مروری بر شکل گیری انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی
مقدمه
سرآغاز راهی که به پشتوانه فرهنگ غنی منبعث از اسلام ناب محمدی (ص) عرصه ای متعالی پیش روی روابط عمومی ها قرار می دهد، اگرچه به طور رسمی و تشکیلاتی به چند سال قبل باز می گردد، اما راهی مقدس است که گام نهادن در این مسیر خود حرکتی در راستای رشد و تکوین آسمانی ترین و اعتقادی ترین نوع روابط عمومی در جهان است. یعنی روابط عمومی اسلامی؛ و اسلام، دین ارتباطات با پیامبری که به جرات می توان از ایشان، به عنوان بانی روابط عمومی اسلامی یاد کرد. آخرین رسول الهی که اعجازآورترین پیام های ملکوتی را با ارتباط با منبع نورانی وحی از جبرئیل دریافت و با شیواترین بیان، بندگان تشنه حق و حقیقت، عدالت، اخلاق و محبت را سیراب ساخت.
اینک در هزاره سوم میلادی در تداوم و پویش رسالت آسمانی انبیاء، شکل گیری بدیع ترین و معنوی ترین نوع روابط عمومی را شاهد هستیم که قصد دارد با روش شناسی، معرفت شناختی و نظریه پردازی بر پایه اصول مترقی دین مبین اسلام و تبدیل آن به یک رشته علمی و کاربردی نه تنها در جوامع اسلامی بلکه برای کل جامعه بشریت، الگوی نوینی از روابط عمومی را معرفی کند.
آن چه از نظر می گذرد نگاهی است به پیشینه، تاریخچه و نحوه شکل گیری انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی و نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی و افرادی که با درک ظرفیت های غنی نهفته در دین الهی اسلام آغازگر راهی مقدس شده اند.
گام اول: طرح ایده تاسیس انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی
24 آبان ماه سال 1387 در حالی که پنجمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران در مرکز همایش های بین المللی سازمان صداوسیما به لحظات پایانی نزدیک می شد، ایده اولیه تاسیس انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی توسط مسلم باسیا رئیس انجمن روابط عمومی اندونزی، پروفسور حمدان عدنان رئیس موسسه روابط عمومی مالزی و مهدی باقریان رئیس موسسه کارگزار روابط عمومی ایران مطرح شد. دغدغه مشترک کارگزاران مسلمان حاضر در پنجمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران منجر به طرح آن در کنفرانس و در نهایت تصویب یکی از بندهای بیانیه پایانی پاین کنفرانس بین المللی روابط عمومی شد. بندی از بیانیه که پایه گذاری انجمن روابط عمومی مسلمانان به صراحت در آن قید شده است در این بیانیه آمده است: " ما با حمايت و پشتيبانی قاطع مديران و کارشناسان حوزه روابط عمومی و ارتباطات در پنجمين کنفرانس بين المللی روابط عمومی ايران در روز 14 آبان ماه 1387، موفق شديم" انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی" را با حضور و عضويت کشورهای ایران، مالزی و اندونزی پايه گذاری کنيم."
گام دوم: پیگیری تاسیس انجمن جدی می شود
ساعت 21 و 27 دقیقه دوشنبه چهارم آذرماه 1387 خبری بر خروجی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت که خبرنگار ایران از کشور مالزی آن را مخابره کرد. تالار اجتماعات انستیتوی بین المللی اندیشه و تمدن اسلامی ایستاک، مکانی بود که در آن مهدی باقریان مدیر موسسه کارگزار روابط عمومی ایران همزمان با برگزاری دومین دوره آموزش روابط عمومی های ایران در مالزی، موضوع تاسیس انجمن کارگزاران مسلمان روابط عمومی را مجددا مورد تاکید قرار داد. باقریان در سخنرانی خود با بیان این که انجمن روابط عمومی مسلمانان جهان می تواند در ایجاد بسترهای لازم برای برقراری ارتباط با دیگر مسلمانان تاثیر بیشتری داشته باشد خاطرنشان کرد: تشریح مبانی بشردوستانه دین مبین اسلام و ترویج فرهنگ زندگی مسالمت آمیز بر اساس اعتماد و احترام متقابل با راه اندازی انجمن جهانی مسلمان روابط عمومی تجلی و نمود بارزی می یابد.
او به طرح اولیه این ایده در پنجمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران اشاره کرد و گفت: همکاری و همفکری مشترک بانیان این ایده با پیگیری های به عمل آمده افق های روشنی را پیش روی مسیری که در آن قرار گرفته ایم گشوده است. باقریان در موسسه ایستاک وابسته به دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی با اعتقاد به این که نخستین و مهم ترین اولویت فعالیت این انجمن پیگیری ارتقای مهارت های کارگزاران مسلمان روابط عمومی است، بر ضرورت تبیین و تشریح استراتژی و اندیشه های واقعی مسلمانان برای مخاطبان جهانی تاکید کرد.
گام سوم: تشکیل کمیته های علمی و اجرایی و طرح پیشنهاد
در این دوره آموزشی که در روزهای چهارم تا دهم مهر ماه 1389 سفر گروهی از کارگزاران روابط عمومی ایران به مالزی در جریان بود، در حاشیه برنامه های اصلی، توافقات نهایی و تشکیل کمیته های مورد نظر ملی در نشستی در هتل کریستال کراون مالزی به انجام رسید.
سه پیشنهاد تاریخی مطرح شد که موافقت با آنها آغازگر سرفصل تازه ای در انسجام بخشی به حرکت روابط عمومی های کشور مسلمان است. پیشنهاد برگزاری نخستین کنگره جهانی کارگزاران روابط عمومی های کشورهای مسلمان، تاسیس انجمن جهانی روابط عمومی مسلمان و همچنین پیشنهاد اعطای جایزه جهانی کارگزاران روابط عمومی مسلمان از سوی موسسه کارگزار روابط عمومی ایران مطرح و مورد موافقت قرار گرفت.
پیرو همین توافقات اولیه، کمیته علمی مرکب از شمیم عبدالجلیل، از کشور مالزی و مهدی باقریان از کشور ایران و کمیته اجرایی با حضور دکتر محد زین محمد از کشور مالزی و زهرا بابازادگان از کشور ایران تشکیل شد تا روند برنامه ها، اقدامات و اجرای تصمیمات مورد توافق را سرعت بخشند.
گام چهارم: تاسیس انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی
سرانجام در نخستین روز از برگزاری نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی 14 آذر ماه 1390 اعلام موجودیت انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی انجام و هیئت موسسان، اهداف، ارکان، آرمان، چشم انداز و سند راهبردی سیاست های کلان و سند راهبردی شش ساله انجمن و ماموریت های انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی به شرح زیر تدوین شد:
هدف
- ايجاد ساختار مناسب و تشريح و اجرای برنامه ها و فعاليت های راهبردی انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی
مستندات اجرا
- توجه به معنويات و انجام تکاليف بر اساس دستورات دين مبين اسلام در انجام فعاليت ها
- توجه به اهميت ارتباطات و روابط با ساير ملل جهان و اطلاع رسانی گسترده، شفاف سازی و ارايه
واقعيت های کشورهای مسلمان از طريق بازارسازی رسانه ای
- ضرورت توجه به مقابله حرفه ای با تاثيرات منفی جريانات رسانه ای غرب در ارايه تصويری منفی و غير واقعی از کشورهای مسلمان
- توجه به استفاده از خلاقيت های موجود روابط عمومی ها در کشورهای اسلامی و انتقال تجارب و اطلاعات علمی در اين حوزه و معرفی توانمندی های کارگزاران مسلمان روابط عمومی
- ضرورت توجه به نقش کارگزاران مسلمان روابط عمومی در تقويت همگرايي های چند جانبه بين کشورهای مسلمان در پرتو روابط و ارتباطات قوی
- توجه به مبانی بشردوستانه دين مبين اسلام به منظور ترويج فرهنگ زندگی مسالمت آميز بر اساس اعتماد و احترام متقابل
هيات موسسان
- مهدی باقريان، (ایران)
- شمیم عبدالجلیل(مالزی)
- عارف زمان، (پاکستان- انگلیس)
- ایبو پریتا کمال گانی (اندونزی)
- حمیرا ساحین (ترکیه)
- فیصل الزهرانی (عربستان صعودی)
- روندا زهرانی (آمریکا)
- وانگ یونگ بائو احمد موسی (چین)
- محمود گلندر (قطر)
آرمان
ارتقای سطح ارتباطات بين المللی کارگزاران مسلمان روابط عمومی و ارايه تصويری واقعی و پيشرو از دين مبين اسلام و مسلمانان در سراسر جهان
بيانيه چشم انداز
در افق اين چشم انداز (سال 2020) انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی، دارای جايگاهی برخوردار از اعتبار بين المللی و قابل اتکا برای کارگزاران مسلمان روابط عمومی بخصوص در سطح جهانی خواهد بود.
سند راهبردی سياست های کلان انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی
پس از برگزاری پنجمين کنفرانس بين المللی روابط عمومی ايران در سال 2008 که در آن بيش از 900 تن از مديران و کارشناسان روابط عمومی ايران و اساتيدی از کشورهای مسلمان و ديگر کشورهای جهان شرکت کرده بودند، طرح بنيانگذاری انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی توسط پروفسور حمدان عدنان، مسلم باسيا و مهدی باقريان پی ريزی شد. پس از اعلام موجوديت اين انجمن و اعلام رسمی تشکيل آن در دانشگاه بين المللی اسلامی مالزی در سال 2008، سند راهبردی سياست های کلان انجمن تهيه شد.
انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی به دنبال آن است تا با پيوند بين کشورهای مسلمان، به شبکه ای جهانی از سوی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در سطح جهان تبديل شود و با برنامه ريزی و گسترش فعاليت های خود، ضمن دفاع از حقوق اجتماعی مسلمانان در حوزه ارتباطات، کارگزاران مسلمان
روابط عمومی را در شبکه ای هدفمند و آرمان گرایانه گردهم آورد.
سند راهبردی شش ساله انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی (2014-2008)
ويژگی
|
ويژگی های انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در افق 2020
|
ويژگی های
عمومی
|
- جايگاه معتبر بين المللی
- انجمن مستقل و غير انتفاعی
- توان استفاده از پتانسيل کارگزاران مسلمان روابط عمومی
- مديريت تصويرسازی مثبت و واقعی از دين مبين اسلام
- توليد اعتبار مضاعف برای کارگزاران مسلمان روابط عمومی
|
ويژگی های
حرفه ای
|
- توان طراحی مدل روابط عمومی اسلامی
- توان ايجاد ارتباط و برقراری تعامل بين اعضا
- توان گسترش ارتباط بين کارگزاران مسلمان روابط عمومی در سراسر جهان
- ايجاد ارتباط ويژه بين کارگزاران روابط عمومی کشورهای مسلمان
- توان گسترش حوزه نفوذ انجمن در سطح جهانی
|
ويژگی های
سازمانی
|
- ايجاد تشکل بين المللی برای ايجاد ارتباط بين کارگزاران مسلمان روابط عمومی
- دارای قدرت ايجاد شبکه روابط عمومی مسلمانان جهان
- دارای واحد ارتباطات قوی برای تصويرسازی مثبت و واقعی از اسلام در قالب انجمن بين المللی
- ايجاد زمينه برای دسترسی کارگزاران مسلمان روابط عمومی به شبکه ای هدفمند و با قدرت و نفوذ در کشورهای مسلمان
|
ويژگی های
نيروی انسانی
|
- نظام برقراری ارتباط و جذب و پرورش نيروهای مستعد
- نهادينه کردن کاربرد خلاقيت در کليه سطوح فعاليت ها
- توسعه فعاليت های مشارکتی بين المللی
- بسترسازی ایجاد، بسط و توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات با استفاده از رسانه های جديد در چرخه فعاليت های انجمن
- آموزش و تربيت نيروی انسانی با تخصص های عالی و بين المللی
- نيروی انسانی متعهد به سياست های کلی انجمن و کوشا در راستای اهداف آن
|
ويژگی های
محلی
|
- بهره گيری از توان نيروهای محلی در کشورهای مسلمان از بين کارگزاران روابط عمومی
- بومی سازی فعاليت های انجمن با بهره گيری از تجارب بين المللی
- ايجاد ارتباط و برگزاری نشست های سالانه در کشورهای عضو برای تعامل و حرکت به سوی اهداف مشترک
- حضور توانمند محلی در کشورهای مسلمان برای ايجاد شبکه ای قدرتمند بين المللی
|
ويژگی های
ساختاری
|
- ساختار متکی بر آموزه های اسلامی و دين مبين اسلام
- گسترش توان سازمانی و ساختاری در سطح بين المللی
- استفاده بهينه از سرمايه ها و امکانات بين المللی
- حضور توانمند در عرصه روابط عمومی بين المللی با هويت اسلامی
|
ويژگی های آموزشی
- ارتقای سطح تحقيقات و آموزش های ارايه شده درباره اسلام و مسلمانان
- استفاده از روش ها و شيوه های مختلف برای معرفی اسلام و مسلمانان
- اجرای برنامه های آموزشی تخصصی آنلاين و آفلاين
- تهيه و توزيع نشريات آموزشی در دو قالب اينترنتی و چاپی
- طرح موضوعات آموزشی و اجرای آن در قالب های مختلف از جمله دوره ها و سفرهای علمی به کشورهای مسلمان
- افزايش توانايی های حرفه ای و اعتماد به نفس کارگزاران روابط عمومی برای مقابله با تاثيرات منفی جريانات رسانه ای غرب بر عليه کشورهای مسلمان و مسلمانان
بيانيه ماموريت
انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در پناه توجهات ذات اقدس الهی و بهره گيری از توان کارگزاران متخصص و متعهد روابط عمومی کشورهای مسلمان، تلاش خود را در راستای ايجاد، توسعه و تقويت روابط ميان کارگزاران مسلمان روابط عمومی و دفاع از مبانی مترقی و پيشرفته دين مبين اسلام بکار
می بندد و در نظر دارد با استخدام فن آوری های روز دنيا (ارتباطات آنلاين)، فضای مناسب را برای تغيير نظام سلطه ای رسانه ای به نفع جهان اسلام فراهم آورد و در گام های بعدی با ايجاد بسترهای لازم برای برقراری ارتباط با ديگر مسلمانان و ترويج فرهنگ زندگی مسالمت آميز بر اساس اعتقاد و احترام متقابل نقش موثری ايفا کند.