شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)- افتتاحیه دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با عنوان روابط عمومی یکپارچه و شعار ارتباط، مشارکت و امید با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد مهدی مظاهری رئیس و مهدی باقریان دبیر کل دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی و با حضور نخبگان، پژوهشگران و اصحاب رسانه صبح روز 23 دی ماه 1392 در سازمان ایرانیان مجامع بین الملل برگزار شد. به گزارش خبرنگار شارا، «علی جنتی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن یادآوری عظمت علمی پروفسور معتمدنژاد، پدر فقید علوم ارتباطات ایران، اظهار داشت: نمی توان در جمع صاحبنظران حوزه ارتباطات از جایگاه علمی استاد سخن به میان نیاورد. معتمدنژاد به حق معلمی دلسوز، محققی رئوف و مبتکری سختکوش بود. ایشان معلمی وطن پرست بود تا آنجا که دست از تحقیق و تدریس در اروپا برداشت و ترجیح داد به کشورش باز گردد. بر کسی پوشیده نیست که نهادینه کردن رشته های جدید بسیار دشوار و همواره با مقاوت روبروست. اما او پدرانه دانش بنیادی روابط عمومی را در ایران نهادینه کرد و کوشید منابع علمی بسیاری را در حوزه روابط عمومی تالیف و ترجمه کند. عنوان پدر علم ارتباطات به حق شایسته این استاد فقید است. بدون تردید اغلب شما بدون واسطه یا با واسطه از شاگردان این معلم دلسوز هستید. صبر ایشان فراموش ناشدنی است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه اهل فرهنگ خاموشی راه ندارد، تصریح کرد: شما با نگاه تخصصی و ریزبینانه خود ارائه یافته های جدید از روابط عمومی یکپارچه را تعبیر و تفسیر می کنید. اما روابط عمومی یکپارچه در تعریف ساده خود، مجموعه ای از فعالیت های هماهنگ و منسجم برای دستیابی به هدفی مشترک است. با توجه به این تعریف، این سوال پیش می آید که آیا مجموعه فعالیت های جاری در روابط عمومی ایران، یکپارچه و در مسیر مشخص برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده می باشد. با بررسی اجمالی پاسخ به این سوال قابل دستیابی است. وی افزود: در برخی از سازمان ها روابط عمومی تبدیل به اتاق خبر می شود تا بقای حضور مقام سیاسی سازمان را تضمین کند. در این میان اصول خبرنگاری از میان می رود و اغراق، تملق و گاهی متوصل شدن به دروغ باعث می شود که اصول اخلاقی زیر پا گذاشته شود. هدف از سازمان های سیاسی از به کارگیری روابط عمومی در کشور، رسیدن به شهرت، فتح قدرت و دستیابی به رتبه های سیاسی است. بخشی از آنچه امروز به عنوان روابط عمومی فرهنگی و تبلیغات فرهنگی وجود دارد، به شرکت های فرهنگی مانند فیلمسازی، ناشران صوتی و تصویری تعلق پیدا کرده است که به منظور افزایش فروش محصولات و کسب و کار از روابط عمومی استفاده می کنند. «جنتی» گفت: روابط عمومی ها، حوزه های فرهنگی بیش از سایر روابط عمومی ها در حاشیه قرار گرفتند. در این میان شاخه ای که کمتر به آن توجه شده است، ارتقای فرهنگ عمومی است. این موضوع مهمترین شاخه فرهنگی است. حوزه فرهنگ منسجم نیست، معمولا ضعیف و بدون پشتوانه است. به عبارت دیگر سازمان های فرهنگی در ایران، نه ضرورت و اهمیت خود را درک کرده اند و نه توان پشتیبانی دارند. از این رو به مسائل حاشیه، مناسبت ها و برگزاری آنها می پردازند تا آنجا که مسئولیت کفن و دفن برخی از مدیران را نیز بر عهده می گیرند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در ایران روابط عمومی به طور عام و خاص مظلوم واقع شده و نقش آنها به خوبی درک نشده است. راه های برون رفت، تقویت نقش فرهنگی و توسعه فرهنگی، مقدمه توسعه اقتصادی و سیاسی است که باید برای آن تلاش کنیم. در این صورت روابط عمومی ها و نهادهای فرهنگی تقویت خواهند شد. نهادهای فرهنگی به لحاظ مادی جزو ضعیف ترین نهادها هستند. با وجود تلاش ها اخیر، کارشناسان هنوز نقش موثر و کارکرد دقیق روابط عمومی را برای رسیدن به هدف نمی دانند. لذا ضرورت برای به کار گیری متخصصین در روابط عمومی ها احساس نمی شود. بنابراین جایگاه روابط عمومی یکپارچه به خوبی در ذهن متولیان درک نشده و مغفول مانده است. اصل بی بدیل برای روابط عمومی ها، پایبندی به اخلاق حرفه ای و پرهیز از تظاهر، اغراق و سایر رذایل اخلاقی است. در ادامه این کنفرانس «محمد مهدی مظاهری»، رئیس دهمین کنفرانس روابط عمومی با اشاره به عنوان دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی، روابط عمومی یکپارچه گفت: شعار روابط عمومی یکپارچه از اهمیت نقش روابط عمومی در ضرورت ایجاد انسجام، هماهنگی و تفاهم در یک نهاد، سازمان و سطح کلان در جامعه حکایت دارد. نقش انسانی، اخلاقی، اجتماعی و کم نظیر روابط عمومی به عنوان حلقه واسط عرصه نهاد یا جامعه هدف ضرورت ناپذیر است. روابط عمومی یکپارچه نهادی است که با خلاقیت و مجهز به فن و هنر ارتباطی در راستای مطبوعیت سازمان خود تلاش می کند و در عین حال آمادگی و برنامه ریزی لازم را برای انواع بحران های سازمانی و رسانه ای با خود همراه دارد تا بتواند با اطلاع رسانی شفاف پاسخ گوی افکار عمومی باشد. این کنفرانس به عنوان یکی از رویدادها در زمینه روابط عمومی تحولی است که نیازمند تلاش های همه مسئولین و کارگزاران روابط عمومی باشد. رئیس دهمین کنفراس بین المللی روابط عمومی افزود: روابط عمومی یکپارچه یک نقشه راه برای موفقیت های سازمانی است که از طریق اعتماد سازی می تواند معقولیت ارتباط محیط با سازمان را افزایش دهد و به ایجاد ارتباط کمک کند. مراد از ارتباط آفرینی ارتباط چهاروجهی اصیل، راسخ، فراگیر و پایدار است و نبودن یکی از اضلاع چهارگانه اعتماد را از بین می برد. موفقیت آرمانی همگانی است که میل آن در چهار سطح شغلی، سازمانی، حیات ملی و فرهنگ مسئولیت پذیری در روابط عمومی متجلی می شود. «مظاهری» عنوان کرد: بی گمان وجود این کنفرانس برای تعیین ماهیت گفتگو، تعامل افکار و تامل ضروری است. گرچه محدودیت ها مانع حصول نتیجه کامل می شود. نشست تخصصی جشنواره، انتشار نخستین کتاب روابط عمومی و ویژه نامه دهمین کنفرانس، نکات بدیعی است که مطرح می شود و روابط عمومی را در سطح ملی و جهانی به وجود می آورد که امری الزامی است. در این مراسم «مهدی باقریان» ضمن خوش آمدگویی و خیر مقدم به مدعوین و اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه، از حضار درخواست کرد تا به احترام پروفسور معتمد نژاد پدر فقید علوم ارتباطات یک دقیقه سکوت کنند. وی سپس با اشاره به سخنرانی پروفسور معتمدنژاد در اختتامیه نهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی گفت: پروفسور معتمدنژاد در این مراسم با خطاب به کنفرانس گفته است: «شما برای اولین بار توانسته اید جنبه های مثبت روابط عمومی در ایران را به جهان معرفی کنید. کاری که وزارت امور خارجه هم نتوانست این را انجام دهد. شما توانستید راه ده ساله را یک ساله بروید.» «باقریان» نخستین کنفرانس بین المللی را نقطه اتصال ارتباطات بین المللی روابط عمومی دانست و اظهار کرد: با برگزاری این کنفرانس ها، دوره های آموزشی در خارج از کشور و با فعالیت های خوبی که انجام شد، توانستیم بر غنای ادبی حوزه روابط عمومی بیافزاییم. وی افزود متاسفانه در کتاب هایی که با عنوان تاریخ روابط عمومی در کشور به چاپ رسیده، هیچ اشاره ای به تشکل های خصوصی و فعالیت های انجام شده در این حوزه نشده است. در ده سال اخیر این موسسات بخش خصوصی بودند که با فعالیت های مختلف خود توانستند زمینه رشد روابط عمومی را فراهم کنند به طوری که هم اکنون تشکل های روابط عمومی دیگری در استان ها در قالب های مختلف فعالیت می کنند. دبیرکل دهمین کنفرانس روابط عمومی با اشاره به نقش دولتی در زمینه روابط عمومی تصریح کرد: در بخش دولتی، مدیران کل روابط عمومی و مدیران خصوصی باید بتوانند کارهایی را انجام دهند که جایگاه روابط عمومی به خوبی شناخته شود. البته در برخی از حوزه ها مدیران روابط عمومی رشد خاص خود را داشتند. «باقریان» عنوان کرد: امسال برای اولین بار سخنرانان خارجی از طریق ویدئو کنفرانس به ارائه سخنرانی خود می پردازند. همچنین کتاب روابط عمومی یکپارچه برای اولین بار در این کنفرانس منتشر شد. کتاب 24 صفحه ای برندگان جوایز و آثار و مراحل داوری نیز در اختیارشرکت کنندگان قرار گرفت که در آن به معیارهای ارائه نشان برتر روابط عمومی به «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره شده است. در پایان این مراسم، که با اهدای جوایز و تجلیل از برگزیدگان روابط عمومی همراه بود، نشان عالی سفیر فرهنگی به «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جایزه بین المللی دکتر حمید نطقی به «پروفسور سعید رضا عاملی» استاد ارتباطات دانشگاه تهران و مدال روابط عمومی به «حسن ربیعی» مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه اهدا شد.