معرفی کنفرانس
 

(از سال 1383)

 

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


مقدمه

توسعه ارتباطات انسانی و توسعه انسانی ارتباط که شعار فلسفی و بنیادی کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران است روایت و حکایتی را بازآفرینی می‌کند که مخصوص جغرافیای در حد و مرز تعریف شده برای کشوری خاص نیست. این یک شعار صرف نیست بلکه رسالتی را متوجه انسان‌های فعال در حوزه روابط‌عمومی می‌سازد که تداوم بخش خط سیر قافله سالاران ابنای بشر بودند. مسئولیت اجتماعی را گوشزد می‌کند که دقیقا در ذات و ماهیت روابط‌عمومی نمود و تبلور عینی یافته است.


دین کراکبرگ و کنت استارک نخستین کسانی بودند که در سال 1988 استدلال کردند «روابط‌عمومی باید تلاشی آگاهانه برای بازیافت و حفظ نوعی حس از اجتماع باشد. روشی برای مراقبت از دیگران و اهمیت دادن به آنها به منظور خلق جامعه‌ای انسانی‌تر و مبتنی بر همیاری بیشتر»؛ و اینگونه بود که چند سال بعد کالبرتسون و نی. چن، روابط‌عمومی‌ها را «هسته مشترک ارزش‌ها و باورها و تعادل بخش میان حقوق و مسئولیت‌ها و تصمیم سازی گروهی و گسترش دهنده ژرفای معانی عمیق انسانی خواندند.»


از اینرو متخصص روابط‌عمومی مهارت خود را صرف عامه مردم می‌کند و آنگاه که در هزار توی ابزارها و تکنیک‌های ارتباطی نگاه‌ها و دست‌های یاری‌خواه، رو به سوی اهالی شهر ارتباطات دراز شده است، باید دست‌ها را گرفت و با تکیه بر مقدس‌ترین پیام‌های انسانی، چراغ راه شد. می‌توان قاره هفتمی را در شمایل شبکه‌ای وسیع میان تمامی روابط‌عمومی‌های جهان ترسیم کرد و با هم‌افزایی، هم‌اندیشی و با ابتکار و امید، زندگی بهتر و در خور شان اشرف مخلوقات در عصر ارتباطات را آفرید.


توسعه جوامع بشری و بسط ارتباطات میان آدمیان از ابتدای تاریخ تاکنون، همواره دستخوش تحولات عظیمی شده که رسالت و اهداف نهادهایی همچون روابط‌عمومی را مضاعف ساخته است.

روابط‌عمومی؛ شیوه‌های انسانی ارتباط و بستر توسعه انسانی


روابط‌عمومی یا هنرهشتم حوزه‌ای از ارتباطات است که بیش از پیش و در سطح گسترده جهانی مورد توجه اندیشمندان، پژوهشگران و کارشناسان قرار گرفته است. این حوزه رو به رشد، با گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی و نیازهای سازمانی به ارتباط فعال‌تر و تعامل گسترده‌تر با مردم برای انتقال تولیدات مختلف در حوزه‌های گوناگون مورد توجه انسان، توسعه‌ای روزافزون یافته است. این توسعه، با گسترش جهان مجازی، به انقلابی فراگیر تبدیل شده است که این هنر را وارد عرصه های گوناگون زندگی کرده است.


کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران از همان آغاز تلاش کرده بود که دو جنبه مهم علمی و کاربردی را پوشش دهد. به همین دلیل ما در همه کنفرانس‌های قبلی هر دو جنبه را به شکل جدی با همکاری اساتید دانشگاه‌ها، مدیران، پژوهشگران و کارشناسان روابط‌عمومی داشتیم. البته تحولات علمی و پیشرفت‌های ایجاد شده در حوزه‌های کاربردی روابط‌عمومی در سطح جهان و البته در سطح ایران، ضرورت توجه بیشتر و گسترده‌تر به مسائل و جنبه‌های علمی این حوزه را می‌طلبد.


در این زمینه باید تاکید کرد که حوزه توسعه انسانی از حوزه‌های مهمی است که باید روابط‌عمومی‌ها که بیشترین ارتباط را با این حوزه دارند و عملا روابط آنها بر پایه ارتباطات انسانی برقرار می‌شود، توجهی عمیق‌تر به توسعه این روابط داشته باشند. این مساله نه تنها می‌تواند به مقالات و تحقیقاتی که به کنفرانس ارائه شد جهت‌گیری‌های لازم را بدهد، بلکه مهمتر از آن جریان سازی لازم را در این زمینه در سطح کشور ایجاد کرد. این جهت‌گیری نه فقط می‌تواند بر غنای علمی این حوزه بیفراید، بلکه می‌تواند از نظر کاربردی و عملیاتی نیز راه‌کارهای مناسب و عملی را در برابر کارگزاران و کارشناسان روابط‌عمومی‌ها بگذارد.

یک فرصت ایده‌ال برای تمرین «روابط‌عمومی خلاق و نوآور»


در میان تغییرات غیر قابل پیش‌بینی و پر سر وصدا در صنعت هنرهشتم، اصول اولیه‌اي كه هدف متخصصان روابط‌عمومی، به انجام رساندن آنهاست، اغلب نادیده گرفته مي‌شود. هنگامی که احساس می‌کنید گیر كرده‌ايد، توقف كنيد و پیشرفت خود را ارزیابی نمائيد: در مورد آنچه كه در حال تلاش برای رسيدن به آن هستيد، فکر کنيد. در اين گردباد ارائه نتایج، برخی از اصول روابط‌عمومی اغلب فراموش مي‌شوند.


تغییر، يك مقدار ثابت، و مترادف با نوآوری است و در هر كجا و هر زماني اتفاق می‌افتد، بویژه در روابط‌عمومی. به عنوان یک کارگزار روابط‌عمومی، هيچ چيزي هرگز مهمتر از اين مسئله نبوده است که نسبت به تغییر و ظهور روندها و فرصت‌ها، فكري باز داشته باشيم و نسبت به شيوه‌هاي ارتباطي اخلاقي، صادقانه و محترمانه، که براي روابط‌عمومي‌ها به منظور رسيدن به درك متقابل، تحقق اهداف سازماني و خدمت به منافع عمومي، بسيار مهم هستند حساس و مسئولیت‌پذیر باشیم.
ما با استفاده از روابط‌عمومی خلاق و نوآور و شیوه‌های تکنیکی پیشرفته، می‌توانیم این برهه از تغيير را هدايت نماییم.


اين کنفرانس موفق به کسب شهرتي به عنوان کنفرانس برتر در حوزه روابط‌عمومی، و همچنین به دليل نوآوری، خلاقیت و ارایه تفکري جدید که سبب پيشرفت و جلو بردن عملكرد شاغلان در این حوزه شده می‌باشد.

آغازین کنفرانس روابط‌عمومی ایران


کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران از سال 1383 توسط موسسه کارگزار روابط‌عمومی برگزار می‌شود. در حال حاضر کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی سرآغاز خیزش، رنسانس و شکوفایی بسیاری از جریان‌های فکری روابط‌عمومی و مبتکر و پیشگام ارتباطات بین‌المللی در ایران است که پس از چهارده سال تلاش بی‌وفقه بسترهای مهمی برای اعتلای روابط‌عمومی ایران فراهم نموده است و به شاغلان این حوزه کمک کرده است که درک عمیق‌تری از وضع و وزن امرور صنعت روابط‌عمومی در جهان داشته باشند و برای آنها پلی ساخته که فرصت‌های جدیدی به‌دست آورند.


جامعه روابط‌عمومي کشور پس از 55 سال با برگزاری اين کنفرانس، گام‌های مهم و مملوسي در راستای آگاهي کارشناسان و دانشجويان از روند جهاني شدن روابط‌عمومي و موقعيت فعلي آن در کشورهاي پيشرفته، تحقيقات و آخرين تحولات در اين زمينه، ايجاد بستری مناسب براي ارايه توانمدی های روابط‌عمومي کشور و تجلي استعدادها و ايجاد تعامل و برقراري ارتباطي دو سويه و پويا ميان متخصصان داخلي و متخصصان تراز اول روابط‌عمومي در جهان برداشته است.


موسسه کارگزار روابط‌عمومي بسيار خرسند است که ميزباني اين رويداد تاريخي را به عهده دارد و در ارتقا و اعتلای حرفه روابط‌عمومي سهيم است.


دکتر کاظم معتمدنژاد پدر ارتباطات نوین ایران، حضور پر شور روابط‌عمومی‌ها در این کنفرانس را نشان دهنده میزان اهمیت آن دانسته و گفت:"شما برای اولین بار توانسته‌اید جنبه‌های مثبت ایران را به جهان معرفی کنید، کاری که وزارت امور خارجه هم نتوانسته به خوبی انجام دهد. وی افزود: "به عبارت دیگر، شما راه ده ساله را یک ساله طی کرده‌اید.


جان ساندرز مدیرعامل فلیشمن هیلارد و با تجربه 20 ساله در صنعت ارتباطات و روابط‌عمومی به عنوان مدیر روابط‌عمومی دو شرکت مهم و صاحب‌نظر برجسته این علم در اولین کنفرانس حضور داشت و این کنفرانس را یک انقلاب در زمینه روابط‌عمومی در کشور ایران دانست و ضمن تبریک به ‌دست‌اندرکاران این کنفرانس گفت:"اگر روابط‌عمومی درباره واقعیت است، پس واقعیت دقیقاً همان چیزی است که روابط‌عمومی بیان می‌کند.


"ساندرز" افزود:"شما مطالب زیادی برای گفتن دارید، سعی کنید این مطالب را به گوش افراد آن سوی مرزها برسانید تا جهان به سوی آرامش بیشتری پیش برود."


هارون سوگیج نایب رئیس و مدیر عملیاتی شبکه SACCS و TRACCS در عربستان سعودی، توجه به پیشکسوتان و بنیانگذاران ارتباطات نوین و روابط‌عمومی را نشانگر بلوغ روابط‌عمومی در ایران دانست و افزود:"این موضوع می‌تواند سرمشق نسل جدید متخصصان روابط‌عمومی‌باشد."


لولا زقلمه متخصص پر تجربه روابط‌عمومی و بازاریابی و رئیس انجمن بین‌المللی روابط‌عمومی (IPRA) که از کشور مصر در این کنفرانس شرکت کرده بود اظهار داشت:"این کنفرانس تجربه‌ای فراموش نشدنی برای من بود تا درباره ایران و صنعت روابط‌عمومی آن بیشتر بیاموزم." وی اظهار امیدواری کرد روابط‌عمومی ایران در مناسبـــات آینده ایپرا نقش عمده‌تری ایفا کند.

روابط‌عمومی‌های پیشرو، توسعه اقتصادی و برون سپاری


اقتصاد و قدرت تجاری روابط‌عمومی در چند سال اخیر به یكی از چالش‌های اصلی كارگزاران روابط‌عمومی تبدیل شده است.


در این دنیای جدید، كارگزاران روابط‌عمومی با استفاده از ایده‌های نو، انعطاف‌پذیری، سرعت عمل، كارآیی، اثربخشی و رقابت‌پذیری (به عنوان الزامات سازمان‌های واكنش سریع (FRO)، چشم‌انداز فعالیت فرد را تغییر داده‌اند و روابط‌عمومی‌ها جایگاه خود را در اقتصادهای نوظهور پیدا كرده‌اند. آیا ما از قدرت تاثیرگذار حرفه خود در این زمینه آگاه هستیم؟

اکنون زمان آن فرا رسیده است تا برای حضور در هزاره بعدی مدل تجاری جدیدی را برای روابط‌عمومی ایجاد نماییم. مدل‌های تجاری موجود که شرکت‌های روابط‌عمومی در سراسر دنیا از آن بهره می‌گیرند، علیرغم سودآور بودن- در جهان به سرعت در حال تغییر- جایی نخواهند داشت. با بهره‌گیری از این مدل‌های غیرکارآمد ما بسیاری از کسانی را که احتمالاً می‌توانستند مشتری ما باشند از دست می‌دهیم. ارایه مدل‌های تجاری جدید، خاص روابط‌عمومی هیچ کشوری نیست و باید همه کشورها که از دانش و هنر روابط‌عمومی بهره می‌برند به فکر آفرینش ایده‌های جدید برای ارایه الگوهای نوین روابط‌عمومی کارآمد باشند.

ارزیابی اثربخشی روابط‌عمومی


ارزیابی اثربخشی روابط‌عمومی، از اموری است که باعث پویایی، تحول و نوآوری در روابط‌عمومی خواهد شد. کارگزاران روابط‌عمومی برای ارزیابی اثربخشی خود می‌توانند روش‌های مختلف اندازه‌گیری و ارزیابی را مورد استفاده قرار دهند. در حالی که بیشتر اصول نظری بر یک راه‌حل برای همه چیز تاکید دارند، گزینه‌هایی نیز وجود دارند که راه‌حل‌های متفاوت و احیاناً بهتری را ارایه می‌دهند.


یکی از کلیدهای روابط‌عمومی موفق، تحقیقات است که از طریق آن می‌توان به ارزیابی موفقیت‌ها و شکست‌های احتمالی روابط‌عمومی پرداخت.

دموکراسی و جهانی شدن پایه‌های اولیه روابط‌عمومی استراتژیک


نقش روابط‌عمومی در کشورهای غیردمکرات نسبت به کشورهایی که دموکراسی بر آنها حاکم است، کمتر استراتژیک است. پدیده جهانی شدن در بسیاری از کشورها تغییراتی را در روابط‌عمومی طلب می‌کند.


روابط‌عمومی نیز با توسعه افکارعمومی رونق می‌گیرد و شکوفا می‌شود و می‌توان گفت: تنها جوامع متکثر، می‌توانند محیط مناسب را برای روابط‌عمومی استراتژیک فراهم آورند.


در شرایطی که سیاستمداران برای جلب اعتماد مردم با یکدیگر رقابت می‌کنند، دموکراسی و جهانی شدن پایه های اولیه روابط‌عمومی استراتژیک نهاده می‌شوند.
 

رهبری، توانمندسازی و هدایت منابع انسانی با رویکرد انسانی روابط‌عمومی


در بسیاری از سازمان‌های پیشرو، بحث مدیریت منابع انسانی جای خود را به رهبری منابع انسانی داده است، زیرا ویژگی‌های رهبری به مراتب از خصوصیات مدیران، شاخص‌تر و کارآمدتر است.


مهم‌ترین تفاوت بین رهبر و مدیر در این است که مدیر مقامش را صرفاً با تفویض یک حکم به‌دست آورده است، اما رهبری متعالی است که در راستای ویژگی‌های بارز یک فرد معنا پیدا می‌کند. لذا رهبری یک باور؛ یک شخصیت؛ یک عادت؛ یک نگاه و یک عشق به انسان‌هاست. لذا یک رهبر توانمند الزاماً یک مدیر لایق خواهد بود، اما یک مدیر ممکن است ویژگی‌های یک رهبر را نداشته باشد.


این اصل که "هر کسی را بهر کاری ساختند" از اصول پذیرفته شده مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های پیشروست.


سازمان‌های پیشرو با به‌کارگیری رویکردها و روش‌های علمی، تلاش می‌کنند تا افراد را از نظر قابلیت‌ها با مهارت‌ها، علایق و استعدادها؛ بهتر؛ دقیق‌تر و عمیق‌تر بشناسند و مناسب‌ترین نقش‌ها؛ شغل‌ها و مسئولیت‌ها را به هر کس واگذار کنند. "مدیریت قابلیت‌ها" رویکرد رایج و موثری است که در دهه‌های اخیر در اغلب سازمان‌های موفق جهان به‌کار گرفته شده و کارآیی خود را به اثبات رسانده است.


در چارچوب این رویکرد، ابتدا مدل یا فهرستی از قابلیت‌های لازم برای تصدی موفق یک شغل یا نقش سازمانی (برای مثال؛ مدیر روابط‌عمومی) تولید و تدوین می‌شود و سپس با به‌کارگیری رویکرد و روش معتبری به نام مرکز ارزیابی به ارزیابی کاندیداهای تصدی آن شغل و نقش می‌پردازند تا از اتخاذ بهترین تصمیم در زمینه‌های استخدام؛ انتصاب؛ ارتقاء و آموزش نیروی انسانی اطمینان حاصل شود.


مشاغل موجود در حوزه "روابط‌عمومی" از اهمیت و حساسیت ویژه‌ای برخوردارند و افرادی که در این مشاغل و نقش‌ها قرار می‌گیرند باید از قابلیت‌ها و مهارت‌های خاصی در زمینه ارتباطات؛ رسانه؛ اقناع افکار عمومی؛ اطلاع‌رسانی؛ اطلاعات و تحلیل‌های محیطی؛ شم سیاسی و دیگر مهارت‌های ادراکی و انسانی برخوردار باشند.

مسئولیت اجتماعی


طی دهه‌های اخیر، مفهوم مسئولیت اجتماعی، در بسیاری از محافل علمی، سیاسی و اقتصادی به دغدغه مهمی در مدیریت، بازاریابی و سرمایه‌گذاری در کشورهای پیشرفته تبدیل شده است. در این میان نقش رهبران سازمان‌ها، مدیران ارشد و بویژه مدیران روابط‌عمومی در پرداختن به مسئولیت‌های اجتماعی، نقش اساسی و قابل توجه است. امروزه، مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها نه تنها بخش مهمی از ادبیات و فرهنگ مدیریت را به خود اختصاص داده است. همچنین این موضوع، مورد بحث آکادمی‌ها، مجامع حرفه‌ای، سازمان‌های غیردولتی، مصرف‌کنندگان، کارکنان، سهامداران و سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

مدینه فاضله روابط‌عمومی


اگر یك چالش حتمی و مسلم پیش روی روابط‌عمومی‌های پیشرو در سازمان‌ها، شركت‌های دولتی و خصوصی در سراسر كشور وجود داشته باشد، آن چیزی نخواهد بود جز مدیریت! چگونه روابط‌عمومی كشور را در این چالش بزرگ یاری كنیم؟


كاربرد مدیریت تخصصی و حرفه‌ای در سازمان‌های پیشرو، یكی از رویاها و آرزوهای هر كارگزار روابط‌عمومی است این كار نه تنها به مهارت و تخصص روابط‌عمومی بها می‌دهد، بلكه از طریق افزایش اثربخشی و بهره‌وری، تاثیری پایه‌ای را منجر خواهد شد و بستر تحقق اهداف سازمانی را بیش از پیش فراهم می‌سازد. آیا این همان مدینه فاضله روابط‌عمومی نیست؟

به آینده جدید خوش آمدید


فناوری و ارتباطات از راه دور سبب هموار و یكدست شدن دنیا شده است و كارگزاران روابط‌عمومی در سرتاسر دنیا به تدریج درمی‌یابند كه دنیا تا چه حد وسیع شده است. آیا آمادگی لازم را دارید تا خود را با این تغییرات وفق دهید؟


رسانه‌ها دیگر مانند سابق عمل نمی‌كنند، فناوری و كانال‌های جدید دائما در حال رشد و تكامل هستند.


از یك به انبوه و از ارتباطی بی كنش به ارتباطی تعاملی و یك به یك. این موضوع تعریف جدیدی از نقش و حوزه روابط‌عمومی به‌دست می‌دهد، آیا آمادگی لازم را برای رشد و بالندگی در این محیط ارتباطی جدید دارید؟


به آینده جدید خوش آمدید، آینده‌ای كه هم اكنون حاضر است! آینده‌ای كه در آن بهترین روش دیگر جایی نخواهد داشت. برای این كه از آن‌چه در گذشته بهترین بود، بهتر باشیم، باید روش بعدی را شروع كنیم. روشی كه به شما امكان می‌دهد تا در این آینده جدید برتری یابید.


در دنیایی كه با فناوری پیشرفته امروزی متحول شده است، گفتگوی چهره‌به‌چهره جای خود را به گفتگوی از راه دور، پست الكترونیكی، پیام كوتاه، چت روم، وبلاگ، پادكست، و ... رسانه‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی داده است.


با فراموش كردن قوانین قدیمی ارتباطات و شتافتن به سوی تحولات، كارگزار روابط‌عمومی نیازمند یك كتاب جدید قوانین خواهد بود. ارتباط چگونه تغییر می‌كند و به چه شكلی درمی‌آید؟ فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی كارگزاران روابط‌عمومی چیست؟


در این دنیا كه با پدیده جهانی شدن روبروست، ارتباطات باید به صورت محلی- جهانی باشد- پیام‌های جهانی با تفاسیر محلی- یك پیام و هزاران ابزار. نیازمندی‌ها و تاثیرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حضور روابط‌عمومی‌های پیشرو در فرآیند جهانی شدن چگونه بررسی و تحلیل می‌شود؟

ماموریت کنفرانس
کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران به عنوان یک محصول علمی و فرهنگی، بقاءی خود را بر تغییر و نوآوری بنا نموده است. بدین منظور ساختار، محتوا و نوع اجرای کنفرانس با هدف افزایش اثربخشی و کارایی نسبت به محیط انعطاف نشان می‌دهد.
کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران مرکز تبادل و تعامل اندیشه و مجمعی برای هم افزایی فکری بوده و به‌دنبال ایجاد فرصتی برای ارائه راه‌کارهای عملی است. هدف کنفرانس، گردآوری استادان، محققان، مدیران، کارشناسان و دانشجویان روابط‌عمومی برای توسعه دانش علمی و عملی هنرهشتم و درک واقعی تحولات جهانی و ملی برای توسعه روابط‌عمومی در سازمان‌های دولتی و خصوصی است و تلاش دارد فرصتی را فراهم آورد تا تبادل اندیشه و تولید فکر میان صدها نفر از صاحب‌نظران روابط‌عمومی با کارشناسان و مدیران این حوزه صورت پذیرد.

ویژگی‌های کنفرانس


وقتی سخن از انسان و خدمت به او به میان می‌آید، بلادرنگ مفاهیم متعالی و آرمانی به ذهن متبادر می‌شود که همسویی عمیقی با فلسفه و ماهیت وجودی نهاد روابط‌عمومی‌دارد. مردمداری و نکوداشت خلق و حظ وافر نهفته در دست‌گیری و رشد انسان‌ها در حوزه‌های مختلف، منبعث از حرکت رو به تکاملی است که تداوم آن با تولید‌کنندگان پیام‌های عصر حاضر در جوامع بشری دنبال می‌شود؛ راهی دشوار که به کمک ابزارها و فنون جدید می‌توان با تاسی از بزرگان عرصه علم و هنر، خدمت به انسان‌ها را تلالویی دیگر بخشید.


کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران با شعار توسعه ارتباطات انسانی و شیوه‌های انسانی ارتباط، در حقیقت بازخوانی و یادآوری فلسفه نهاد ارزشمندی است که خدمت به انسان در ذات وجودی و تاسیسی آن نهفته شده است. پس می‌توان حضور شکوهمندانه معتبرترین دانشگاه‌های کشور در این رویداد بزرگ را ناشی از درک عمیق آنها نسبت به اهمیت و ارزشمندی حرفه و صنعت روابط‌عمومی قلمداد کرد.


در کمیته علمی کنفرانس که از ارکان مهم و حیاتی به‌شمار می‌رود، دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه تهران، علامه طباطبایی، صداوسیما، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه سوره و دانشگاه امام صادق (ع) که سرآمدان آسمان بلند علم و دانش کشور هستند با عضویت روسا و مدیران دانشکده‌ها و گروه‌های ارتباطات، برگ زرینی را بر اوراق گران‌مایه کنفرانس افزودند.


این کنفرانس که از سال 1383 با حضور بیش از 5700 نفر از مقامات بلند پایه کشور، مدیران ارشد وزارتخان‌ها، نمایندگان مجلس، استادان، مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی سازمان‌های دولتی و خصوصی، استادان دانشگاه‌ها و مراکز علمی و میهمانان داخلی و خارجی برگزار شده است، در سال‌های آینده، بالنده‌تر، باشکوه‌تر و گسترده‌تر از هر سال در جهت علمی‌تر و کاربردی‌تر ساختن روابط‌عمومی در کشور برگزار گردید.


شرکت فعال و حضور چشمگير کارگزاران روابط‌عمومي در کنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي ايران، نمايانگر تداوم پويايي و اهميت جايگاه روابط‌عمومي و گسترش فعاليت‌هاي اين صنعت و توسعه دامنه به‌کارگيري امکانات فناوري در عرصه‌هاي مختلف روابط‌عمومي است.


ارتقاي سطح کيفي مقالات و حضور فعال اساتيد و دانشگاه‌هاي معتبر کشور در کنار حضور فعال مديران و کارشناسان روابط‌عمومي از نکات بارز و قابل توجه کنفرانس بين‌المللي روابط‌عمومي است. اين ميزان حضور در هفت سال گدشته با وجود تمامي دشواري‌ها تداوم داشته است.


نظرات مثبت و منفي اغلب شرکت‌کنندگان خود بيانگر رشد کيفي برنامه‌هاي کنفرانس است و در عين حال از کاستي‌ها و کمبودها و انتقاداتي که مدنظر داشتند با علاقمندي صحبت مي‌کردند. بارزترين بازخوردهاي مثبت به ارتقاي سطح کيفي مقالات، افزايش پانل‌هاي تخصصي، سطح کيفي سخنرانان مدعو، گسترش فضاي نقادي و پرسش وپاسخ و بهبود کيفي اجرايي آن مربوط است. در کنار بهبود کيفي مقالات ارايه شده، انتقاداتي نيز به محتواي برخي مقالات ارايه شده از سوي حاضرين وارد گرديد که ضرورت اعمال حساسيت بيشتر در کنفرانس‌هاي آينده را گوشزد مي‌نمود.


برخي نيز از ضرورت توجه به مواردي که در اين کنفرانس ديده نشده و يا کم توجه شده بود ابراز نارضايتي مي‌کردند. به عنوان مثال پانل‌هاي موضوعات کاربردي بيشتري را درخواست مي‌کردند و يا علاقمند بودند که موضوعات خاصي که در اين کنفرانس ديده نشده بود مطرح شوند. در کنفرانس هفتم اين موضوع مورد توجه برگزارکنندگان نیز قرار گرفت.


در عين حال به‌طور طبيعي اختلاف سليقه‌ها هم جلب نظر مي‌نمود. به اين ترتيب که برخي سخنرانان که به شدت مورد توجه تشويق قرار مي‌گرفتند، از نظر گروهي ديگر از شرکت‌کنندگان در اولويت‌هاي پايين‌تري ارزيابي مي‌گرديد. همين اتفاق در مورد سايرين هم مصداق داشت.


يکي از فرصت‌هاي ارزنده کنفرانس، بهره‌گيري از نقطه نظرات و پيشنهادات سازنده‌اي است که با علاقمندي ازسوي شرکت‌کنندگان ارايه گرديد. مديران و کارشناسان روابط‌عمومي سازمان‌ها و نهادها و بويژه اساتيد و دانشجويان پرتلاش کشور، برگزارکنندگان را با موجي از نقطه نظرات ارزشمند خود مواجه ساختند. هرچند که برخي از آنها در نظر اول و حداقل کوتاه مدت خارج از توان اين کنفرانس به نظر مي‌رسيد ولي بسياري از آنها براي ارزيابي و استفاده در آينده ثبت گرديد.


برخی روسای جمهور، روسای مجلس، نمایندگان مجلس، وزراء، مشاورین رییس جمهور، روسای سازمان‌ها، مدیران عامل بانک‌ها و شهرداران پایتخت، با حضور خود، این کنفرانس را مورد عنایت قرار دادند.

کنفرانس موفق بود ...


ما معتقد هستیم کنفرانس موفق عمل کرد زیرا:
 توانست مشارکت ده‌ها دانشگاه و موسسه علمی داخل و خارج از کشور را به‌دست آورد.
 توانست همکاری بسیاری از اساتید و متخصصان ایرانی حوزه روابط‌عمومی را در این کنفرانس جلب نماید.
 توانست منشورهای اخلاقی، رسانه، روابط‌عمومی و خلاقیت را تهیه و ارائه نماید.
 توانست به غنای ادبیات حوزه روابط‌عمومی کمک کرد.
 توانست منشاء تحولات مهم روابط‌عمومی از جمله رویدادهای مشابه باشد.
 توانست زمینه حضور بزرگترین دانشمندان روابط‌عمومی از جمله پروفسور جیمز و لاریسا گرونیگ و رهبران انجمن‌های مطرح و بنام روابط‌عمومی جهان را برای نخستین بار به ایران فراهم نماید.
 توانست زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی روابط‌عمومی ایران در خارج از کشور را فراهم نماید که هفت دوره آن در مالزی و هند برگزار شد.
 توانست برای نخستین بار اعتبارنامه متخصصان روابط‌عمومی (APR) را برای روابط‌عمومی ایران به ارمغان بیاورد.
 توانست ایده برگزاری نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی و تاسیس انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی را در ایران و خارج از کشور اجرایی نماید.
 توانست جدیدترین مباحث حرفه روابط‌عمومی و الگوهای مطرح را توسط اساتید و صاحب‌نظران برجسته جهان و ایران عرضه نماید.
 توانست زمینه وبستر آشنایی با فناوری‌های نوین روابط‌عمومی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه بهره‌مندی و بهره‌وری از آن را افزایش دهد.
 توانست بیش از 10000 نفر از مدیران و کارگزاران روابط‌عمومی را در کنار هم قرار دهد.
 توانست توانایی‌ها و پتانسیل‌های بخش خصوصی در برگزاری کنفرانس‌ها و گردهمایی‌ها و حرکت‌های بین‌المللی در راستای همکاری هرچه بیشتر روابط‌عمومی‌ها با مشارکت ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی را به اثبات برساند.
 توانست جایگاه روابط‌عمومی در ایران را برجسته‌تر نماید.
 توانست فرصت مناسب و ارزشمندی را برای هماهنگی و تعامل مناسب روابط‌عمومی و مدیران و کارگزاران ایرانی با همدیگر فراهم نماید. و...

برخی دستاوردهای دیگر کنفرانس روابط‌عمومی


- دریافت اولین و آخرین اعتبارنامه بین‌المللی متخصصان روابط‌عمومی در ایران (تا سال 1400)؛
- انتشار فصلنامه "کارگزار روابط‌عمومی"؛
- پایه گذاری "انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی" به عنوان مبدع و هیئت موسس و هئیت مدیره این انجمن؛
- برگزاری و مشارکت در برگزاری اولین و دومین "کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی" در مالزی و ایران؛
- دریافت نخستین و آخرین "جایزه ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی" از دست عبدالله بداوی نخست وزیر مالزی؛
- پایه‌گذاری نخستین انتشارات تخصصی روابط‌عمومی در ایران؛
- انعقاد تفاهم‌نامه با کمپانی گلوبال تائیتیم (ترکیه)؛
- انعقاد تفاهم‌نامه با موسسه روابط‌عمومی مالزی؛
- انعقاد تفاهم‌نامه با انجمن روابط‌عمومی اندونزی؛
- انعقاد تفاهم‌نامه با آکادمی بازاریابی کره جنوبی؛
- برگزاری هفت دوره آموزشی روابط‌عمومی در مالزی؛
- برگزاری نخستین "نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای روابط‌عمومی ایران"در مجلس؛
- پایه‌گذاری شبکه‌ای ازخدمات متنوع و موثر در حوزه روابط‌عمومی؛
- راه‌اندازی نخستین "شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران" شارا: www.shara.ir؛
- تهیه، تنظیم و انتشار نخستین «سرود روابط‌عمومی» در ایران؛
- مدیریت ترجمه و انتشار دایره المعارف روابط‌عمومی در دو جلد نفیس؛
- مدیریت ترجمه و انتشار نخستین فرهنگ جامع روابط‌عمومی در ایران؛
- بنیانگذاری جایزه دکتر حمید نطقی پدر روابط‌عمومی ایران (1383)؛
- برگزاری دومین دوره جوایز ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی توسط موسسه کارگزار روابط‌عمومی/ 18 آذر 1391؛
- راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران به عنوان تنها سایت دو زبانه روابط‌عمومی در ایران (ICPR یا IRANCPR)؛
- برگزاری نخستین دوره آموزشی اینترنت در روابط‌عمومی ایران
- برگزاری نخستین همایش بین‌المللی روابط‌عمومی دو (PR 02)؛
- برگزاری نخستین همایش زن و روابط‌عمومی/ 17مهرماه 1392؛
- برگزاری نخستین همایش بررسی نقش روابط‌عمومی در صنعت بانکداری/ 25مردادماه 1394؛
- پیشنهاد و بنیانگذاری “نشان عالی روابط‌عمومی” و برگزاری چهار دوره آن در تالار وحدت با همکاری انجمن متخصصان روابط‌عمومی ایران؛
- انتشار نخستین تمبر روابط‌عمومی در ایران (1383)؛
- انتشار کتاب «استانداردهای روابط‌عمومی»/1392و جلد دوم در سال 1394 و جلد سوم 1396؛
- ارایه نخستین گواهی‌نامه بین‌المللی روابط‌عمومی به شرکت‌کنندگان اولین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی در ایران (1383)؛
- چهار دوره همایش و جشن روابط‌عمومی در تالار وحدت با همکاری انجمن متخصصان روابط‌عمومی/1392؛
- برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز تولد صنعت روابط‌عمومی در جهان در ایران؛
- برگزاری 18 دوره کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران (از سال 1383 تا سال 1400)؛
- برگزاری نخستین رخداد روابط‌عمومی ایران (15 شهریور 1395)؛
- برگزاری دومین رخداد روابط‌عمومی ایران (25 اردیبهشت 1397)؛
- برگزاری دومین رخداد روابط‌عمومی ایران (25 اردیبهشت 1397)؛
- برگزاری سومین، چهارمین و پنجمین رخداد روابط‌عمومی ایران (25 اردیبهشت 1397، 1399 و 1400)؛
- انجام بیش از 80 پروژه پژوهشی و مشاوره‌ای؛
- انتشار بیش از 124 عنوان کتاب علمی؛
- برگزاری بیش از 110 عنوان کارگاه آموزشی؛
- مدیریت بیش از 30 واحد روابط‌عمومی و...؛

تقدیر از شما

خداوند را بسیار شاکریم که به ما قدرت خلق ایده برگزاری اولین و بزرگترین رویداد علمی و تخصصی روابط‌عمومی در ایران (1383) را داد؛ رویدادی که توانست در حوزه‌های مختلف روابط‌عمومی منشاء بسیاری از رویدادها و تحولات دیگر در کشور باشد و بیش از هزاران نفر از علاقمندان و مدیران و کارگزاران روابط‌عمومی را گردهم آورده و فرصت تبادل افکار و ایجاد ارتباط بین آنها را فراهم نماید.


تجربیات بیش از 350 نفر از متخصصان، استادان، صاحب‌نظران و کارشناسان روابط‌عمومی داخلی و خارجی از طریق ارایه سخنرانی و مقاله و دوره آموزشی در اختیار حاضرین در کنفرانس قرار گرفت تا نقطه عطفی باشد در جهت شکوفایی روابط‌عمومی کشور که هنوز در دام شیوه‌های سلیقه‌ای و محافظه‌کارانه گرفتار است و برنامه‌ریزی مدونی برای پویا کردن آن از جانب متولیان دولتی و خصوصی صورت نگرفته است.


برگزاری دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط‌عمومی که 17، 18 و 19 آذرماه 1391 با شرکت بیش از 1200 نفر از مدیران و کارشناسان و در میان استقبال باشکوه متخصصان داخلی و خارجی برگزار شد، پاسخی مثبت به اعتمادی است که به عنوان اصلی ترین سرمایه در اختیار دست‌اندرکاران این رویداد عظیم قرار گرفت.


از اعتماد شما به ‌دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان کنفرانس و از این که در اجرایی کردن ایده‌ها و برنامه‌های توسعه و اعتلای روابط‌عمومی در ایران ما را یاری می نمایید سپاسگزار بوده و از کاستی‌های احتمالی پوزش
می طلبیم.


وبسایت کنفرانس: www.irancpr.ir