پنجمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران ۲۴ - ۲۳ آبان ماه ۱۳۸۷

مقدمه

پنجمين کنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران از تاريخ 23 لغايت 24 آبان ماه 1387 در ايران – تهران برگزار مي شود. اين کنفرانس با استفاده از تجربيات به دست آمده از چهار کنفرانس قبلي، انتظار دارد استادان، پژوهشگران، صاحب نظران، مديران و کارشناسان روابط عمومي با ارسال مقالات علمي و کاربردي خود به اين کنفرانس، جامعه روابط عمومي را از نتيجه تحقيقات، ايده ها و دستاوردهاي خود بهره مند سازند

اهداف كنفرانس

● فراهم نمودن بستر مناسب براي کنکاش، تبادل افکار وانديشه هاي استادان، مديران و کارشناسان
● فراهم آوردن فضاي مناسب براي آشنايي، هم انديشي و تعامل بخش هاي مختلف اجرايي و علمي با يکديگر
● تلاش در جهت واقعي نمودن مسير تحقق ارتقاي جايگاه روابط عمومي در ساختارهاي سازماني و اجتماعي
● معرفي و تبيين نقش مديران روابط عمومي در برنامه ريزي ها و تصميم گيري هاي سازماني و اجتماعي
● ارايه و نمايش دستاوردها و توانمندي هاي روابط عمومي های کشور
● ارايه الگوها و مدل هاي کاربردی مبتني بر آموزه هاي بومي و ارزش های ملي

ويژگي های آموزشي كنفرانس

- ارایه تجارب سازمان ها و شركت های موفق ایرانی و خارجی در حوزه روابط عمومی
- ارایه مطالعات موردی، مثال ها و مصادیق عینی
- فراهم نمودن زمینه پرسش و پاسخ
- ارایه دستاوردها و ایده های كاربردی كنفرانس در قالب یک راهنما و برنامه عمل

برنامه های كنفرانس

● انتشار «راهنمای روابط عمومی»: مهمترین نتیجه کنفرانس، تهیه کتابچه «راهنمای روابط عمومی» تحت عنوان برنامه عمل است که شامل بیان مشکلات بر اساس اولویت و از مهمتر، ارایه راهکارهای مناسب برای حل آن ها
می باشد. در این کتابچه قطعاً می بایست ریشه ایجاد این عقب ماندگی و مشکلات را نیز مطرح کرد تا بتوان به سوی حل آن ها قدم برداشت.
● نمایش فیلم کوتاهی از جایگاه و نقش مدیریت روابط عمومی در ایران
● معرفی و تقدیر از مقالات برتر
● معرفی و تجلیل از پیشکسوتان روابط عمومی و اهداء جایزه و تندیس دکتر حمید نطقی پدر روابط عمومی نوین
● معرفی و تجلیل از تعالی گران و خیرین روابط عمومی
● معرفی و تجلیل از کارشناسان نمونه استان ها
● ارایه 4 عنوان کارگاه آموزشی نیم روزه توسط اساتید داخلی و خارجی
● ارایه 2 تجربه موفق سازمان های داخلی در زمینه مدیریت روابط عمومی و مدیریت در روابط عمومی
● برگزاری 2 نشست تخصصی
● برگزاری نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های روابط عمومی

نشست های تخصصی

نشست تخصصی1: روابط عمومی های پیشرو، رهبری و مدیریت
نشست تخصصی2: مسوولیت های متقابل مدیران روابط عمومی های پیشرو و مدیران سازمان های پیشرو

فراخوان مقاله

علاوه بر ارایه مطالب علمی و تخصصی به وسیله سخنرانان كلیدی، مقالات برگزیده به وسیله كمیته علمی در كنفرانس نیز قابل ارایه و چاپ در مجموعه مقالات كنفرانس می باشد.

محورهای اصلی

- مدیریت منابع انسانی و نقش سرمایه های انسانی در روابط عمومی های پیشرو
- مدیریت روابط عمومی پیشرو و مهارت های مشاوره مدیریت
- روابط عمومی پیشرو و مدیریت ریسک شهرت
- روابط عمومی پیشرو و مدیریت وجهه بین المللی
- نگاهی مدیریتی به روابط عمومی پیشرو؛ جایگاه فعلی و جهت گیری های جدید

زمانبندی کنفرانس


1

آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات

30 تیر

2

اعلام پذیرش چکیده مقالات

10 مرداد

3

آخرین مهلت ارسال اصل مقالات

30 شهریور

4

آخرین مهلت ثبت نام در کنفرانس

30 مرداد

5

آخرین مهلت ثبت نام در کارگاه های آموزشی

30 مرداد

6

آخرین مهلت ثبت نام در نمایشگاه

30 مرداد

7

آخرین مهلت رزرو هتل

30 مرداد

8

اعلام برنامه روزهای کنفرانس

30 مهر

9

برگزاری کنفرانس

23 و 24 آبان 1387


در پنجمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران 5 نفر از متخصصان روابط عمومی و ارتباطات جهان میهمان کارگزاران روابط عمومی ایران بودند. این متخصصان پیرامون موضوعات مختلف سخنرانی کردند. گزیده ای از بیانات ایشان را می خوانیم:

رسالت روابط عمومی در چالش های جهانی شدن

مسلم باسیا، رییس انجمن روابط عمومی اندونزی که در پنجمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران سخن می گفت با بیان مطلب فوق افزود: نقش روابط عمومی در کشورهای غیر دمکرات نسبت به کشورهایی که دموکراسی بر آن ها حاکم است، کمتر استراتژیک است. پدیده جهانی شدن در بسیاری از کشورها تغییراتی را در روابط عمومی طلب می کند. روابط عمومی نیز با توسعه افکار عمومی رونق می گیرد و شکوفا می شود و می توان گفت: تنها جوامع چندگانه، می توانند محیط مناسب را برای روابط عمومی استراتژیک فراهم آورند. اندونزی از سال 1999 تغییر سیاسی بزرگی را تجربه می کند و در حالی که به سمت دموکراسی حرکت می کند، بیش از هر زمان دیگری نیازمند به روابط عمومی است. در شرایطی که سیاستمداران برای جلب اعتماد مردم با یکدیگر رقابت می کنند، دموکراسی و جهانی شدن پایه های اولیه روابط عمومی استراتژیک نهاده می شوند.

روابط عمومی نیازمند اندازه گیری و ارزیابی است

ارزیابی اثربخشی روابط عمومی، از اموری است که باعث پویایی، تحول و نوآوری در روابط عمومی خواهد شد. ساندر اشروورز، رییس موسسه ارتباطات بازرگانی بین المللی اروپا که تحت عنوان "اندازه گیری و ارزیابی روابط عمومی" برای شرکت کنندگان در پنجمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی سخن می گفت اظهار داشت: کارگزاران روابط عمومی برای ارزیابی اثربخشی خود می توانند روش های مختلف اندازه گیری و ارزیابی را مورد استفاده قرار دهند. در حالی که بیشتر اصول نظری بر یک راه حل برای همه چیز تاکید دارند، گزینه هایی نیز وجود دارند که راه حل های متفاوت و احیاناً بهتری را ارایه می دهند. یکی از کلیدهای روابط عمومی موفق، تحقیقات است که از طریق آن می توان به ارزیابی موفقیت ها و شکست های احتمالی روابط عمومی پرداخت.

مدل های تجاری روابط عمومی، نیازمند تغییر است

جی کویر پرابهو دیوید، رییس شرکت ارتباطات و بازاریابی پرابهو به عنوان صاحب نظری از جامعه روابط عمومی هند در پنجمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران حضور دارد. وی که در زمینه های رهبری، نام تجاری، کارآفرینی و انگیزه سخنرانی های فراوانی را ایراد کرده است می گوید: اکنون زمان آن فرا رسیده است تا برای حضور در هزاره بعدی مدل تجاری جدیدی را برای روابط عمومی ایجاد نماییم. مدل های تجاری موجود که شرکت های روابط عمومی در سراسر دنیا از آن بهره می گیرند، علی رغم سودآور بودن- در جهان به سرعت در حال تغییر- جایی نخواهند داشت. با بهره گیری از این مدل های غیرکارآمد ما بسیاری از کسانی را که احتمالاً می توانستند مشتری ما باشند از دست می دهیم. ارایه مدل های تجاری جدید، خاص روابط عمومی هیچ کشوری نیست و باید همه کشورها که از دانش و هنر روابط عمومی بهره می برند به فکر آفرینش ایده های جدید برای ارایه الگوهای نوین روابط عمومی کارآمد باشند.

روندهای نوظهور در روابط عمومی مالزی

خانم حمیده کریم، مدیرعامل ارتباطات شهرت Sdn Bhd از کشور مالزی سخنران دیگر پنجمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران بود. وی که مدیرعامل و شریک شرکت ارتباطات شهرت Sdn Bhd به عنوان یک شرکت مشاور روابط عمومی و ارایه دهنده طیف وسیعی از خدمات ارتباطی و مشاوره روابط عمومی است گفت: قرن بیست و یکم، سناریوهای تازه و متعددی را معرفی کرده است که ما در این سناریوها ملزم به جستجوی رویکردها، استراتژی ها و روش های خلاق و نوآورانه برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود هستیم. طرح های عام و بدون هدف گیری مخاطبان مشخص، دیگر موثر نخواهند بود. در مالزی و در حالی که در آستانه یک پدیده هیجان انگیز برای تغییر قرار گرفته ایم، نما و روندهای خلاقانه ای پیش روی حرفه روابط عمومی قرار گرفته اند. این روندهای نوظهور که مبتنی بر دیدگاه های حرفه ای روابط عمومی هستند رویکردها و استراتژی های نوینی را منطبق بر نیازهای جدید پیش رو قرار داده اند.

روابط عمومی در گردباد (پیام با رسانه و بازار)

ما در دوره ای با الگوی به سرعت در حال تغییر، زندگی می کنیم. روابط عمومی نیز استثنا نیست و در گردباد تغییرات در پیام، رسانه و بازار قرار گرفته است. پروفسور ایلچول کیم، استاد دانشگاه دانگوی کره جنوبی، که به عنوان سخنران در پنجمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران حضور یافته بود در جلسه سخنرانی خود با عنوان کردن موضوع فوق گفت: چه تعداد از ما، به خصوص در سطح مدیریت و بازاریابی، همچنان باور داریم که می توانیم بازار، رسانه، یا گروه های متفاوت ذینفع را مطابق با برنامه ریزی خود کنترل نماییم. آیا رسانه های جمعی همچنان قدرتمندتر از رسانه هایی هستند که محتوای آن توسط شهروندان تامین می شود. چه کسی می تواند میان یک سازمان و مخاطبان آن یا به عبارت دیگر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تمایز قایل شود.

رهبری، توانمندسازی و هدایت منابع انسانی با رویکرد انسانی روابط عمومی

دکتر علیرضا آزمندیان، بنیانگذار تکنولوژی فکر در ایران در اولین روز پنجمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران در خصوص مدیریت و هدایت منابع انسانی در جهت خلق هدف ها در سازمان ها، کارخانجات و ارگان ها سخن گفت. وی اذعان داشت: در بسیاری از سازمان های پیشرو بحث مدیریت منابع انسانی جای خود را به رهبری منابع انسانی داده است، زیرا ویژگی های رهبری به مراتب از خصوصیات مدیران، شاخص تر و کارآمدتر است. مهمترین تفاوت بین رهبر و مدیر در این است که مدیر مقامش را صرفاً با تفویض یک حکم به دست آورده است، اما رهبری متعالی است که در راستای ویژگی های بارز یک فرد معنا پیدا می کند. لذا رهبری یک باور؛ یک شخصیت؛ یک عادت؛ یک نگاه و یک عشق به انسان هاست. لذا یک رهبر توانمند الزاماً یک مدیر لایق خواهد بود، اما یک مدیر ممکن است ویژگی های یک رهبر را نداشته باشد.

روابط عمومی می تواند بحران ها را مدیریت کند

دکتر فریدون وردی نژاد، عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران سخنران پنجمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران بود. وی با ارایه مقاله ای تحت عنوان "روابط عمومی و مدیریت ارتباطات بحران" گفت: روابط عمومی برای مدیریت بحران های پیش آمده باید رویکرد مناسب را انتخاب کند و بحرانی با توجه به ماهیت و هویت خود رویکرد خاصی را می طلبد که اتخاذ آن رویکرد خاص و مناسب می تواند به روابط عمومی در مدیریت و کنترل بحران کمک کند. وی افزود: مدیریت ارتباطات بحران به عنوان یک ضرورت مشترک در تمامی رویکردها و نیز نقش های روابط عمومی در مدیریت و ارتباطات بحران ها نقش دارد. وردی نژاد گفت: سه رویکرد باید در مدیریت ارتباطات بحران به خوبی و در زمان خود مورد توجه قرار گیرد تا روابط عمومی بتواند نقش خود را در مهار بحران و مدیریت آن به خوبی ایفا کند. این سه رویکرد عبارتند از: برنامه ریزی قبل از بحران؛ حین بحران و بعد از بحران. در این سه مرحله باید اقدامات اجرایی روابط عمومی به خوبی برنامه ریزی و اجرا شود.

هر کسی را بهر کاری ساختند
این اصل که "هر کسی را بهر کاری ساختند" از اصول پذیرفته شده مدیریت منابع انسانی در سازمان های پیشرو است. دکتر بهزاد ابوالعلایی، مدرس و مشاور مدیریت منابع انسانی با بیان مطلب مذکور در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما و در پنجمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران گفت: سازمان های پیشرو با به کارگیری رویکردها و روش های علمی، تلاش می کنند تا افراد را از نظر قابلیت ها با مهارت ها، علایق و استعدادها؛ بهتر؛ دقیق تر و عمیق تر بشناسند و مناسب ترین نقش ها؛ شغل ها و مسوولیت ها را به هر کس واگذار کنند. "مدیریت قابلیت ها" رویکرد رایج و موثری است که در دهه های اخیر در اغلب سازمان های موفق جهان به کار گرفته شده و کارآیی خود را به اثبات رسانده است. در چارچوب این رویکرد، ابتدا مدل یا فهرستی از قابلیت های لازم برای تصدی موفق یک شغل یا نقش سازمانی (برای مثال؛ مدیر روابط عمومی) تولید و تدوین می شود و سپس با بکارگیری رویکرد و روش معتبری به نام مرکز ارزیابی به ارزیابی کاندیداهای تصدی آن شغل و نقش می پردازند تا از اتخاذ بهترین تصمیم در زمینه های استخدام؛ انتصاب؛ ارتقاء و آموزش نیروی انسانی اطمینان حاصل شود. وی اضافه کرد: مشاغل موجود در حوزه "روابط عمومی" از اهمیت و حساسیت ویژه ای برخوردارند و افرادی که در این مشاغل و نقش ها قرار می گیرند باید از قابلیت ها و مهارت های خاصی در زمینه ارتباطات؛ رسانه؛ اقناع افکار عمومی؛ اطلاع رسانی؛ اطلاعات و تحلیل های محیطی؛ شم سیاسی و دیگر مهارت های ادراکی و انسانی برخوردار باشند.

ظهور مسوولیت اجتماعی بنگاه ها، پاسخی به چالش جهانی شدن

در اواسط قرن بیستم، مسوولیت اجتماعی بنگاه ها، توسط متفکرین و متخصصین مدیریت کسب و کار مطرح و مورد بحث قرار گرفت و به این ترتیب، مسوولیت اجتماعی بنگاه ها وارد فرهنگ کسب و کار شد. مهندس سیدمسعود همایونفر، رییس موسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی در پنجمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران سخن می گفت افزود: طی دهه های اخیر، مفهوم مسوولیت اجتماعی بنگاه ها، در بسیاری از محافل علمی، سیاسی و اقتصادی به دغدغه مهمی در مدیریت، بازاریابی و سرمایه گذاری در کشورهای پیشرفته تبدیل شده است. در این میان نقش رهبران سازمان ها، مدیران ارشد و به ویژه مدیران روابط عمومی در پرداختن به مسوولیت های اجتماعی، نقش اساسی و قابل توجه است. امروزه، مسوولیت اجتماعی بنگاه ها نه تنها بخش مهمی از ادبیات و فرهنگ مدیریت را به خود اختصاص داده است. همچنین این موضوع، مورد بحث آکادمی ها، مجامع حرفه ای، سازمان های غیردولتی، مصرف کنندگان، کارکنان، سهامداران و سرمایه گذاران قرار گرفته است.

میلیاردها تومان هزینه پیام های ارتباطی و تبلیغاتی چه اثری دارد؟

چرخه کیفیت هر فعالیتی، نیازسنجی، برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی (ارزشیابی و اثربخشی) استوار است و روابط عمومی نیز از این قاعده مستثنی نیست. احمد یحیایی ایله ای، دانشجوی دکترای مدیریت ارتباطات که یافته های خود را تحت عنوان "مدلی برای مدیریت روابط عمومی حرفه ای" در پنجمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران ارایه می داد اظهار داشت: توسعه کیفی فعالیت ها جز با ارزشیابی و سنجش اثربخشی آن ها امکان پذیر نیست. وی مدل پیشنهادی خود را برای روابط عمومی حرفه ای در چهار مرحله به شرح زیر بیان داشت: 1. نیازسنجی 2. برنامه ریزی 3. اجرا 4. ارزیابی
- در مرحله نیازسنجی که گام دوم یک فعالیت علمی و کیفی است، باید علاوه بر فعالیت های اقتضائی، تدوین برنامه هایمشخص مورد تاکید و توجه مدیران و مسوولان روابط عمومی قرار گیرد.
- مرحله اجرا، مرحله ای است که کارکنان روابط عمومی به شدت درگیر آن هستند. در این مرحله که مجموعه ای از فعالیت های ارتباطی (انسانی و رسانه ای) صورت می گیرد مهمترین مرحله کار صورت می گیرد و باید به مراحل قبل و بعد نیز توجه کافی صورت گیرد.
- مرحله ارزیابی، مرحله آخر و مرحله سنجش اثربخشی روابط عمومی است تا مشخص شود یک روابط عمومی به چه میزان از نظر کیفی اثربخش بوده است.