وقایع نگاری نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی
نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی به طور مشترک از سوی دانشگاه بین المللی اسلامی (مالزی) و موسسه کارگزار روابط عمومی(ایران) با حمایت فدراسیون روابط عمومی آسه ان برگزار شد.
در نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی که به مدت سه روز از تاریخ 14 آذرماه 1390 به رهبری خانم شمیم عبدالجلیل در مالزی برگزار گردید، تأکید شد که روابط عمومی موثر در کشورهای اسلامی میتواند شیوه مناسبی برای اشاره به مشکلات ناشی از افزایش اسلام هراسی و نژادپرستی باشد.
در این کنگره سخنران ها از 17 کشور مقالات خود را ارايه کردند.
2-2- مراسم افتتاحیه
· حضرت رسول اکرم (ص)، بنیانگذار روابط عمومی اسلامی
در نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی از حضرت محمّد (ص) پیامبر عظیم الشان اسلام به عنوان بنیانگذار روابط عمومی اسلامی یاد شد.
درجلسه افتتاحیه کنگره، که با موضوع "حرفۀ روابط عمومی در کشورهای اسلامی– روندهای گذشته، حال و آینده"، برگزار شد، نقش مهمّ حضرت رسول اکرم(ص) در پایهریزی مفاهیم زیربنایی حرفۀ روابط عمومی توسّط مسلمین، مورد تاکید و تأیید قرارگرفت.
هیأت عالی نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی (IAMPRC) در مدت سه روز برگزاری خود با بیان گوشه ای از اخلاقیات و منش آن پیامبر بزرگوار، حضرت محمّد (ص) را بانی روابط عمومی اسلامی شناخت.
حرفه روابطعمومي در كشورهاي اسلامي: مسائل و چالشها- ضوابط اخلاقي در ارتباطات/ روابطعمومي: اداره، شفافيت و پاسخگويي از ديدگاه اسلام- استراتژيهاي روابطعمومي براي اتحاد در تنوع- هرجومرج، طبيعت و يك معناي جديد براي روابط انساني از ديدگاه روابطعمومي- رسانه جديد، مسائل مربوط به تصوير و شهرت مسلمانان: راه پيش رو- انجمن جهاني کارگزاران مسلمان روابطعمومی؛ نقشها و مسئوليتهاي جهاني- پتانسيل مشاوره روابطعمومي در دنياي اسلام از مهم ترین نشست های علمی این کنگره بود.
مراسم معرفي جايزه ممتاز جهاني کارگزاران مسلمان روابطعمومي، راه اندازی وبسايت انجمن جهاني كارگزاران مسلمان روابطعمومي، برپایی نمايشگاه و كنفرانس مطبوعاتي از جمله برنامه های دیگر این کنگره بود.
چکیده برخی سخنرانی ها:
· سخنرانی پروفسور داتو سری سیّد عربی، رئیس اوّلین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی
پروفسور داتو سری سیّد عربی، رئیس اوّلین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی اهمّیت این کنگره را مورد تأکید قرار داده گفت: این کنگره کارگزاران مسلمان و غیرمسلمان روابط عمومی را با هدف ترویج ارتباط رو در رو برای بهینه سازی قابلیتهای شگرف در جهان اسلام، گردهم آورده است.
· سخنرانی خانم داتو موخریز ماهاتیر، قائممقام وزیر تجارت و صنعت مالزی
اگرچه که اسلام دینی جهانشمول، آزاد و با احترام نسبت به دیگران وارزش گذاری به دیگر ادیان است، امّا امروزه متاسفانه در بسیاری از مجامع عمداً دست به اقداماتی میزنند که ایجاد آشفتگی نموده و این حقیقت را تحریف نمایند. اسلام را به نحوی غیرمنصفانه به تروریسم، تندروی، و بسیاری از سایر "ایسم"های منفی منتسب میکنند. حقیقت این است که اقدام به ارعاب و ایجاد وحشت ممکن است از شرایط تاریخی حاکم و بیعدالتی فاحش سرچشمه بگیرد و به چنین اقداماتی که از فرط استیصال به آن مبادرت میشود منجر گردد؛ امّا، به هر حال، آنچه که در نظر یک تروریست جلوه میکند میتواند در نظر دیگری مبارز راه آزادی باشد.
یکی از نمونههای متعدّد، وضعیت فلسطینیان است که صرفاً برای بقای خود و حق تصمیمگیری برای خویش در زادگاه خود، که صهیونیستها به طور غیرقانونی اشغال کردهاند، مبارزه میکنند. به خاطر این موضوع، فداکاریهای راشل کوری[1] را، که تنها جرم او مبارزه علیه انهدام خانههای فلسطینیان توسّط قوای دفاعی صهیونیستی بود، فراموش نکنیم. این دختر جان خود را به وحشتناکترین و وحشیانهترین وجه، با خرد شدن زیر بولدوزرهای قوای دفاعی صهیونیسم فدا کرد. با ناوگروه بعدی صلح هم که سعی داشت محاصرۀ غزه را بشکند نیز با برخوردی مرگبار در نقض جمیع قوانین اخلاقی و معنوی یا تجویز شده به وسیلۀ قانون بینالملل که در عصر به اصطلاح مدنیت مدرن عزیز میداریم، برخورد شد.
بنابراین، حامیان و مدافعان روابط عمومی این وظیفه را دارند که در انتشار اطّلاعات برای مردم از حقیقت پاسداری نمایند. برای شاغلان روابط عمومی در افکار عمومی و ترغیب آنها نقشی خطیر نیز وجود دارد. با توجّه به محیط و معضلات متعدّدی که بر عالم اسلام تأثیر میگذارد، وظیفۀ هر کارگزار و متصدّی
روابط عمومی، بخصوص کارگزار مسلمان روابط عمومی است، که در اصلاح یا ردّ برداشتهای نادرست و افکار غلط نسبت به اسلام یا اطّلاعات نادرست مغرضانه از طریق انتشار پیامها از راه رسانههای گروهی نقش خود را ایفا کنند.
ما باید همچنان اعتقادات خود را حفظ و اصول خویش را بیان نماییم، و زمان شرکت در بحثهای آزاد برای منافع امّت، انتقادات و اظهارات هوشمندانه و عملی خویش را ابراز نماییم. در مقابل خطر سقوط در دام آرمان مسلمانِ "میانهرو" یا "آزاداندیش" شدن هشدار میدهم زیرا این مقولات توسّط گروههایی ابداع شده که اسلام را نمیشناسند یا ممکن است انگیزههای پنهانی برای ایجاد اختلاف و فاصله در میان مسلمانان داشته باشند. چنین کاری مسلمانان را در موضع دفاعی قرار میدهد یا ایمان ما را تضعیف مینماید.
جوهر اسلام تعلیم اعتدال است. به این ترتیب، ما همیشه باید دیدگاههای خود را با جامعهمان و با کسانی که خارج از آنند در میان بگذاریم تا اعتماد و مدارای متقابل افزایش یابد. ما مسلّح به ایمان خویش باید مشارکتی مطلوب با کلّیه افراد بشر داشته باشیم تا وجدانی عظیمتر را در فرایند ارتباطات برای خیر و منفعت کلّ عالم انسانی به ارمغان آوریم. امّا، ما تنها در صورتی میتوانیم به این مقصود نايل گردیم که خود مسلمانان متّحد باشند. اگر جامعۀ ما منسجم و قوی باشد غیرمسلمانان به ما احترام خواهند گذاشت. این حسّ احترام متقابل میتواند به تثبیت مجدّد پذیرش مسلمانان و اسلام کمک کند.
در این زمینه به طور یکسان به کارگزاران مسلمان و غیر مسلمان روابط عمومی توصیه میکنم آنچه را اسلام و مسلمانان برای مقابله با تبلیغات منفی به عالم دادهاند، مطرح نمایند. بیان فضیلتهای نظام بانکداری و مالی اسلامی و نیز محصولات حلال یک طریقه است که میتوانیم درک از دیانت مان را بالا ببریم.
قبل از پایان سخن، مایلم توصیه کنم که هرگز در ترویج حقّ و حقیقت تسلیم نشوید. در واقع، مبارزه هیچ گاه پایان نمیگیرد، بلکه مداوما ادامه دارد.
· سخنرانی دانیل تیش، رئیس اتحادیه جهانی روابط عمومی
رئیس اتحادیه جهانی روابط عمومی طی سخنانی گفت: در سراسر کنگره، تصویر اسلام با تابشی نمایان میدرخشید. به عنوان فردی جهانی با پدری که یهودی به دنیا آمد و مادری که کاتولیک پای به جهان نهاد، باعث افتخاری بزرگ برای من بود که متّحد و متّفق در کنار کارگزاران مسلمان روابط عمومی بایستم، از ارتباطات برای درک تنوّع خودمان استفاده کنم، و در عین حال وحدت را هم در حرفه و هم در انسانیت بیابم.
دانیل تیش در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در این کنگره سخنرانان مختلف اصول اساسی اسلامی را به روابط عمومی پیوند دادند، بخصوص اهمّیت عدالت، مسئولیت و شورا که بدون آن هیچ کاری مشروعیت ندارد. در حالی که اینها ایدههای بنیادی تفکّر اسلامی است، هیچ چیز بیش از اینها نمیتواند با روابط عمومی امروزی مرتبط باشد: مثلاً اهمّیت اخلاقی، شفّافیت، صحّت و درستی، مسئولیت و تفاهم متقابل برای رسیدن به ارتباطات جمعی موفّق از این دسته اند.
· سخنرانی مهدی باقريان، عضو هيئت مديره انجمن متخصصان روابط عمومی
مهدی باقريان، عضو هيئت مديره انجمن متخصصان روابط عمومی (ایران) در سخنرانی خود خطاب به نمایندگان حاضر، اظهار داشت: اگر مدل امت اسلامی فارغ از مباحث حاشیهای در روابط عمومی پیگیری، سرمایهگذاری و بحث شود پنجره تازهای بر روی دانش و حرفه روابط عمومی در کشورهای اسلامی باز میشود و ما میتوانیم مدل روابط عمومی اسلامی را طراحی و به جهان عرضه کنیم.
رئيس موسسه كارگزار روابط عمومی با اشاره به این که مدل ارتباطی روابط عمومی با توجه به شکلگیری ابزارهای مدرن و نرم دچار تغییر بنیادی شده است، گفت: به همین دلیل روابطعمومیها به ویژه درکشورهای اسلامی در یک نقطه عطف تاریخی قرار گرفتهاند و اگر کارگزاران مسلمان روابط عمومی اقتضائات این تحولات بنیادین را درک نکنند تأثیرگذاری خود را در جهان امروز از دست میدهند.
رييس موسسه كارگزار روابط عمومی با اشاره بیداری اسلامی در منطقه گفت: کارگزاران روابط عمومی کشورهای مسلمان با تمامی ابزارها و فنونی که در اختیار دارند و با باور و اعتقاد و اتکا به سرچشمه زلال تعالیم اسلامی که شور و شوق حرکت برای پیروزی و فتح را در قلوب مردمان کشورهای اسلامی ایجاد کرده بایستی به ایفای نقش تاریخی خود در این زمینه بپردازند.
وی در پایان گفت: تأثیرگذاری روابط عمومی صرفاً محدود به حوزههای اقتصادی و دولت نیست و حوزههای گستردهتری مانند سیاست، اجتماع و ... را نیز در برمیگیرد به همین دلیل اعتقاد داریم طرح روابط انسانی در حوزه روابط عمومی به ویژه روابط عمومی اسلامی بدون در نظر گرفتن نابرابریهای موجود که در اقصی نقاط جهان به ویژه در خاورمیانه، شمال آفریقا، آمریکا و اروپا جریان دارد روابط عمومی را به نقطه مطلوبی نمیرساند.
· بیانیه کنگره
در بیانیه کنگره مزبور آمده است: ارزشهای ارتباطی حضرت محمّد (ص)، یعنی حرّیت، عدالت، تواضع، و ادب منطبق با اعمال و رفتار ایشان بود. استفادۀ استادانۀ آن حضرت از فنّ خطابه و بلاغت و تعهّد ایشان نسبت به ارتباطات هدفمند برای نوع بشر الگویی مناسب و قابل استفاده است.
خطابههای ایشان نشان میدهد که آن حضرت آرزومند سعادت و خوشبختی ابناء بشر بوده اند وبا مهربانی، فروتنی، میانهروی، دادگری و آزادهخواهی، خواهان رهایی از قید وبندهای غیر الهی وگام برداشتن بشریت به سوی سعادت بودند.
· مراسم اختتامیه
در مراسم اختتامیه اولين كنگره جهانی كارگزاران مسلمان روابطعمومی که در مالزی برگزار شد، مقرر شد که دومین دوره این کنگره در ایران برگزار شود.
مروری بر شکل گیری انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی
مقدمه
سرآغاز راهی که به پشتوانه فرهنگ غنی منبعث از اسلام ناب محمدی (ص) عرصه ای متعالی پیش روی روابط عمومی ها قرار می دهد، اگرچه به طور رسمی و تشکیلاتی به چند سال قبل باز می گردد، اما راهی مقدس است که گام نهادن در این مسیر خود حرکتی در راستای رشد و تکوین آسمانی ترین و اعتقادی ترین نوع روابط عمومی در جهان است. یعنی روابط عمومی اسلامی؛ و اسلام، دین ارتباطات با پیامبری که به جرات می توان از ایشان، به عنوان بانی روابط عمومی اسلامی یاد کرد. آخرین رسول الهی که اعجازآورترین پیام های ملکوتی را با ارتباط با منبع نورانی وحی از جبرئیل دریافت و با شیواترین بیان، بندگان تشنه حق و حقیقت، عدالت، اخلاق و محبت را سیراب ساخت.
اینک در هزاره سوم میلادی در تداوم و پویش رسالت آسمانی انبیاء، شکل گیری بدیع ترین و معنوی ترین نوع روابط عمومی را شاهد هستیم که قصد دارد با روش شناسی، معرفت شناختی و نظریه پردازی بر پایه اصول مترقی دین مبین اسلام و تبدیل آن به یک رشته علمی و کاربردی نه تنها در جوامع اسلامی بلکه برای کل جامعه بشریت، الگوی نوینی از روابط عمومی را معرفی کند.
آن چه از نظر می گذرد نگاهی است به پیشینه، تاریخچه و نحوه شکل گیری انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی و نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی و افرادی که با درک ظرفیت های غنی نهفته در دین الهی اسلام آغازگر راهی مقدس شده اند.
گام اول: طرح ایده تاسیس انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی
24 آبان ماه سال 1387 در حالی که پنجمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران در مرکز همایش های بین المللی سازمان صداوسیما به لحظات پایانی نزدیک می شد، ایده اولیه تاسیس انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی توسط مسلم باسیا رئیس انجمن روابط عمومی اندونزی، پروفسور حمدان عدنان رئیس موسسه روابط عمومی مالزی و مهدی باقریان رئیس موسسه کارگزار روابط عمومی ایران مطرح شد. دغدغه مشترک کارگزاران مسلمان حاضر در پنجمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران منجر به طرح آن در کنفرانس و در نهایت تصویب یکی از بندهای بیانیه پایانی پاین کنفرانس بین المللی روابط عمومی شد. بندی از بیانیه که پایه گذاری انجمن روابط عمومی مسلمانان به صراحت در آن قید شده است در این بیانیه آمده است: " ما با حمايت و پشتيبانی قاطع مديران و کارشناسان حوزه روابط عمومی و ارتباطات در پنجمين کنفرانس بين المللی روابط عمومی ايران در روز 14 آبان ماه 1387، موفق شديم" انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی" را با حضور و عضويت کشورهای ایران، مالزی و اندونزی پايه گذاری کنيم."
گام دوم: پیگیری تاسیس انجمن جدی می شود
ساعت 21 و 27 دقیقه دوشنبه چهارم آذرماه 1387 خبری بر خروجی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت که خبرنگار ایران از کشور مالزی آن را مخابره کرد. تالار اجتماعات انستیتوی بین المللی اندیشه و تمدن اسلامی ایستاک، مکانی بود که در آن مهدی باقریان مدیر موسسه کارگزار روابط عمومی ایران همزمان با برگزاری دومین دوره آموزش روابط عمومی های ایران در مالزی، موضوع تاسیس انجمن کارگزاران مسلمان روابط عمومی را مجددا مورد تاکید قرار داد. باقریان در سخنرانی خود با بیان این که انجمن روابط عمومی مسلمانان جهان می تواند در ایجاد بسترهای لازم برای برقراری ارتباط با دیگر مسلمانان تاثیر بیشتری داشته باشد خاطرنشان کرد: تشریح مبانی بشردوستانه دین مبین اسلام و ترویج فرهنگ زندگی مسالمت آمیز بر اساس اعتماد و احترام متقابل با راه اندازی انجمن جهانی مسلمان روابط عمومی تجلی و نمود بارزی می یابد.
او به طرح اولیه این ایده در پنجمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران اشاره کرد و گفت: همکاری و همفکری مشترک بانیان این ایده با پیگیری های به عمل آمده افق های روشنی را پیش روی مسیری که در آن قرار گرفته ایم گشوده است. باقریان در موسسه ایستاک وابسته به دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی با اعتقاد به این که نخستین و مهم ترین اولویت فعالیت این انجمن پیگیری ارتقای مهارت های کارگزاران مسلمان روابط عمومی است، بر ضرورت تبیین و تشریح استراتژی و اندیشه های واقعی مسلمانان برای مخاطبان جهانی تاکید کرد.
گام سوم: تشکیل کمیته های علمی و اجرایی و طرح پیشنهاد
در این دوره آموزشی که در روزهای چهارم تا دهم مهر ماه 1389 سفر گروهی از کارگزاران روابط عمومی ایران به مالزی در جریان بود، در حاشیه برنامه های اصلی، توافقات نهایی و تشکیل کمیته های مورد نظر ملی در نشستی در هتل کریستال کراون مالزی به انجام رسید.
سه پیشنهاد تاریخی مطرح شد که موافقت با آنها آغازگر سرفصل تازه ای در انسجام بخشی به حرکت روابط عمومی های کشور مسلمان است. پیشنهاد برگزاری نخستین کنگره جهانی کارگزاران روابط عمومی های کشورهای مسلمان، تاسیس انجمن جهانی روابط عمومی مسلمان و همچنین پیشنهاد اعطای جایزه جهانی کارگزاران روابط عمومی مسلمان از سوی موسسه کارگزار روابط عمومی ایران مطرح و مورد موافقت قرار گرفت.
پیرو همین توافقات اولیه، کمیته علمی مرکب از شمیم عبدالجلیل، از کشور مالزی و مهدی باقریان از کشور ایران و کمیته اجرایی با حضور دکتر محد زین محمد از کشور مالزی و زهرا بابازادگان از کشور ایران تشکیل شد تا روند برنامه ها، اقدامات و اجرای تصمیمات مورد توافق را سرعت بخشند.
گام چهارم: تاسیس انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی
سرانجام در نخستین روز از برگزاری نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی 14 آذر ماه 1390 اعلام موجودیت انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی انجام و هیئت موسسان، اهداف، ارکان، آرمان، چشم انداز و سند راهبردی سیاست های کلان و سند راهبردی شش ساله انجمن و ماموریت های انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی به شرح زیر تدوین شد:
هدف
- ايجاد ساختار مناسب و تشريح و اجرای برنامه ها و فعاليت های راهبردی انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی
مستندات اجرا
- توجه به معنويات و انجام تکاليف بر اساس دستورات دين مبين اسلام در انجام فعاليت ها
- توجه به اهميت ارتباطات و روابط با ساير ملل جهان و اطلاع رسانی گسترده، شفاف سازی و ارايه
واقعيت های کشورهای مسلمان از طريق بازارسازی رسانه ای
- ضرورت توجه به مقابله حرفه ای با تاثيرات منفی جريانات رسانه ای غرب در ارايه تصويری منفی و غير واقعی از کشورهای مسلمان
- توجه به استفاده از خلاقيت های موجود روابط عمومی ها در کشورهای اسلامی و انتقال تجارب و اطلاعات علمی در اين حوزه و معرفی توانمندی های کارگزاران مسلمان روابط عمومی
- ضرورت توجه به نقش کارگزاران مسلمان روابط عمومی در تقويت همگرايي های چند جانبه بين کشورهای مسلمان در پرتو روابط و ارتباطات قوی
- توجه به مبانی بشردوستانه دين مبين اسلام به منظور ترويج فرهنگ زندگی مسالمت آميز بر اساس اعتماد و احترام متقابل
هيات موسسان
- مهدی باقريان، (ایران)
- شمیم عبدالجلیل(مالزی)
- عارف زمان، (پاکستان- انگلیس)
- ایبو پریتا کمال گانی (اندونزی)
- حمیرا ساحین (ترکیه)
- فیصل الزهرانی (عربستان صعودی)
- روندا زهرانی (آمریکا)
- وانگ یونگ بائو احمد موسی (چین)
- محمود گلندر (قطر)
آرمان
ارتقای سطح ارتباطات بين المللی کارگزاران مسلمان روابط عمومی و ارايه تصويری واقعی و پيشرو از دين مبين اسلام و مسلمانان در سراسر جهان
بيانيه چشم انداز
در افق اين چشم انداز (سال 2020) انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی، دارای جايگاهی برخوردار از اعتبار بين المللی و قابل اتکا برای کارگزاران مسلمان روابط عمومی بخصوص در سطح جهانی خواهد بود.
سند راهبردی سياست های کلان انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی
پس از برگزاری پنجمين کنفرانس بين المللی روابط عمومی ايران در سال 2008 که در آن بيش از 900 تن از مديران و کارشناسان روابط عمومی ايران و اساتيدی از کشورهای مسلمان و ديگر کشورهای جهان شرکت کرده بودند، طرح بنيانگذاری انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی توسط پروفسور حمدان عدنان، مسلم باسيا و مهدی باقريان پی ريزی شد. پس از اعلام موجوديت اين انجمن و اعلام رسمی تشکيل آن در دانشگاه بين المللی اسلامی مالزی در سال 2008، سند راهبردی سياست های کلان انجمن تهيه شد.
انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی به دنبال آن است تا با پيوند بين کشورهای مسلمان، به شبکه ای جهانی از سوی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در سطح جهان تبديل شود و با برنامه ريزی و گسترش فعاليت های خود، ضمن دفاع از حقوق اجتماعی مسلمانان در حوزه ارتباطات، کارگزاران مسلمان
روابط عمومی را در شبکه ای هدفمند و آرمان گرایانه گردهم آورد.
سند راهبردی شش ساله انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی (2014-2008)
ويژگی
|
ويژگی های انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در افق 2020
|
ويژگی های
عمومی
|
- جايگاه معتبر بين المللی
- انجمن مستقل و غير انتفاعی
- توان استفاده از پتانسيل کارگزاران مسلمان روابط عمومی
- مديريت تصويرسازی مثبت و واقعی از دين مبين اسلام
- توليد اعتبار مضاعف برای کارگزاران مسلمان روابط عمومی
|
ويژگی های
حرفه ای
|
- توان طراحی مدل روابط عمومی اسلامی
- توان ايجاد ارتباط و برقراری تعامل بين اعضا
- توان گسترش ارتباط بين کارگزاران مسلمان روابط عمومی در سراسر جهان
- ايجاد ارتباط ويژه بين کارگزاران روابط عمومی کشورهای مسلمان
- توان گسترش حوزه نفوذ انجمن در سطح جهانی
|
ويژگی های
سازمانی
|
- ايجاد تشکل بين المللی برای ايجاد ارتباط بين کارگزاران مسلمان روابط عمومی
- دارای قدرت ايجاد شبکه روابط عمومی مسلمانان جهان
- دارای واحد ارتباطات قوی برای تصويرسازی مثبت و واقعی از اسلام در قالب انجمن بين المللی
- ايجاد زمينه برای دسترسی کارگزاران مسلمان روابط عمومی به شبکه ای هدفمند و با قدرت و نفوذ در کشورهای مسلمان
|
ويژگی های
نيروی انسانی
|
- نظام برقراری ارتباط و جذب و پرورش نيروهای مستعد
- نهادينه کردن کاربرد خلاقيت در کليه سطوح فعاليت ها
- توسعه فعاليت های مشارکتی بين المللی
- بسترسازی ایجاد، بسط و توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات با استفاده از رسانه های جديد در چرخه فعاليت های انجمن
- آموزش و تربيت نيروی انسانی با تخصص های عالی و بين المللی
- نيروی انسانی متعهد به سياست های کلی انجمن و کوشا در راستای اهداف آن
|
ويژگی های
محلی
|
- بهره گيری از توان نيروهای محلی در کشورهای مسلمان از بين کارگزاران روابط عمومی
- بومی سازی فعاليت های انجمن با بهره گيری از تجارب بين المللی
- ايجاد ارتباط و برگزاری نشست های سالانه در کشورهای عضو برای تعامل و حرکت به سوی اهداف مشترک
- حضور توانمند محلی در کشورهای مسلمان برای ايجاد شبکه ای قدرتمند بين المللی
|
ويژگی های
ساختاری
|
- ساختار متکی بر آموزه های اسلامی و دين مبين اسلام
- گسترش توان سازمانی و ساختاری در سطح بين المللی
- استفاده بهينه از سرمايه ها و امکانات بين المللی
- حضور توانمند در عرصه روابط عمومی بين المللی با هويت اسلامی
|
ويژگی های آموزشی
- ارتقای سطح تحقيقات و آموزش های ارايه شده درباره اسلام و مسلمانان
- استفاده از روش ها و شيوه های مختلف برای معرفی اسلام و مسلمانان
- اجرای برنامه های آموزشی تخصصی آنلاين و آفلاين
- تهيه و توزيع نشريات آموزشی در دو قالب اينترنتی و چاپی
- طرح موضوعات آموزشی و اجرای آن در قالب های مختلف از جمله دوره ها و سفرهای علمی به کشورهای مسلمان
- افزايش توانايی های حرفه ای و اعتماد به نفس کارگزاران روابط عمومی برای مقابله با تاثيرات منفی جريانات رسانه ای غرب بر عليه کشورهای مسلمان و مسلمانان
بيانيه ماموريت
انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در پناه توجهات ذات اقدس الهی و بهره گيری از توان کارگزاران متخصص و متعهد روابط عمومی کشورهای مسلمان، تلاش خود را در راستای ايجاد، توسعه و تقويت روابط ميان کارگزاران مسلمان روابط عمومی و دفاع از مبانی مترقی و پيشرفته دين مبين اسلام بکار
می بندد و در نظر دارد با استخدام فن آوری های روز دنيا (ارتباطات آنلاين)، فضای مناسب را برای تغيير نظام سلطه ای رسانه ای به نفع جهان اسلام فراهم آورد و در گام های بعدی با ايجاد بسترهای لازم برای برقراری ارتباط با ديگر مسلمانان و ترويج فرهنگ زندگی مسالمت آميز بر اساس اعتقاد و احترام متقابل نقش موثری ايفا کند.
جایزه ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی
انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی با هدف معرفی الگوهای برتر روابط عمومی های جهان اسلام، پاسداشت تلاش های متعهدانه روابط عمومی هایی که اهداف متعالی و مقدس اسلامی را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده اند و موفق به بهترین نوع پیوند و تلفیق نیات آموزه های انسان ساز دین مبین اسلام با رسالت ها و فلسفه ماهوی روابط عمومی شده اند و همچنین با بهره گیری از روش های علمی و کاربردی در حوزه روابط عمومی، تجلی گاه روابط عمومی اسلامی شده اند جوایز ممتاز جهانی را پایه گذاری کرد؛ جایزه ای که به عنوان بالاترین افتخار این صنعت در جهان اسلام است و به شکل سالیانه به برترین ها اعطا می شود.
در سال 1390 و همزمان با برگزاری نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی و برای قدردانی از بهترین های روابط عمومی کشورهای اسلامی اعطای این جایزه آغاز شد.
نخستین دوره اهدای جایزه ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی
در نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی که به مدت سه روز از تاریخ 14 آذرماه 1390 در مالزی برگزار شد، تأکید شد که روابط عمومی موثر در کشورهای اسلامی میتواند شیوه مناسبی برای اشاره به مشکلات ناشی از افزایش اسلام هراسی و نژادپرستی باشد.
نخستین کنگره جهانی روابط عمومی اسلامی در کوالالامپور مالزی به طور مشترک از سوی دانشگاه
بین المللی اسلامی مالزی و موسسه کارگزار روابط عمومی(ایران) با حمایت فدراسیون روابط عمومی های آسه ان برگزار شد.
سخنرانی مراسم اهدای جایزه ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی نیز بر عهده عبدالله احمد بدوی نخست وزیر سابق مالزی بود.
عبدالله احمد بداوی، در سخنرانی خود خطاب به نمایندگان حاضر در مهمانی شام افتتاحیه و مراسم اهداء جوایز روابط عمومی به دو پیششرط حرفۀ روابط عمومی برای مسلمانان، یعنی عدالت و مسئولیت، اشاره کرد.
ریشه و اساس این توصیه ها در روابط عمومی در دو منبع اصلی اسلامی، یعنی قرآن و سنّت، قرار دارد و هر کلام، عمل و تأییدی به حضرت محمّد(ص) منسوب است. این ویژگی ها از کارگزاران مسلمان روابط عمومی که وظیفه دارند اخلاقیات و ارزشهای حرفهای پایهگذاری شده توسّط حضرت محمّد(ص) را رعایت وتبلیغ نمایند، جدایی ناپذیر است.
وی در سخنرانی خود اظهار داشت: ما می توانیم نشان دهیم که میراث اسلام برای بشریت پیشرفت بوده است نه تنها ماندن در عصر طلایی که قرن ها پیش بوده است، بلکه این پیشرفت تا امروز نیز ادامه داشته است.
وی افزود: تعصب ها، نژادپرستی و اسلام هراسی تجلی ملموسی بوده که به سادگی از بین نمی رود بنابراین روابط عمومی می تواند شیوه ای برای اشاره به این مشکلات و بازگو کردن حقیقت باشد.
تون عبدالله احمد بداوی گفت: شاغلان مسلمان روابط عمومی برای تغییر شکل برداشت از اسلام و دادن جلوهای جدید به آن، باید منابع و تخصّص خود را تجمیع کنند.
نخستوزیر سابق مالزی تاکید کرد: اکنون زمان مناسب برای مسلمانان فرا رسیده تا استعداد بالقوّۀ امّت مدرن برای مشارکت در تمدّن بشری را به نمایش بگذارند.
او اظهار داشت: غالباً، جریان اصلی رسانههای بینالمللی در بهترین حالت بیعلاقه و بیتفاوت و در بدترین حالت در مقابل بیان گزارشهای مثبت (دربارۀ اسلام) مقاوم هستند، گو این که سازمانهایی چون الجزیره ظهور کردهاند تا به نحوی فزاینده امکان بروز نقطه نظرهای جایگزین را فراهم آورند.
وی گفت که ارتباطات نوین و جدید راه دور نیز باید به صورت وسیلهای جهت اعلان خبرهای مثبت دربارۀ اسلام به کار گرفته شود.
او کارگزاران مسلمان روابط عمومی را تشویق کرد که از این لحظۀ بی نظیر تاریخی در جهت شکل دادن تازه به برداشتها و بخشیدن جلوۀ تازه به سیمای اسلام استفاده کنند و یادشان باشد، روزنۀ فرصت کوچک است و به سرعت بسته میشود.
او گفت: قبل از آن که توجّه ناپایدار و گذرای جهان به پدیدۀ بعدی جهانی معطوف گردد باید از این فرصت استفاده کنیم. باید این فرصت را غنیمت بدانیم که یک بار و برای همیشه نشان دهیم که مسلمانان فعّال، کاملاً مؤثّر و سازندۀ جامعۀ جهانیاند – نیرویی برای خیر و نیرویی برای پیشرفت هستند.
همچنین در این مراسم جايزه ممتاز جهاني کارگزاران مسلمان روابط عمومي به مهدی باقریان، رييس موسسه کارگزار روابط عمومي و عضو هيئت مديره انجمن متخصصان روابط عمومي (ایران) اختصاص یافت.
این جایزه به دلیل پیشنهاد ایده برگزاری اولین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابطعمومی، به عنوان یکی از سه بانی انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابطعمومی، کسب اعتبارنامه متخصصان روابط عمومی، ارایه طرح تهیه و انتشار کتاب روابط عمومی اسلامی، همکاری با تشکل های و انجمن های تخصصی روابط عمومی در کشورهای اسلامی، برگزاری نشست های مختلف با حضور متخصصان و کارگزاران مسلمان روابط عمومی در ایران و مالزی، انتشار کتاب ها و نشریات تخصصی روابط عمومی، برگزاری هفت دوره آموزشی روابط عمومی در کشورهای مسلمان طی سالهای اخیر، همچنین انتشار مقالهها و یادداشتهای مختلف در نشریات بینالمللی در جهت تقویت وحدت بین کارگزاران مسلمان روابطعمومی و سایر فعالیت های شاخص در حوزه روابط عمومی به وی اختصاص یافته است.
جوايز ممتاز جهاني براي برترين هاي روابط عمومي جهان اسلام، بالاترين افتخار اين صنعت در جهان اسلام است.