شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| کتاب مدیریت روابط عمومی دولتی تالیف مهدی باقریان، هادی کمرئی و محد حمدان بن حاجی عدنان در دو جلد در 930 صفحه از سوی انتشارات کارگزار روابط عمومی به بازار کتاب عرضه شد. این کتاب ها در هشت فصل تالیف و تدوین شده است. این کتاب بر حرفه روابط عمومی در دولت و توسعه و اهمیت تاریخی آن در ایران و برخی کشورها متمرکز است. عوامل مؤثر در رشد آن و عناصر تشکیلدهندهاش مورد بحث قرار میگیرد؛ عوامل عمومی که سبب تقویت حرفه روابط عمومی در دولت میشود، در نظر گرفته میشود. در واقع، کتاب استدلال میکند که هر مدنیت و دولتی اگر قرار است شکل بگیرد و استمرار یابد، ملزم است که از همان ابتدا «روابط عمومی» را معمول سازد. اگر بخواهیم روابط عمومی مؤثر و کارآمد باشد، باید در محدوده محیطی خودش اجرا گردد. به علاوه، هر تماسی که با ملل خارج از خود دارد، به خصوص کشورهایی که ارتباط بیشتری وجود دارد، تأثیرگذار است. سیر سریع جهانی شدن نیز بر حرفه روابط عمومی دولتی بسیار مؤثر است. مطمئناً با سیر سریع جهانی شدن، حرفه روابط عمومی به میزان فزایندهای، دشوار و هیجانانگیز میشود. انتشارات کارگزار روابطعمومی با مبادرت به نشر این کتاب های ارزشمند، چارچوبی برای تفکر و عمل حول مسایل و موضوعاتی که بین موسسات دولتی و مردم وجود دارد، فراهم میآورد. این کتاب ها زمینه را برای بحث سازنده و تفاهم هدفمندتر درباره عملکرد روابطعمومی در دولت آماده میسازد.
همچنین این کتابها، تاریج جامعی از شکل گیری روابط عمومی در ایران در همه ابعاد ارایه می دهد. این کتاب برای همه طبقات اجتماعی، اعم از دولتمردان یا کارکنان دولت، رهبران صنایع، اندیشمندان، متخصصان یا استادان و دانشجویان در مراحل عالیه تحصیلی و شاغلان روابطعمومی، بازاریابی و تبلیغات بسیار ارزشمند خواهد بود. این کتاب راهنماییهای بسیار ارزشمندی جهت ایجاد پیوندی محکم بین موسسات دولتی و مردم ارایه میدهد. این کتاب با سبک صریح و صادقانه و ارایه راهنماییهای کاربردی و علمی، ضمن ارایه تصویری نسبتا کامل از تاریخ روابطعمومی کشور و بررسی ساختارهای روابطعمومی در دورههای مختلف، به برداشت و درک شاغلان روابطعمومی از روابطعمومی دولتی کمک میکند و مطالب کاربردی مهمی برای بهبود تفاهم بین سازمانهای دولتی و مردم فراهم میآورد. مدیریت روابط عمومی دولتی/ تالیف مهدی باقریان، هادی کمرئی، محد حمدان بن حاجی عدنان /ناشر: کارگزار روابط عمومی؛ چاپ اول بهار 1398/قطع وزیری///930 صفحه
تلفن های پخش: 88617576-88617577(021) فهرست مطالب جلد اول
فصل1: زمینههای مطالعه روابط عمومی دولتی مقدمه 1. ايران باستان 2. مصر 3. عراق 4. يونان باستان 5. روم 6. هندوستان 7. بريتانيا 8. آمریکا نقش برخی الگوها و شخصیتهای اثرگذار 1. كوروش کبیر 2. هرودوت 3. اسكندر كبير 3-1- اسكندر و مشاوره (جايگاه مشاوره در روابط عمومي) 4. آسوكا 5. صلاح الدين ايوبي 6. کنفوسيوس 7. مهاتما گاندي عامل تبليغات مذهبي در روابط عمومي دولتي آغازی نو فصل2: روابط عموميدولتي: مفاهيم و تعاريف مقدمه جايگاه روابطعمومي در سازمانهای دولتی سهم روابطعمومي در سطوح مختلف سازمانهای دولتی 1- اجتماعی 2- مدیریت 3- برنامه 4- فرد نقش متخصصان روابطعمومي در سازمانهای دولتی مهارتهاي متخصصان روابطعمومی دولتی تعريف روابطعمومي دولتي 1. نقش روابطعمومي دولتي 1-1- نقش مدیر روابط عمومی در یک دستگاه دولتی 2. عوامل متمايز فعاليتهاي روابط عمومي دولتي 2-1- سياست و رسانهها 2-2- محيط 2-3- نقش 2-4- تدبير ملي 2-5- مردم 3. نياز فزاينده به روابطعمومي دولتي 3-1- افزايش شهرنشيني 3-2- افزايش پيچيدگي جامعه و دولت 3-3- افزايش حركت و جابهجايي 3-4- افزايش خواستههاي شهروندان 3-5- افزايش دقت و موشكافي مردم 3-6- افزايش آشكارسازي و اطلاعرساني 3-7- افزايش جهاني شدن 3-8- افزايش رقابت 3-9- افزايش شفافيت 3-10- افزايش تخصصيشدن 4. مخاطبان اصلي روابط عمومي دولتي 4-1- روابط عمومي موثر 4-2- تعريف امور همگاني 4-3- برقراري ارتباط با دولت 4-3-1- دولت و حکمروایی مطلوب 4-3-2- هشت ویژگی حکمروایی مطلوب 4-3-3- نتایج برقراری ارتباط با دولت 4-4- برقراري ارتباط با نمايندگان مجلس 4-5- برقراري ارتباط با مقامات محلي روابط عمومي دولتی و مديريت مطلوب ابعاد روابطعمومی دولتی کارآمد مراعات اصول اخلاقی و حرفهای در روابط عمومي دولتی آشنایی دستاندرکاران روابط عمومی با قانون روابط عمومی و مدیریت تغییر آغازی نو فصل3: نظريههاي روابطعمومي دولتي مقدمه پردازش نظریه روابط عمومی نظریههای روابطعمومی 1. نظريههاي ترغيب، انگيزش و رفتار 2. نظريههاي ارتباطات 3. نظريههاي سازماندهي و ارتباطات سازماني 4. الگوي گرونيگ و هانت 4-1- الگوي تبليغ يا كارگزاري مطبوعاتي 4-2- الگوي اطلاعرساني و اطلاع عمومي (1900 م) 4-3- الگوي دوسويه ناهمسنگ (عدم تقارن دوطرفه) 4-4- روابط عمومي یا الگوي دو سويه همسنگ الگوي روابط عمومي دولتي در ايران 1. خاستگاه شيوه هاي ارتباطي در ايران 2. شکلگیری روابط عمومی نوین در ایران 3. دوره هاي رشد و تعالي روابط عمومي در ايران 3-1- دوره اول 3-2- دوره دوم 3-3- دوره سوم 3-4- دوره چهارم 3-5- دوره پنجم 3-6- دوره ششم 4. از نظريه تا عمل آغازی نو فصل4: وظايف روابطعمومي دولتي مقدمه فعاليتهاي جاري روابط عمومي دولتي وظایف اصلی روابطعمومی دولتی 1. مديريت ارتباطات 1-1- نظریه مدیریت روابط 1-2- فرآیند ارتباطات 1-3- عوامل دخیل در ارتباطات موثر 1-4- وظایف مدیران ارتباطات 1-5- انواع مختلف ارتباط یک- مديريت ارتباطات درون سازماني/ کارمندی دو- مديريت ارتباطات برونسازماني سه- مديريت ارتباطات بين سازماني چهار- مديريت ارتباط با گروههای ذينفع 1-6- ابزارها و وسایل مورد نیاز برای ایجاد و توسعه ارتباطات موثر 1-7- آموزش ارتباطات دولت 2. مديريت راهبردی 3. مدیریت شهرت و اعتبار 4. مديريت منابع انسانی 5. مدیریت مسایل/ مساله 6. مدیریت روابط با دولت 7. مدیریت امور عمومی و اجتماعی 8. مدیریت نوآوری و خلاقیت (ارایه راهحلهای نو و ممتاز) 9. مديريت ارتباطات سياسي 9-1- افکار عمومی سیاسی 9-2- روابط عمومی سیاسی 10. مديريت تبليغات دولتي 10-1- تفکیک روابط عمومی دولتی از تبلیغات 10-2- آگهي خدمات عمومي 10-3- اعلان خدمات عمومي 11. مديريت ارتباطات ريسك 12. مديريت پاسخگويي 13. مديريت مشاركت راهبردی 14. مدیریت مسووليت اجتماعي 14-1- تعریف مسووليت اجتماعي شركتي 14-2- روابط عمومي براي مسووليت اجتماعي 14-3- تنظيم برنامه ارتباط جمعي 14-4- نتايج مسووليت اجتماعي 15. مديريت روابط رسانهاي 16. مديريت ارتباطات بحران 17. مديريت ارتباطات دیجیتال 18. مديريت ارتباطات يكپارچه 18-1- روابطعمومی يكپارچه 18-2- ارتباطات يكپارچه 18-3- تبلیغات به عنوان ابزاری برای ارتباطات يكپارچه 18-4- دیدگاهی یکپارچه به روابطعمومی 19. مدیریت اعتماد 19-1- تعریف اعتماد 19-2- انواع اعتماد 19-3- ارکان اساسی اعتماد 19-4- نظریه تبیین کننده تاثیر میزان رضایت از عملکرد سازمان بر اعتماد 19-5- مشروعیت و اعتماد 19-6- اعتبار و جلب اعتماد مشتریان 19-7- بی اعتمادی به رسانهها 19-8- اعتماد به روابط عمومی 19-9- مبارزه با فساد اداری 19-10- عملکرد دولتها و اعتماد عمومی 19-11- اعتماد عمومی به سازمانهای دولتی و عوامل زمینهای مرتبط با آن 19-12- نتیجهگیری 20. مدیریت رویدادهای ویژه جدول وظایف روابط عمومی دولتی آغازی نو فصل 5: قدمت روابط عمومي دولتی در ايران مقدمه تاريخ اجمالي روابطعمومي در جهان روابط عمومي در ايران باستان روابط عمومي در دوره ساسانيان انجمن مغان؛ آغازگر روابط عمومي علمي در ايران روابط عمومي در دوره پهلوي روابط عمومي پس از پيروزي انقلاب اسلامي (1357 هـ.ش) الف) روابط عمومي و قانون 1. برخي اصول قانون اساسي ايران 2. جایگاه وسایل ارتباط جمعي در قانون اساسی 3. حقوق رسانهها در برنامه توسعه ایران 4. جایگاه اطلاع رسانی در اجرای سیاستهای کلی اصل"44" قانون اساسی 5. مروري بر بخشنامهها و آیيننامههاي روابط عمومي در ايران ب) بررسي دو دوره مهم و متفاوت روابط عمومي در ايران 1. جایگاه روابطعمومي در دولت اصلاحات 2. جایگاه روابط عمومي در دولت مهر 3. از هاشمي تا احمدينژاد 4- چشم انداز روابط عمومی در دولت تدبیر و امید ج) آغاز روابط عمومي در ايران و بررسي چند نظر د) عوامل مؤثر بر پيدايش و توسعه روابط عمومي در ايران 1. نقش ايرانيان ترقيخواه در توسعه روابط عمومي 2. نقش روابط عمومي در توسعه برنامههاي عمراني و نقش برنامه هاي عمراني در 3. نقش آموزش در توسعه روابط عمومي 4. نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات در توسعه روابط عمومي 5. نقش تشكلها و موسسات در توسعه روابط عمومي آغازی نو فهرست مطالب جلد دوم
فصل 6: سطوح روابط عمومی دولتی در ایران مقدمه سطوح روابط عمومی دولتی در ایران الف) روابط عمومي بینالمللی 1. روابط عمومي دولتي بينالمللي 1-1- تأثير گذاشتن بر سایر كشورها 1-1-1- موانع و راهکارها مطالعه موردی/ نقش روابط عمومی در بازاریابی مقاصد گردشگری مطالعه موردی/ نمونه ای از تلاش های روابط عمومی دولتی بین المللی 1-2- ديپلماسي 1-2-1- انواع دیپلماسی اول) دیپلماسی عمومی دوم) دیپلماسی شبکه ای سوم) تله دیپلماسی چهارم) دیپلماسی مجازی پنجم) دیپلماسی دیجیتال ششم) دیپلماسی اقتصادی 1-2-2- دیپلماسی عمومی اول) اهمیت دیپلماسی عمومی دوم) تعریف دیپلماسی عمومی سوم) انواع دیپلماسی عمومی مطالعه موردی/ دیپلماسی رسانه ای آمریکا چهارم) عوامل موفقیت در دیپلماسی عمومی 1-2-3- دیپلماسی عمومی قرن بیست و یکم 1-2-4- نقش شرکت های تجاری در درک جهانی از یک ملت 1-2-5- دیپلماسی رسانه ای 1-2-6- روابط عمومی و دیپلماسی 1-2-6-1- الگوی مبتنی بر روابط عمومی داخلی 1-2-6-2- الگوی مبتنی بر روابط عمومی دولتی پنجم) تفاوت بین روابط عمومی دولتی و دیپلماسی عمومی 1-2-7- دیپلماسی ایران در صحنه های بین المللی مطالعه موردی/ نمونه ای از تلاش های روابط عمومی دولتی بین المللی در ایران: گفتگوی تمدن ها 1-3- سازمان های غیر دولتی 1-4- سازمان های روابط عمومی خارجی 1-5- استفاده از فرصت های بین المللی 1-6- مبارزه اطلاعاتی و جنگ نرم مطالعه موردی/ روابط عمومی در رسانه و سیاست 1-7- برخی پیشنهادهای راهبردی ب) روابط عمومی در سطح ملی 1. روابط عمومي در قوه مجريه 1-1- مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری 1-2- ساختار نظارتي و پاسخگويي ارتباطات مردمي در كشور 1-3- ارتباطات مردمي رییس جمهور 1-4- شبکه ارتباطی و خدماتی دولت 1-4-1- تاریخچه شبکه دولت 1-4-2- هدف شبکه دولت 2. شوراي اطلاع رساني دولت 2-1- تشكيل شوراي هماهنگي تبليغات دولت 2-2- تشكيل شوراي اطلاع رساني دولت 2-3- تشكيل شوراي اطلاع رساني در هر دستگاه دولتي 2-4- اصلاح آيين نامه چگونگي تعيين و حدود وظايف سخنگوي دولت و تشكيل شوراي اطلاع رساني دولت 2-5- تشكيل مجمع مديران كل روابط عمومي و شوراي هماهنگي روابط عمومي دستگاههاي اجرايي 3. روابط عمومی در قوه مقننه 3-1- تقویت روابط بین مجلس و مردم 3-2- ديوان محاسبات 3-3- تشکیل فراکسیون روابط عمومی و رسانه 3-3-1- انتخاب اعضای هیات رییسه فراکسیون روابطعمومی و رسانه 3-3-2- نخستین جلسه هیات رییسه فراکسیون روابط عمومی و رسانه مجلس 3-3-3- روابطعمومیها مرکز هدایت و مغز متفکر یک سازمان هستند 3-3-4- نقش موثر روابط عمومیها در دنیای ارتباطات 3-3-5- باید از ظرفیت رسانه ها برای ارتقای کشور استفاده شود 4. روابط عمومی در قوه قضاییه 4-1- تاریخچه روابط عمومی قوه قضاییه 4-2- ویژگیهای روابط عمومی دستگاه قضایی 4-3- دامنه اطلاع رسانی در قوه قضاییه 4-4- عملکرد رسانه در دستگاه قضایی جمهوري اسلامی ایران 4-5- عمدهترین عملکرد اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی قوه قضاییه 4-6- مرکز ارتباط مردمی قوه قضاییه 4-7- رسیدگی به شکایتهای مردمی از سازمانهای دولتی 4-8- نتایج یک تحقیق 4-9- پاسخگویی قضایی 4-10- برخی مقررات 4-10-1- بخشنامه به همه واحدهای قضایی، اداری و سازمانهای وابسته دادگستری جمهوریاسلامیایران 4-10-2- تهیه و انتشار خبرنامه از سوی مراجع قضایی به صورت متمرکز و با هماهنگی 4-10-3- لزوم هماهنگی با ادارهکل روابط عمومی قوهقضاییه جهت تهیه گزارش، خبر و 4-10-4- لزوم هماهنگی قضات جهت انجام هر گونه مصاحبه، تهیه فیلم، ارایه گزارش و 4-10-5- هماهنگی مسوولان اداری و قضایی با ادارهکل روابطعمومی و تشریفات در مورد 4-10-6- آیین نامه نظام جامع اطلاعرسانی قوه قضاییه پ ـ ارکان نظام جامع اطلاعرسانی قوهقضاییه ج) روابطعمومي در سطح دستگاهي د) روابط عمومي در سطح استان 1. شرح وظايف مركز روابط عمومي و اطلاعرساني وزارت کشور 2. شرح وظايف اداره كل روابط عمومي استانداريها 3. شوراي هماهنگي روابط عموميهاي دستگاههاي اجرايي در استانداريها 4. شوراي اطلاعرساني استان 5. ارتقای جايگاه روابط عمومي در دوره دولت مهر 6. تنزل جايگاه روابط عمومي در دوره دولت تدبير و اميد هـ) روابط عمومي در سطح محلي 1. فرمانداری ها 2. شوراهای اسلامی و سایر مراجع محلی آغازی نو فصل 7: ساختار روابط عمومي دولتي در ايران مقدمه مفهوم ساختار سازمانی سازمانها به عنوان نظام نظامهاي باز و بسته روابط عمومي در سيستمهاي باز نمودارهای سازمانی روابط عمومی ماهیت کار روابطعمومی وظايف کلی روابط عموميدولتی الف) جايگاه روابط عمومي در سازمانهاي دولتي قبل از انقلاب اسلامي نخستين تشكيلات روابط عمومي در ايران روابط عمومي دولتي: خشت اول ب) جایگاه روابط عمومی در سازمانهای دولتی پس از پيروزي انقلاب اسلامي اول: ساختارها و وظايف پيشنهادي روابط عموميهاي دستگاههاي اجرايي 1. شرح وظايف پيشنهادي هماهنگ درباره روابط عموميها 2. ابلاغيه ادارهكل تبليغات معاونت مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي 2-1- جايگاه تشكيلاتي روابط عمومي 2-2- وظايف اساسي روابط عمومي 2-3- بودجه و اعتبارات 2-4- تشكيلات سازماني 3. مصوبه شورايعالي اداري در خصوص بند (ه) ماده (2) و بند (4) قسمت (ب) ماده 4. آييننامه نحوه فعاليت، وظايف و اختيارات روابط عمومي دستگاههاي اجرايي 4-1- ضوابط فعالیت پایگاههای اطلاعرسانی دستگاههای اجرایی 4-2- اصلاح آييننامه نحوه فعاليت، وظايف و اختيارات روابط عمومي دستگاههاي اجرايي 5. مصوبه ضوابط سازماندهي وظايف و فعاليتهاي عمومي 5-1- مصوبه شورايعالي اداري درخصوص ضوابط سازماندهي وظايف و فعاليتهاي روابط عمومی ها 5-2- بخشنامه به كليه وزارتخانه ها و موسسات دولتي الف- گروه بندی وظایف و فعالیتهای عمومی زیر نظر وزیر/ رییس یا بالاترین مقام دستگاه ب- گروه بندی وظایف و فعالیتهای عمومی زیر نظر معاونت توسعه مدیریت 5-3- تغييرات ايجاد شده در سطح سازماني واحدهاي روابط عمومي استانداریها 6. قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات 6-1- راهاندازی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات 7. منشور حقوق شهروندی 7-1- عدالت علنی و تضمین حقوق شهروندي دوم: شرح كلي وظايف روابط عمومي دولتی در ايران 1. فعالیتهای مدیریتی 2. فعاليتهاي مشاوره اي 3. مطالعات و تحقيقات 4. ارتباطات رسانهاي 4-1- ابتكارات رسانه اي 4-2- مشكلات و چالشها 4-3- برنامه هاي آينده 5. ارتباطات مردمي 6. ارتباطات كارمندي 7. ارتباطات دیجیتال 8. انتشارات 9. تبليغات 10. سمعي و بصري 11. امور دفتري و پشتيباني سوم: ساختار پيشنهادي مركز روابط عمومي و اطلاعرساني چهارم: اشكالات ساختار فعلي روابط عمومي سازمانهاي دولتي سه نكته منفي 1. نام «مركز روابط عمومي و اطلاعرساني» 2. گستره 3. ساختار و تشكيلات پنجم: دو ساختار پيشنهادي ششم: چهار پيشنهاد براي طراحی ساختار روابط عمومي وزارتخانهها و سازمانهاي بزرگ دولتي 1. يكپارچهسازي فعالیتها و اقدامات 2. برونسپاري 3. ايدهپردازي، جوانسازي و خلاقيت 4. مهندسي مجدد 5. ساختار سازمانی متمرکز 6. تدوین استانداردهای حرفهای 7. توزیع مناسب نیروی انسانی متخصص آغازی نو فصل 8: آينده روابط عمومي دولتي مقدمه موانع و محدوديتهاي روابط عمومي دولتي 1. مردم بيتفاوت 2. قانون گذاران ناسازگار 3. موقعيت متوسط و بعضا پايين 4. عزت نفس اندك 5. برداشت منفي راهكـارها: نقش روابط عمومي دولتی در اثربخشي سازمان 1. آموزش و توانمندسازي کارکنان روابط عمومی دولتی 2. توسعه مهارتهای ارتباطي کارکنان روابط عمومي دولتی 3. حرفه اي گرايي 4. انتخاب و انتصاب مدیران روابطعمومی خبره 5. ایجاد روابط عمومی خلاق 6. تبعیت از روش های برتر در روابط عمومی 7. آغازی نو منابع و ماخذ