهی) رتبه اول (مشترک)
- موشن گرافیک اول (مشترک)
- مولتی مدیا رتبه دوم
- انیمیشن رتبه دوم
- تبلیغات (آگهی) رتبه دوم (مشترک)
- کتاب رتبه دوم (مشترک)
- نشریه داخلی (گزارش) رتبه دوم (مشترک)
- شبکه های اجتماعی رتبه سوم
- بروشور رتبه سوم
- کلیپ رتبه سوم (مشترک)
- نشریه داخلی (سرمقاله) رتبه سوم (مشترک)
شایسته تقدیر در بخش های: اینفوگرافی- عکس – انتشارات کرونایی

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور
- کلیپ رتبه اول
- ویژه نامه رتبه اول (مشترک)
- نشریه داخلی (سرمقاله) رتبه اول (مشترک)
- نشریه داخلی (خبر) رتبه دوم
- نشریه داخلی (صفحه آرایی) رتبه دوم (مشترک)
- فیلم های مستند رتبه دوم (مشترک)
- نشریه داخلی (گزارش) رتبه سوم (مشترک)

بانک سپه
- نشریه داخلی (گزارش) رتبه اول (مشترک)
- نشریه داخلی (مصاحبه) رتبه اول (مشترک)
- نشریه داخلی (خبر) رتبه اول (مشترک)
- نشریه داخلی (مقاله) رتبه دوم
- تحلیل محتوا رتبه دوم (مشترک)
شایسته تقدیر در بخش: نشریه داخلی (سرمقاله)

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
- نشریه داخلی (خبر) رتبه اول (مشترک)
- نشریه داخلی (مصاحبه) رتبه اول (مشترک)
- نشریه داخلی (صفحه آرایی) رتبه اول (مشترک)
شایسته تقدیر در بخش: فیلم های مستند

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری
- ادبیات (داستان سرایی) رتبه اول
- پوستر رتبه اول
- نشریه داخلی (مقاله) رتبه دوم
- عکس رتبه دوم
- نشریه داخلی (صفحه آرایی) رتبه سوم
- نشریه داخلی (سرمقاله) رتبه سوم (مشترک)
- ادبیات (مستندسازی) رتبه سوم (مشترک)
- کلیپ رتبه سوم (مشترک)
شایسته تقدیر در بخش های: نشریه داخلی (خبر)- تیزر

شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران
- خلاقیت رتبه اول (مشترک)
- نشریه داخلی (صفحه آرایی) رتبه اول (مشترک)
- ادبیات (مستندسازی) رتبه دوم
- کلیپ رتبه دوم
- تیزر رتبه دوم
- فیلم های مستند رتبه دوم (مشترک)
- برنامه های ویدئویی کوتاه رتبه سوم (مشترک)
شایسته تقدیر در بخش های: پوستر - نحوه ارایه آثار

بانک مسکن
- نشریه داخلی (مصاحبه) رتبه اول (مشترک)
- ادبیات (داستان سرایی) رتبه دوم
- پوستر رتبه دوم
- نشریه داخلی (سرمقاله) رتبه دوم (مشترک)
- مولتی مدیا رتبه سوم
- تحلیل محتوا رتبه سوم
- کلیپ رتبه سوم
- نشریه داخلی (گزارش) رتبه سوم (مشترک)
- ویژه نامه رتبه سوم (مشترک)
- موشن گرافیک رتبه سوم (مشترک)

بیمه دی
- تیزر رتبه اول
- نشریه داخلی (مصاحبه) رتبه اول (مشترک)
- نشریه داخلی (گزارش) رتبه دوم (مشترک)
- خلاقیت رتبه دوم (مشترک)
شایسته تقدیر در بخش: نشریه داخلی (سرمقاله)

بانک صادرات ایران
- ویژه نامه رتبه اول (مشترک)
- نشریه داخلی (مصاحبه) رتبه اول (مشترک)
- نشریه داخلی (گزارش) رتبه دوم (مشترک)
- نشریه داخلی (خبر) رتبه سوم (مشترک)
شایسته تقدیر در بخش: اینفوگرافی

مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد
- فیلم های مستند رتبه اول
- نحوه ارایه آثار رتبه رتبه اول (مشترک)
- اینفوگرافی رتبه دوم
- تیزر رتبه سوم
شایسته تقدیر در بخش های: پوستر- نشریه داخلی (مصاحبه)

شرکت ملی صنایع مس ایران
- انتشارات کرونایی رتبه اول (مشترک)
- نشریه داخلی (صفحه آرایی) رتبه اول (مشترک)
- نشریه داخلی (خبر) رتبه سوم (مشترک)
- تبلیغات (آگهی) رتبه سوم (مشترک)

سازمان بنادر و دریانوردی ج.ا.ا
- کتاب رتبه اول (مشترک)
- نحوه ارایه آثار رتبه اول (مشترک)
- فیلم های مستند رتبه سوم (مشترک)
شایسته تقدیر در بخش های: پوستر- نشریه داخلی (مصاحبه)

بانک قرض الحسنه مهر ایران
- وب سایت رتبه اول (مشترک)
- شبکه های اجتماعی رتبه دوم
- تبلیغات (آگهی) رتبه دوم (مشترک)
- پوستر رتبه سوم (مشترک)
شایسته تقدیر در بخش: تیزر

بیمه ملت
- انتشارات کرونایی رتبه اول (مشترک)
- موشن گرافیک رتبه دوم
- تبلیغات (رپرتاژ آگهی) رتبه دوم (مشترک)
- تبلیغات (آگهی) رتبه سوم (مشترک)
شایسته تقدیر در بخش: تیزر

صندوق های بازنشستگی،پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت
- ویژه نامه رتبه اول (مشترک)
- تحلیل محتوا رتبه دوم (مشترک)
- ادبیات (بخش مستندسازی) رتبه سوم (مشترک)
- فیلم های مستند رتبه سوم (مشترک)
شایسته تقدیر در بخش: ادبیات (داستان سرایی)

شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی
- نشریه داخلی (خبر) رتبه اول (مشترک)
- تبلیغات (آگهی) رتبه سوم (مشترک)
- برنامه های ویدئویی کوتاه رتبه سوم (مشترک)
- موشن گرافیک رتبه سوم (مشترک)

شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی
- نحوه ارایه آثار رتبه اول
- بروشور رتبه دوم
- برنامه های ویدئویی کوتاه رتبه دوم
شایسته تقدیر در بخش: اینفوگرافی

سازمان تامین اجتماعی
- کاریکاتور رتبه اول (مشترک)
- کتاب رتبه دوم (مشترک)
- اینفوگرافی رتبه سوم (مشترک)
شایسته تقدیر در بخش های: نشریه داخلی (خبر) - نشریه داخلی (گزارش)- فیلم های مستند

بیمه مرکزی ایران
- ادبیات (مستندسازی) رتبه اول
- نشریه داخلی (سرمقاله) رتبه دوم (مشترک)
- اینفوگرافی رتبه سوم (مشترک)
شایسته تقدیر در بخش های: نشریه داخلی (خبر)- فیلم های مستند

سندیکای صنعت برق ایران
- کتاب رتبه اول (مشترک)
- نشریه داخلی (سرمقاله) رتبه اول (مشترک)
- نشریه داخلی (صفحه آرایی) رتبه دوم (مشترک)
- نشریه داخلی (مقاله) رتبه سوم (مشترک)
شایسته تقدیر در بخش های: ادبیات (مستندسازی)- اینفوگرافی- نشریه داخلی (مصاحبه)

سازمان ملی استاندارد ایران
- تبلیغات (رپرتاژ آگهی) رتبه اول (مشترک)
- ویژه نامه رتبه سوم (مشترک)
- پوستر رتبه سوم (مشترک)

بیمه ایران
- بروشور رتبه اول
- نشریه داخلی (خبر) رتبه سوم (مشترک)
شایسته تقدیر در بخش: تحلیل محتوا

سطح استانی
شرکت فولاد مبارکه اصفهان
- کاریکاتور (در سطح ملی) رتبه اول
- پوستر (در سطح ملی) رتبه اول
- اینفوگرافی (در سطح ملی) رتبه دوم
- فیلم های مستند رتبه دوم
- کلیپ رتبه دوم
- تیزر رتبه دوم (مشترک)
- خلاقیت رتبه دوم (مشترک)

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیر جان
- ادبیات (مستندسازی) رتبه اول
- وب سایت رتبه اول
- ویژه نامه رتبه اول
- تحلیل محتوا رتبه دوم (مشترک)
- تیزر رتبه سوم (مشترک)
- فیلم های مستند رتبه سوم (مشترک)

مجتمع مس سرچشمه
- کاریکاتور رتبه اول
- کتاب رتبه اول (مشترک)
- انتشارات کرونایی رتبه اول (مشترک)
- تحلیل محتوا رتبه سوم

شرکت نفت ستاره خلیج فارس
- بروشور رتبه اول
- کتاب رتبه اول (مشترک)
- عکس (در بخش ملی) رتبه اول (مشترک)
- تبلیغات (رپرتاژ آگهی) رتبه دوم

مجتمع فولاد غدیر نی ریز
- حمایت از آثار علمی رتبه اول
- پوستر رتبه اول (مشترک)
- انتشارات کرونایی رتبه اول (مشترک)
- تبلیغات (آگهی) رتبه دوم
- تبلیغات (رپرتاژ آگهی) رتبه سوم
شایسته تقدیر در بخش: بروشور

شرکت فولاد اکسین خوزستان
- عکس رتبه اول (مشترک)
- بروشور رتبه دوم
- نشریه داخلی (خبر) رتبه دوم
- نشریه داخلی (مصاحبه) رتبه دوم
- ادبیات (داستان سرایی) رتبه دوم
- وب سایت رتبه سوم
- تبلیغات (آگهی) رتبه سوم (مشترک)
- فیلم های مستند رتبه سوم (مشترک)

شرکت فولاد هرمزگان جنوب
- تبلیغات (آگهی) رتبه اول
- کتاب رتبه اول
- نشریه داخلی (مقاله) رتبه دوم
- ویژه نامه رتبه دوم (مشترک)

مجتمع مس شهر بابک
- انیمیشن رتبه اول
- انتشارات کرونایی رتبه اول
- نحوه ارایه آثار رتبه دوم

اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه
- موشن گرافیک رتبه اول
- نشریه داخلی (خبر) رتبه اول
- تحلیل محتوا رتبه دوم (مشترک)
- شبکه های اجتماعی رتبه سوم
شایسته تقدیر در بخش: تبلیغات (آگهی)

مجتمع جهان فولاد سیرجان
- نشریه داخلی (مصاحبه) رتبه اول
- وب سایت رتبه دوم
- بروشور رتبه دوم (مشترک)
- تیزر رتبه دوم (مشترک)
- پوستر رتبه سوم (مشترک)
- عکس رتبه سوم (مشترک)
شایسته تقدیر در بخش: کلیپ

شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان
- ادبیات (داستان سرایی) رتبه اول
- کتاب رتبه اول
- ویژه نامه رتبه دوم (مشترک)

شرکت سنگ آهن مرکزی ایران- بافق
- انتشارات کرونایی: مجموعه کلیپ "مبارک و کرونا" رتبه برتر
- نشریه داخلی (خبر) رتبه سوم
- نشریه داخلی (مقاله) رتبه سوم
- عکس رتبه سوم (مشترک)

شهرداری شاهرود
- انتشارات کرونایی رتبه اول (مشترک)
- کتاب رتبه دوم (مشترک)
- اینفوگرافی رتبه سوم (مشترک)
- پوستر رتبه سوم (مشترک)
- موشن گرافیک رتبه سوم (مشترک)

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان چهار محال و بختیاری
- نحوه ارایه آثار رتبه اول (مشترک)
- اینفوگرافی رتبه دوم (مشترک)
- نشریه داخلی (صفحه آرایی) رتبه سوم
- فیلم های مستند رتبه سوم (مشترک)
شایسته تقدیر در بخش های: تبلیغات (رپرتاژ آگهی)- نشریه داخلی (گزارش)

مجتمع مس سونگون
- کتاب رتبه اول (مشترک)
- انتشارات کرونایی رتبه دوم (مشترک)
- ویژه نامه رتبه دوم (مشترک)
شایسته تقدیر در بخش های: بروشور- تبلیغات (رپرتاژ آگهی)- نشریه داخلی (گزارش)

شرکت آلومینیای ایران
- تحلیل محتوا رتبه اول
- نشریه داخلی (گزارش) رتبه دوم
- کتاب رتبه دوم (مشترک)

مجتمع صنعتی سیمان ایلام
- نحوه ارایه آثار رتبه اول (مشترک)
- بروشور رتبه سوم
- خلاقیت رتبه سوم

شرکت قارچ یکتا سپاهان
- برنامه های ویدئویی کوتاه رتبه اول (مشترک)
- پوستر رتبه دوم
- تیزر رتبه سوم (مشترک)
شایسته تقدیر در بخش های: تبلیغات (آگهی)- تبلیغات (رپرتاژ آگهی)

شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران
- ادبیات (مستندسازی) رتبه اول (مشترک)
شایسته تقدیر در بخش: بروشور

مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی ایران
- ادبیات (مستندسازی) رتبه اول (مشترک)
- انتشارات کرونایی رتبه دوم (مشترک)

اهدای کتاب سال روابط‌عمومی به شرکت‌کنندگان

کتاب سال روابط‌عمومی ایران (98) توسط انجمن متخصصان روابط‌عمومی منتشر شد.


این کتاب حاوی مقالات علمی داخلی و ترجمه‌ای با رویکرد کاربردی، گفتگوهای اختصاصی و آشنایی با دیدگاه‌های اساتید و صاحب‌نظران حوزه روابط‌عمومی و ارتباطات در خصوص مسایل روز روابط‌عمومی، گزارش‌های تحلیلی، بخش ویژه نقش روابط‌عمومی‌ها در دوران کرونا و پساکرونا، معرفی کتب منتشره در حوزه روابط‌عمومی در ایران و جهان و همچنین نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای روابط‌عمومی در ایران و جهان سال 98 را دارا می باشد.


بر پایه این گزارش، انجمن متخصصان روابط‌عمومی طی دودهه از فعالیت خود به منظور کمک به توسعه ادبیات نظری و اعتلای دانش روابط‌عمومی در کشور هر ساله نسبت به تهیه و انتشار کتاب سال روابط‌عمومی ایران با همکاری و حمایت اساتید، صاحب‌نظران و پژوهشگران و سازمان‌ها اقدام کرده که خوشبختانه با استقبال جامعه روابط‌عمومی ایران نیز همراه بوده است.


این گزارش می‌افزاید: کتاب سال روابط عمومی ایران سعی کرده که مهم‌ترین اتفاقات حوزه علم، فن و هنر روابط عمومی و ارتباطات را در این سال مورد کنکاش و بررسی قرار داده و در این راه از دیدگاه‌های اندیشمندان و صاحب نظران این حرفه بهره‌مند گردد.


شایان ذکر است: کتاب سال روابط‌عمومی ایران با مدیریت سیدشهاب سید محسنی و مهدی باقریان و زیر نظر هیات مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی در قطع رحلی و در 120صفحه به بازار کتاب عرضه شد.

 

انتشار ویژه‌نامه جشنواره

55 امین شماره فصلنامه کارگزار روابط‌عمومی ویژه "گرایش‌های قدیم و جدید در صنعت نشر" توسط موسسه کارگزار روابط‌عمومی و انتشارات کارگزار روابط‌عمومی در 64 صفحه رنگی منتشر شد.

سرمقاله/ گرایش‌های جدید در صنعت نشر
در بخشی از سرمقاله این شماره آمده است: ویروس کرونا همه ابعاد زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده است- در سبک زندگی، سفر، کار و حتی مطالعه. در حالی که به نظر می‌رسد اکنون مردم وقت بیشتری برای خواندن دارند، که نشانه خوبی برای صنعت نشر است، مطمئناً همه‌گیری کووید-19، صنعت چاپ را تحت تأثیر قرار داده، همان‌طور که تقریباً بر تمام کسب‌وکارها تأثیر بدی گذاشته است. خوشبختانه مانند سایر کسب‌وکارها، ناشران نیز خود را با این شرایط در حال تغییر سازگار کرده‌اند.


قبل از همه‌گیری، مردم معمولاً خواندن کتاب‌های فیزیکی را به کتاب‌های الکترونیکی یا صوتی ترجیح می‌دادند، اما اکنون با توجه به مسائل بهداشتی و سلامتی، تغییر قابل توجهی در انتخاب آنها در چند ماه گذشته رخ داده است؛ به‌طوری‌که جهش قابل توجهی در فروش کتاب‌های الکترونیکی و صوتی رخ داده و ما خوشحالیم که می‌بینیم مردم خرید این قالب‌ها را بیشتر ترجیح می‌دهند.


خوشبختانه موضوع افزایش قالب‌های دیجیتالی، یکی از تغییرات قابل توجهی است که به دلیل همه‌گیری رخ داده و روند انتشار کتاب و سایر گونه‌های نشر را متحول کرده؛ بدین ترتیب که کتاب‌های الکترونیکی پیش از نسخه‌های چاپی منتشر شدند. همچنین فروش بدون حضور فیزیکی از فروشگاه‌های آنلاین و آفلاین در حال افزایش است. مردم از طریق ایمیل، وب‌سایت، شبکه‌های‌اجتماعی یا تماس تلفنی با فروشگاه‌های فروش، کتاب‌ها و محتواهای موردنیاز خود را سفارش می‌دهند.


مسیر دیگری که در حال جریان است افزایش فروش محتوا به صورت کوتاه است. این‌ها متن‌های کوتاهی هستند که به‌صورت دیجیتالی و در ژانرهای مختلف ارائه می‌شوند.


به‌علاوه مقدار بیشتری از خدمات دیجیتال صرف تولید و انتشار محتوای دیجیتال مانند اخبار، مقالات، مجلات و سایر موارد می‌شود. انتظار می‌رود "بازار محتوای دیجیتال با 5/7 درصد نرخ رشد مرکب سالانه تا سال 2023 تثبیت شود و به 9/59 میلیارد دلار" برسد.


چه با «کرونا» یا بدون آن، صنعت نشر به سرعت به سمت گزینه‌های بدیل می‌رود و با توجه به تغییر الگوی مصرف محتوا، تنوع زیاد محتوا، روش‌های جدید توزیع و به‌طور کلی تغییر در رفتار مصرف‌کننده، کتاب‌ها و مجلات زیبا و دوست‌داشتنی جای خود را به صفحه‌های نوری لپ‌تاپ، تبلت، آی‌پد و تلفن‌همراه می‌دهند.

گفتگو/ مفاهیم نوین در انتشارات؛ نشر اجتماعی و نشر موبایلی
در عصر شبکه‌های اجتماعی که بشر به سمت تعاملات آنلاین از طریق رسانه‌های نوین تمایل پیدا کرده است، برخی از صنایع نیز ناگزیر مجبور شدند خود را با آن تطابق بدهند، از جمله حوزه انتشارات. «رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی» معتقد است دیگر محتوای امروزی فقط متن نیست آن‌چه در این دوران اهمیت پیدا کرده است محتوای مولتی مدیاست.


محتواهایی شامل عکس، فیلم، تصویر و گرافیک و انیمیشن و صدا و متن که می‌تواند از ابزارها و پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی منتشر یا بازنشر شود.


«دکتر حسین امامی» می‌گوید: امروزه نشر نوین با بازاریابی محتوا به‌هم تنیده شده اند و این سرمایه بزرگ را برای همه مردم امکان‌پذیر کرده است. از این روست که می‌گویند محتوا پادشاه است و انتشار آن ملکه.

یادداشت/ اطلاع‌رسانی مبتنی بر شکل‌گیری چرخه خلق ارزش/ تاکیدی بر وظیفه اصلی روابط‌عمومی
روابط‌عمومی را مترادف و مساوی با اطلاع‌رسانی قلمداد می‌کنند. بی‌تردید خاستگاه و ضرورت شکل‌گیری روابط‌عمومی با اهمیت و ایجاب آگاهی‌بخشی و اطلاع‌دهی، آمیخته و عجین شده است. فلسفه اطلاع‌یابی، اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و آگاهی‌یابی که شاکله اصلی ارتباط بین فردی، گروهی و اجتماعی را تشکیل می‌دهد، پایه و اساس ظهور و بروز روابط‌عمومی گردید تا هنر هشتم به عنوان مولود تلفیقی از علم، هنر و فن فرصت جولان برای برقراری ارتباط، اطلاع‌یابی، اطلاع‌رسانی و اعتماد آفرینی بین سازمان‌های مختلف با مردم و ذینفعان را پیدا کند.


مقالات/ انتشار
انتشار به معنای ارائه‎ اطلاعات، داستان‎، موسیقی، نرم‎افزار و سایر محتواها به عموم جامعه است تا به‌صورت رایگان یا با پرداخت بهای‌شان از آن‎ها بهره بگیرند. پیش‌تر این عبارت برای اشاره به فرایند توزیع آثار چاپی نظیر کتاب، روزنامه و مجله استفاده می‎‌شد. با ظهور سیستم‌های اطلاعات دیجیتال، محدوده‎ نشر گسترش یافته و انواع نشر الکترونیک نظیر ای‌بوک‎‌ها، ژورنال‌های آکادمیک، ریزانتشار، وب‎سایت‌ها، بلاگ‌‎ها، نشر بازی‌های ویدئویی و امثالهم را شامل می‎‌شود.


نشر می‌تواند موجب تولید دارایی‎‌های عمومی، همگانی یا خصوصی شود و امکان دارد در قالب فعالیت‎‌های تجاری، عمومی، اجتماعی یا همگانی صورت گیرد. صنعت نشر تجاری از شرکت‌های بین‌المللی و چندمنظوره نظیر رلیکس، پارسون و تامسون رویترز تا هزاران کمپانی مستقل و کوچک را شامل می‎‌شود.

 

این صنعت شامل بخش‌‎های متنوعی است: نشر تجاری/ خرده‌فروشی کتاب‏‌های داستانی و غیرداستانی، نشر آموزشی (k-12) و نشر آکادمیک و علمی. همچنین گاهی اوقات نشر توسط دولت‎‌ها، جوامع مدنی و کمپانی‌‏های خصوصی و به‌منظور تذکر ملزومات مدیریتی یا نظارتی، کسب‌وکار، تحقیقات، رایزنی یا برآورده‌‎سازی مصالح عمومی صورت می‎‌گیرد. این نشریات می‌توانند شامل گزارش‌های سالانه، گزارش‌‎‏های تحقیقات، تحقیق بازار، مرامنامه‌‎ها و گزارش‌های فنی باشند. خودانتشاری نیز رواج یافته است.


مقالات/ نشر
نشر یعنی در اختیار گذاشتن محتوا برای عموم جامعه. درحالی‏‌که امکان دارد هر کشور به شیوه‎ خودش از این واژه بهره می‎‌گیرد، اما عموماً آن را برای متون، تصاویر یا سایر محتواهای سمعی- بصری ازجمله محصولات کاغذی (روزنامه‌‏ها، مجلات، کاتالوگ‌ها و غیره) بهره می‌‎گیرند. واژه‎ «نشر» به عمل انتشار اطلاق می‎‌شود و برای اشاره به هرگونه نسخه‌ چاپی نیز استفاده می‏‌گردد.

مقالات/ نشر آکادمیک
نشر آکادمیک، یکی از زیرشاخه‎‌های نشر است که تحقیقات و مطالعات آکادمیک را منتشر می‌کند. اکثر کارهای آکادمیک در قالب مقالات ژورنال‌های آکادمیک، کتاب یا تز منتشر می‎‌شوند. آن دسته از محتواهای نوشتاری آکادمیک که به‌صورت رسمی منتشر نمی‎‌شوند و صرفاً نسخه‏‌های کاغذی آن توزیع می‌‎گردند یا در اینترنت پست می‎‌شوند را «ادبیات خاکستری» می‌‎نامند.

 

 اکثر ژورنال‌های علمی و تحقیقاتی و بسیاری از کتب آکادمیک و تحقیقاتی (هرچند نه همه‎ آن‏‎ها) مبتنی بر گونه‌‎ای از داوری همتا (پیر ریویو) یا قضاوت نگارشی هستند تا متون باکیفیت را منتشر کنند. کیفیت داوری همتا و استانداردهای گزینش مقالات در ژورنال‎‌ها و ناشرها و حوزه‌‎های مختلف، بسیار متفاوت است.


اکثر رشته‎‌های آکادمیک جاافتاده، ژورنال‌ها و خروجی‌های نشر مختص خودشان را دارند، هرچند بسیاری از ژورنال‌‏ها به‌نوعی میان‎‌رشته‌‎ای هستند و کارهای مربوط به چند شاخه یا زیرشاخه‌‎ گوناگون را منتشر می‌کنند. همچنین عموماً این گرایش وجود دارد که ژورنال‌های کنونی را به چند بخش تخصصی تقسیم می‎‌کنند، کمااینکه رشته‌های آکادمیک هم تخصص‌گراتر شده‌‎اند. هم‌راستا با شیوه‌‎های داوری و رویکردهای متفاوت نشر، تعداد نشریات قدرتمند علمی و تحقیقاتی هر شاخه یا زیرشاخه نیز فرق می‌کند. تمایل به ارائه‎ آمارهای خیره‌‎کننده از تحقیقات هر رشته‎ علمی، منجر به سوگیری‌های نادرستی در عرصه‎ نشر شده است.


با توجه به گذار نشر آکادمیک از نشریات کاغذی به الکترونیک، تحولات گوناگونی در این حوزه رخ داده‌اند. مدل‌های کسب‌وکار محیط الکترونیک، کاملاً متفاوت هستند. از اوایل دهه‌90، اعطای مجوز به منابع الکترونیک علی‌الخصوص ژورنال‌ها رواج یافته است.

 

یک ایده‌ پرطرفدار علی‌الخصوص در حوزه‌ ژورنال‌های علمی، دسترسی متن‌‎باز از طریق اینترنت است. در انتشار متن‌باز، ناشر تصمیم می‌گیرد که در زمان انتشار مقاله، یک نسخه‎ رایگان از آن را در فضای وب منتشر کند. در هر دو دسته از ژورنال‎‌های متن‌باز و بسته، گاهی پیش می‌آید که نویسنده شخصاً هزینه‎ پردازش مقاله را متقبل می‎‌شود و در نتیجه، بخشی از هزینه‌‎ها از خواننده به محقق یا سرمایه‌گذار او منتقل می‌گردد.

 

بسیاری از ژورنال‌های متن‌باز یا بسته، عملیات خود را بدون دریافت این هزینه‌‎ها انجام می‌دهند. اینترنت توانسته دسترسی آزادانه به بایگانی شخصی را تسهیل کند که طی آن، نویسنده می‌تواند یک کپی از مقالات منتشره‎ خود را به‌صورت رایگان در فضای اینترنت بگذارد. به‌عنوان نمونه می‌توان به وبگاه arXiv اشاره کرد که برخی از نتایج مهم حوزه‎ ریاضی تنها در آن منتشر شده‌اند.

مقالات/ نشر الکترونیک
نشر الکترونیک (که آن را تحت عنوان نشر دیجیتال یا نشر آنلاین هم می‌شناسند) شامل نشر دیجیتال ای‌بوک‌، مجلات دیجیتال و توسعه‎ کتابخانه‌ها و کاتالوگ‌های دیجیتال می‌شود. همچنین یک جنبه‎ ویراستاری هم دارد که شامل ویرایش کتاب‌ها، ژورنال‏‌ها یا مجلاتی می‌شود که عموماً باید بر روی صفحات نمایش (کامپیوتر، کتاب‌خوان، تبلت، گوشی هوشمند) مطالعه شوند.


نشر الکترونیک رواج زیادی را در عرصه‎ نشر علمی یافته، به‌گونه‌ای که گفته می‌شود ژورنال‌های علمی داوری همتا، در پی جانشینی مجلات کاغذی با نشر الکترونیک هستند. همچنین این قالب برای توزیع کتاب‌ها، مجلات و روزنامه‌ها در میان مصرف‌کنندگان نیز رواج یافته تا آن‌ها را از طریق صفحات نمایش دستگاه‌های الکترونیک بخوانند. بازاری که سالانه چند میلیون به مشتریان آن افزوده می‎‌شود و عمدتاً توسط شرکت‌های آنلاین تأمین می‌گردد که به‌عنوان نمونه می‌توان به کتابخانه‌ آیتونز اپل، کتابخانه‌ آمازون برای کیندل و کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ی گوگل پلی اشاره کرد. تحقیق بازار نشان می‌دهد که تا انتهای سال 2015، نیمی از کل تیراژ نشریات و مجلات به‌صورت الکترونیک ارائه خواهد شد و همچنین نیمی از مطالعات کل آمریکا نیز بدون کاغذ خواهد بود.


اگرچه امروزه نشر الکترونیک را به‌مثابه توزیع محتوا از طریق اینترنت می‌دانند (که تحت عنوان نشر آنلاین یا نشر وب هم شناخته می‌شود)، اما تعداد بسیار زیادی از نشریات الکترونیک به‌صورت خارج از شبکه عرضه می‌شوند که به‌عنوان نمونه می‌توان به دائره‌المعارف‌های روی سی‌دی و دی‌وی‌دی و نشریات مرجع اشاره کرد که بدون دسترسی به اینترنت پرسرعت نیز قابل مطالعه هستند. همچنین اقتصادهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه، از نشر الکترونیک به‌منظور آماده‎‌سازی دانش‌آموزان برای امتحانات‌شان بهره می‌گیرند (آن را جایگزین کتاب‌های سنتی کرده‎‌اند) که با ترکیب محتوا و قابلیت تحلیل، به نفع دانش‌آموزان تمام می‌شود. با توجه به ظهور اپل بوک و اپل اینک و مذاکرات این کمپانی با بزرگ‌ترین تامین‌کننده‌‎‏های کتاب درسی در آمریکا، بهره‌گیری از نشر الکترونیک برای کتاب‌‎‏های درسی نیز متداول‌تر شد.


شاهد افزایش رواج نشر الکترونیک برای توزیع کتاب‌‎های داستانی هستیم. ناشران الکترونیک امکان واکنش سریع‌تر به تغییر درخواست‌های بازار را دارند، زیرا کمپانی‌ها مجبور نیستند که کتاب‌های کاغذی را سفارش و تحویل دهند. همچنین نشر الکترونیک، گستره‌ متنوع‌تری از کتاب‌ها ازجمله کتاب‌هایی که به علت تقاضای اندک به‌صورت کاغذی منتشر نشده و در کتاب‌فروشی‌های استاندارد یافت نمی‌شوند را عرضه می‌کند.


نشر الکترونیک به نویسنده‌‎‏های جدید اجازه می‌‎دهد تا کتاب‌هایی که احتمالاً سود چندانی برای ناشران سنتی ندارند را منتشر کنند. درحالی‌که خاستگاه عبارت «نشر الکترونیک» به دهه‌ 2010 برمی‌گردد که از آن برای ارجاع به ناشران آنلاین و مبتنی بر وب بهره می‎‌گیرند، اما در طول تاریخ از آن برای توصیف گونه‌های جدیدی از توزیع، تولید و تعامل کامپیوتری کاربران در تولید متون و سایر رسانه‌های تعاملی بهره گرفتند.

مقالات/ عوامل دخیل در موفقیت نشر الکترونیک
دنیای نشر، یک تحول سریع از روش‌‎های نشر سنتی به منابع دیجیتال یا الکترونیک را تجربه کرده است. این تحول، حاصل افزایش مقبولیت و سهم نشر الکترونیک از بازار است.


با افزایش موفقیت فرمت‌‏های دیجیتال کتاب‎‌ها و مجلات در بازار مصرف‌کننده‌‎ها، شاهد یک شکوفایی قابل توجه در حوزه‌ نشر الکترونیک هستیم. همین موفقیت، شیوه‎ مطالعه و نشر کتاب‌ها و سایر مطالعات را دگرگون کرده است.

مقالات/ مزایای نشر دیجیتال: چرا باید به نشر دیجیتال روی آورید؟
به این فکر کنید که چه مقدار پول برای تولید نسخه‌های چاپی صرف می‌شود: هزینه کاغذ، هزینه چاپگرها وحمل و نقل نشریات. همه این هزینه‌ها را جمع کنیم چقدر می‌شود!


وقتی نشریه شما دیجیتالی است، دیگر هیچ‌کدام از اینها موضوعیت ندارند. البته هنوز هم ملزم به پرداخت هزینه‌هایی خواهید بود - انتشار مجله به صورت دیجیتال کاملاً رایگان نیست - اما هزینه‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.


پرداخت هزینه خدمات میزبانی وب بسیار ارزان‌تر از هزینه ارسال هزاران مجله در سراسر کشور است. می‌توانید پولی را که پس‌انداز می‌کنید صرف کار خود کنید تا به رشد بیشتر آن کمک کنید


مقالات/ EPUB چیست؟
EPUB گاهی اوقات برای توصیف هرگونه نشریه‎ الکترونیک استفاده می‎‌گردد، اما این شرح دقیقی نیست. EPUB به نشریاتی اطلاق می‎‌شود که با بهره‌‎گیری از یک فایل بخصوص، مبدل به یک فرمت الکترونیک ویژه شده‌‎اند:


EPUB (مخفف عبارت «الکترونیک پابلیکیشن (نشر الکترونیک)»؛ گاهی نحوه‌ چینش حروف بزرگ آن را تغییر می‌‎دهند و با ePub، ePUB، EPub یا epub هم نشان داده می‎‌شود، هرچند که شرکت سازنده همان EPUB را ترجیح می‌دهد) یک استاندارد ای‌بوک رایگان و متن ‎باز از «انجمن بین‌المللی نشر دیجیتال (IDPF)» است که فایل‌‎های آن فرمت .epub را دارند.

مقالات/ آیا اپ‌های موبایل می‌توانند مایه‎ نجات صنعت نشر شوند؟
یکی از پیامدهای ظهور اینترنت و محتوای رایگان آنلاین، کاهش مداوم در درآمد رسانه‎‌های سنتی و کاغذی در طی دهه‌ گذشته بود. در سال‌های آغازین قرن جدید، اینترنت فرصتی را در اختیار ناشرها گذاشت تا از طریق فروش محتوا و تبلیغات آنلاین، جریان‎‌های درآمدی خود را افزایش دهند. اما یک حقیقت هشداردهنده وجود دارد – به‌واسطه‌ وفور محتوای آنلاین، مصرف‌کنندگان تمایلی به پرداخت هزینه برای دستیابی به اطلاعات ندارند و کسب درآمد در عصر دیجیتال، مبدل به یک مشکل اساسی برای ناشران شده است.

 

اگرچه سرمایه‎‌گذاری قابل توجهی بر روی ساخت کسب‌وکارهای آنلاین صورت گرفته، اما ضرر ناشی از کاهش فروش تبلیغات و محتوای کاغذی باعث شده که نتوانند این هزینه‌ها را جبران کنند.

مقالات/ نحوه‌ شکوفایی احتمالی نشر در یک دنیای موبایل فرست
همان‌طور که فناوری پیشرفت می‌کند، صنعت نشر دیجیتال و نحوه‎ مصرف محتوا توسط ما را تغییر خواهد داد. هم‌اکنون موبایل مبدل به پلتفرم دلخواه افراد شده و افراد بیش‌ازپیش از دستگاه‌‎های موبایل برای مطالعه‎ محتوا بهره می‌‎گیرند. به‌منظور رقابت موفق در این صنعت، باید استراتژی نشر خود را متمرکز بر رویکرد موبایل فرست کنید.


مدتی است که می‌دانیم دوران نشر سنتی به پایان رسیده است. هرچند الگوهای نشر دیجیتال کماکان تکامل می‌‎یابند، اما هنوز هیچ تغییری به‌اندازه‌ گرایش گسترده به سمت موبایل تاثیرگذار نبوده است. ظهور دیجیتال، تحول شگرفی را در شیوه‎ مصرف محتوای ما – از طریق دستگاه‌‎های موبایل – پدید آورده است. بنابراین موبایل یک فرصت بزرگ برای صنعت نشر است.


تکامل فناوری‎‏‌های نوآورانه، ماهیت نشر را دگرگون کرده است. ازدیاد تبلت‌‎ها و گوشی‌‎های هوشمند، محتوای دیجیتال را مبدل به یک عنصر حیاتی در برقراری ارتباط موثر با مخاطبان کرده است. کاملاً مشخص شده که امروزه مردم تمایل بیشتری برای مصرف محتوا در پلتفرم دیجیتال دارند و این گرایش روزبه‎‌روز بیشتر خواهد شد.


باید استراتژی خود را با مخاطبان‌تان تطبیق دهید. اجرای یک پلتفرم نشر موبایل نظیر اپ، موثرترین راه برای برقراری ارتباط با مخاطبین در فضایی است که بیشترین اوقات خود را در آن می‌گذرانند. نه‌تنها این بلکه یک اپ موبایل می‌‎تواند تجربه‎ محتوا را ارتقا دهد و موجب افزایش نفوذ در بازار و خلق رویکردهای احتمالی جدید برای کسب درآمد شود.

مقالات/ اپ بازاریابی برای کمپانی‌های نشر
با عنایت به توسعه‎ شبکه‌‎های توزیع و نشر موبایل، توسعه‎ اپلیکیشن برای دستگاه‎‌های موبایل ازجمله تلفن‎‌های همراه مبدل به یک صنعت سودمند شده است. کمپانی‌‎های نشر و سایر کسب‌‎وکارها که به دنبال بهره‌گیری از اپ‌های بازاریابی توسعه‎‌دهنده‌‎های ثالث هستند، باید زمان زیادی را صرف توافق با شبکه‌‎های توزیع اپ و توسعه‎‌دهنده‌‎ها کنند. یکی از عوامل حیاتی در طول این پروسه، کنترل خلاقانه بر روی محتواهای تبلیغاتی است.

مقالات/ تاثیر بحران کووید-19 بر صنعت نشر
بحران کووید-19 یک اتفاق غیرمنتظره در سالیان اخیر است. مجموعه‌ای از رخدادها که بخش‎‌های بزرگی از فعالیت انسان‌ها را معلق و اقتصادهای سرتاسر دنیا را مختل کرده است. شاید یک رکود اقتصادی بزرگ در پی این بحران رخ دهد و موجب تغییرات بزرگی در نحوه‎ سازمان‌دهی اقتصاد دنیا شود. ما قرنطینه‌‎شده‌های داخل خانه، روزمرگی را تجربه می‎‏‌کنیم و منتظریم که قله‎ شیوع کووید-19 را پشت سر بگذاریم. برخی از ما موقتاً بیکار شده‌ایم و گروهی دیگر مشغول دورکاری هستیم و در پیرامون ما، پزشکان و پرستاران و راننده‎‏‌های کامیون و کشاورزها و کارکنان سوپرمارکت‌‎‏ها و خیلی افراد دیگر سخت تلاش می‌‎کنند تا کشورهای‌مان را سرپا نگه دارند.


صنعت نشر هم با افزایش بی‌سابقه‎ درخواست‎‌ها برای اخبار، ژورنالیسم باکیفیت و محتوا مواجه شده و می‌تواند با بهره‌‎گیری از کانال‏‌های دیجیتال، با مخاطبان خود رابطه برقرار کند. بنابراین از نظر برخی تحلیلگرها، کووید-19 می‌تواند یک نقطه عطف برای گذار به سمت دیجیتال باشد و نقش یک فرصت غیرمنتظره را ایفا کند. اما آیا این امر حقیقت دارد؟

مقالات/ فناوری بلاکچین و انقلاب صنعت نشر آثار
بلاکچین برای بسیاری از افراد، مفهومی پیچیده و معمایی است. آن‌چه ما به آن دست یافته‌ایم این است که این زیرساخت پیچیده دریچه‌ای برای مدل‌های جدید و پیشرفته تجاری است که کاربران نهایی و نیازهای آنها را در اولویت قرار می‌دهد. در صنعت انتشارات، هدف این است که دریابیم که یک بستر غیرمتمرکز تا چه اندازه می‌تواند به نفع نویسندگان باشد و به آنها اجازه می‌دهد آثار خود را مدیریت و کنترل کنند.


بیش از همه، نویسندگان مستقل از تغییرات رخ داده در صنعت استقبال می‌کنند. برای اولین بار، آنها این فرصت را پیدا می‌کنند که مورد توجه قرار بگیرند، در حالی که شرکت‌های انتشاراتی کنار می‌روند و سود حاصله عاید نویسندگان می‌شود.


با این حال، این بدان معنا نیست که ناشران بترسند که مبادا موقعیت خود در بازار از دست بدهند. برای آنها نیز فرصت‌هایی فراهم شده و کارشان ساده‌تر شده است.

پژوهش/ افزایش غیرمنتظره در مقالات مرتبط با کووید-19 طی سه‌ماهه‎ اول پاندمی/ گزارشی از یک تحلیل کتاب‎‌سنجی
طی سه‎‏‌ماهه‎ اول از آغاز این بیماری، نه‌تنها رسانه‌‎های اجتماعی آکنده از اخبار آن هستند بلکه حجم قابل توجهی از مقالات پزشکی مرتبط با پاندمی کووید-19 نیز مشاهده می‌شوند.


روند بررسی الگوهای مقالات مرتبط با کووید-19 در پاب‎مد را آغاز کردیم و با بهره‌‎گیری از استراتژی (SARS-Cov-2) یا (COVID-19 AND (2019:2020[pdat]))، جستجوی خود را در 25 آوریل 2020 انجام دادیم. با این جستجو، مجموعاً 6831 مقاله را پیدا کردیم. 1802 مورد از آن‏‎ها، مطالعات علوم انسانی بودند و 6415 موردشان به زبان انگلیسی منتشر شدند.


پس از تحلیل مقالات منتشره در هفته‏‌های پایانی 2019، مشاهده کردیم که هیچ ارتباطی به این پاندمی کنونی ندارند و آن‏ها را از تحلیل خود کنار گذاشتیم. انتشار مقالات مرتبط با همه‎‌گیری کنونی، از 17 ژانویه‎ 2020 آغاز شد و از همان روز، تعداد این مقالات به‌صورت تصاعدی افزایش یافته است. طی هفته‎ پیش از اجرای این جستجو، 1493 مقاله منتشر شدند و هفته‎ پایانی نیز 1638 مقاله‌ مختلف را به خود دید.

مرجع: شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)