News
پنج کتاب از حوزه روابط عمومی منتشر می‌شود
۱۹ / ۱۱ / ۱۳۹۸

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| پنج کتاب جدید به نام های "اندیشه زایی روابط عمومی" (روابط عمومی استراتژیک، تحقیقات و ابزارهای دیجیتال)، "خلاقیت در روابط عمومی"، "روابط عمومي و فنون جديد تبليغات"، "دستورالعمل قطعی برای اهداف و نتایج کلیدی OKRs" و "مثبت اندیشی در روابط عمومی" بزودی توسط انتشارات کارگزار روابط عمومی روانه بازار کتاب خواهد شد.

به گزارش شارا به نقل از روابط عمومی انتشارات کارگزار روابط‌عمومی، مهدی باقریان با بیان این مطلب، گفت: کتاب "اندیشه زایی روابط عمومی" که توسط پروفسور جیمز اي. گرونیگ نوشته شده، نقش حیاتی تحقیقات و ابزارهای دیجیتال برای موفقیت روابط عمومی را نشان می دهد.

 

گرونیگ اعتقاد دارد حرفه روابط عمومي هنوز با حرفه اي بر پايه تحقيقات فاصله بسيار دارد. بيشتر روشها هنوز شامل تحقيقات نمي شوند و بيشتر تحقيقات انجام شده در عرصه روابط عمومي، تنها تأثيرات کوتاه مدت برنامه هاي ارتباطي بازاريابي را مورد ارزيابي قرار مي دهند.


اغلب اين تحقيقات تنها به منظور توجيه هزينه اي است که صرف برنامه هاي روابط عمومي شده است، تا نشان دهد که تبليغات در رسانه ها براي يک سازمان ارزشمند است يا اينکه روابط عمومي بايد پول بيشتري از آنچه صرف برنامه هاي ارتباطي بازاريابي مي شود، دريافت کند. به ندرت اتفاق مي افتد که تحقيقات براي برنامه ريزي برنامه هاي روابط عمومي يا ارتقای آنها انجام شود. تحقيقات به ندرت به عنوان نوعي ارتباط براي رساندن اطلاعات از مردم به روند تصميم گيري مديريت به کار گرفته مي شود. با وجود رشدي که در تحقيقات آکادميک صورت گرفته است، هنوز پژوهشگران اندکي وجود دارند؛ و بيشتر کارگزاران از وجود چنين تحقيقاتي بي اطلاع هستند يا نسبت به آن بي توجهي مي کنند.


از آنجايي که تعداد اندکي از کارگزاران به تحقيقات آکادميک توجه نشان مي دهند، حتي کارگزاراني که از تحقيقات در کار خود استفاده  مي کنند، اين حرفه از نبود انديشه زايي رنج مي برد.
مدیر انتشارات کارگزار روابط عمومی در خصوص کتاب "خلاقیت در روابط عمومی" تالیف "اندی گرین"، گفت: این کتاب به ما کمک می‌کند تا با بهره‌گیری از گنجینه تجارب، دستورالعمل‌های مفیدی را در طیفی از موضوعات جدید تولید نموده و  ضمن دست‌یابی به اهداف تعیین‌شده به مهندسی مجدد عملکرد خود بپردازیم.

 

باقریان در ادامه، افزود: نوشته حاضر توصیه‌های عملی درباره این که ارتباط‌گران چگونه می‌توانند بهترین نتیجه را از خود، گروه و سازمان خود دریافت کنند به دست می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا پتانسیل خلاقیت را در خود کشف کنند.

 

این کتاب، برگزیده "مؤسسه رسمی " بوده و به چاپ دوم رسیده است.

باقریان در خصوص بخش های مختلف کتاب روابط عمومي و فنون جديد تبليغات که توسط محمد صفاری به نگارش درآمده و به چاپ دوم رسیده است، گفت: اين كتاب داراي چهار فصل است: فصل اول شامل مفاهيم و كليات درباره تبليغات، انواع مخاطبان، اهميت، ويژگي ها، هدف گذاري، مخاطب شناسي و اثربخشي تبليغات است.


فصل دوم با عنوان "شکل ها و روش های نوین تبلیغات"، اشکال گوناگون تبليغات اينترنتي، تاريخچه، مزايا و مدل هاي مربوطه را ارايه مي نمايد. در فصل سوم چگونگي ارتباط بين روابط عمومي و تبليغات، تفاوت ها و شباهت ها و راهبردهاي افزايش اثرات تبليغ به تفصيل مورد بررسي قرار مي گيرند. فصل چهارم شامل تاكتيک هاي تبليغي در روابط عمومي است. این کتاب با ويرایش جدید منتشر می شود.

مهدی باقریان در خصوص کتاب "دستورالعمل قطعی برای اهداف و نتایج کلیدی OKRs" گفت: این کتاب اصول مقدماتی در مورد چگونگی کمک OKRها به سازمان‌ها برای بهبود عملکرد، به دست آوردن سطح بالاتری از بهره‌وری و وضوح سازمانی، و در نهایت کسب موفقیت با نتایج بهتر را توضیح می دهد.

 

سیستم OKR یک مکانیزم توانمندساز برای داشتن عملیات موثر، کارآمد، هماهنگ و با کارایی بالاست که بسیاری، از آنها به عنوان برتری عملیاتی یاد می‌کنند. استفاده از آن به شفافیت و پاسخگویی تک تک افراد یک شرکت ختم می¬شود. می توان اینها را عمده دلایلی تلقی کرد که شرکت‌ها باید از OKR استفاده کنند.

OKRs (اهداف و نتایج کلیدی) یک سیستم هدفگذاری قدرتمند است که همترازی، عملکرد و نتایج در شرکت‌های با کارایی بالا را هدایت می‌کند. این نسل بعدی روند و سیستم هدفگذاری است؛ تکاملی از روش هدف S.M.A.R.T. (مشخص، قابل اندازه‌گیری، هماهنگ، مرتبط، مبتنی بر زمان) و MBO (مدیریت مبتنی بر اهداف). این شیوه‌های هدف‌گذاری سنتی از اوایل دهه 1950 به طور موفقیت آمیزی مورد استفاده قرار گرفته است، اما روند OKR از این روش‌ها متفاوت است، زیرا این دو جنبه مهم را به محیط‌های کاری سریع امروز می‌افزاید: 1. هماهنگی آبشاری اهداف و 2. تفکیک یک هدف به گام‌های کوچکتر (3 تا 5 نتیجه کلیدی).

توجه داشته باشید که OKR بیش از حد پیچیده نیست - به سادگی هدفگذاری است. با این وجود، هنگامی که شرکت‌ها بدون تجربه قبلی شروع به استفاده از آن می‌کنند یا زمانی که نیاز به هماهنگی دقیق حس می‌شود، می‌تواند کمی پیچیده شود. با این حال، همه اینها می‌تواند در طول زمان آموخته شود. در نهایت، OKR برای شرکت‌هایی که آن را با انضباط کامل و انسجام انجام می‌دهند، بسیار مفید خواهد بود.

کتاب "مثبت اندیشی در روابط عمومی" که توسط "حنانه باقریان" ترجمه و تدوین شده است به ما می آموزد مثبت‌اندیشی، الهام‌بخش نوآوری و خلاقیت است، جریان اطلاعات را افزایش می‌دهد، عملکرد و تعامل در محیط کار را تغذیه می‌کند و شفافیت و صراحت را بهبود می‌بخشد.

 

پیام اصلی کتاب:

 "روابط عمومي مثبت به مخاطبان و مشتريان آينده نشان مي‌دهد كه شما موسسه ای هستيد كه مي‌توانند به آن اعتماد کنند و به آن اطمینان داشته باشند، درحالي‌كه روابط عمومي منفي اساسا به مردم مي‌گويد كه دور بمانند."