News
گزارش برگزاری نخستین همایش بررسی نقش روابط عمومی در صنعت بانکداری
۲۵ / ۵ / ۱۳۹۴

گزارش برگزاری نخستین همایش بررسی نقش روابط عمومی در صنعت بانکداری

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-  نخستین همایش بررسی نقش روابط عمومی در صنعت بانکداری در روز 25 مردادماه، با حضور دکتر اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مدیران و کارشناسان شبکه بانکی کشور و همچنین روسا و اعضای انجمن های حرفه ای روابط عمومی، توسط موسسه کارگزار روابط عمومی و با مشارکت انجمن متخصصان روابط عمومی برگزار شد.


روابط عمومی ها وجهه مدیریت بانکی کشور را آن گونه که شایسته است ‌مدیریت کنند
در این مراسم که ساعت 9 صبح آغاز شد، دکتر اکبر کمیجانی،‌ قائم مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضمن تشکر و قدردانی از برگزار کنندگان نخستین همایش بررسی نقش روابط عمومی در صنعت بانکداری و تاکید بر اهمیت و سودمندی این همایش برای ایجاد انسجام و همدلی بیشتر بین دست اندرکاران حوزه ارتباطات و روابط عمومی شبکه بانکی کشور،‌گفت: این همایش کار بسیار شایسته ای است که امیدواریم تداوم پیدا کند و روابط عمومی بانک ها هم بتوانند نقش فعال خود را در چنین حرکت هایی به نحو احسن ایفا کنند. جای خوشحالی است که در آستانه هفته دولت و پرداختن به خدماتی که دولت جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف انجام می دهد درشبکه بانکی کشور به موضوعات مهمی مانند مسئولیت اجتماعی و بحث اعتماد و اعتمادسازی و نقش موثر آن در جلب نظر مشتریان پرداخته شده و شما دوستان صمیمانه به دنبال آن هستید که وجهه مدیریت بانکی کشور آن گونه که شایسته آن است، ‌مدیریت شود.


دکتر کمیجانی با اشاره به نقش بی بدیل بانک ها در اقتصاد کشور و توسعه و پیشرفت آن گفت: همان گونه که بانک ها در کشورهای در حال توسعه نقشی بی بدیل و غیر قابل انکار در اقتصاد کشور خود دارند،‌ چنین نقشی در کشور ما هم مطرح و غیر قابل انکاراست و واقعا نمی توان نقش بانک ها را در پروژه های اقتصادی، ‌تولیدی و خدماتی نادیده گرفت و گرچه چنین نگاهی به اقتصاد آسیب هایی هم دارد،‌ اما تا این وضعیت تغییر نکرده است باید به گونه ای رفتار کنیم که بتوانیم بیشترین بهره را از این سرمایه های عمومی ببریم.


وی با اشاره به این که در کشورهای توسعه یافته معمولا بازار سرمایه و بیمه ها در کنار بانک ها حضور دارند و سهمی از اقتصاد را در اختیار می گیرند و تعادلی در بازار ایجاد می کنند، ‌افزود: شاید وضع مطلوب این باشد که بانک ها همه کاره میدان اقتصاد نباشند،‌اما حالا که چنین نقش مهمی را دارند این موضوع مهم باید توسط روابط عمومی بانک ها به طور دقیق مورد توجه قرار گیرد و به گونه ای عمل کنیم که مردم با شفافیت با این مسائل آشنا شوند و اینجاست که روابط عمومی ها برای این اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و شفاف سازی نقش بسیار مهمی بر عهده دارند و باید از طریق چنین همایش ها و برنامه هایی نحوه تاثیر گذاری بیشتر بر مخاطبان و مشتریان را مورد بحث و بررسی قرار دهند و تلاش کنند که افکار عمومی را نسبت به آنچه در این شبکه مالی می گذرد به خوبی آشنا کنند.


محورهای همایش هم براساس دغدغه های نظام بانکی تعیین و قرار شد
در ادامه مراسم، دکتر هادی کمرئی دبیرکل این همایش در سخنانی در خصوص نحوه برگزاری و اهداف آن توضیح داد و گفت: خرسندیم که با همت و تلاش فعالان روابط عمومی و ارتباطات شبکه بانکی کشور و با همکاری موسسه کارگزار روابط عمومی و انجمن متخصصان روابط عمومی این همایش به بار نشست و امروز شاهد برپایی نخستین همایش بررسی نقش روابط عمومی در صنعت بانکداری هستیم. شاید بتوان گفت که بحث چالش های بانکی و نیاز به هویت سازی در این حوزه از جمله ضرورت ها و واقعیت هایی بود که باعث شد فعالان و دست اندرکاران دو بخش تخصصی روابط عمومی و بانکداری با بهره گیری از خرد جمعی و مشورت هایی که صورت گرفت تصمیم به برگزاری چنین همایشی گرفتند و بعد از طرح این ایده در انجمن متخصصان روابط عمومی و با حضور مدیران روابط عمومی شبکه بانکی شورای سیاست گذاری آن تشکیل و ضمن شکل گرفتن کمیته های مختلف، محورهای این همایش در حوزه مسئولیت اجتماعی و اعتماد سازی و مدیریت وجهه نظام بانکی مشخص و عملیاتی شد.


عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی افزود: با عنایت به این که دامنه فعالیت های روابط عمومی گسترده و فراگیر است و با رایزنی ها و جلسات متعددی که برگزار شد،‌ مقرر گردید در نخستین همایش موضوعات مرتبط با روابط عمومی بانکی مورد توجه و وارسی قرار گیرد و ضمنا محورهای همایش هم براساس دغدغه های نظام بانکی تعیین و قرار شد بدان پرداخته شود. همچنین هدف ما از برگزاری این همایش ایجاد انسجام بیشتر بین مدیران و کارشناسان روابط عمومی در نظام بانکی کشور بود که خوشبختانه با حمایت های روابط عمومی بانک مرکزی این مهم تا حد زیادی محقق شد و امیدواریم چنین اقداماتی بتواند نزدیکی و همکاری بیشتر و موثرتری را بین اعضای این خانواده پدید آورد.


دکتر کمرئی با اظهار گلایه از عدم شرکت گسترده و فعال همه دست اندرکاران حوزه ارتباطات و روابط عمومی شبکه بانکی در این رخداد حرفه ای و تخصصی هم گفت: علیرغم تنگناها و مشکلاتی که برای برگزاری چنین اقداماتی وجود دارد، ‌الحمدالله بسیاری از همکاران ما در برنامه ریزی و اجرای این همایش همکاری خوبی داشتند،‌ اما با عنایت به اهمیت و ضرورتی که این کار دارد ما انتظار همکاری های بیشتری داشتیم و حیف است که در رخدادی که با نام و برای روابط عمومی است، همکاران و دوستان حوزه روابط عمومی خودشان حضور در خور انتظار را نداشته باشند.


توجه به مسئولیت اجتماعی فلسفه وجودی روابط عمومی است
سپس سید غلامرضا کاظمی دینان،‌ رئیس انجمن روابط عمومی ایران و مشاور عالی ارتباطات رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری چنین رخدادی در حوزه روابط عمومی شبکه بانکی کشور گفت: خدا را سپاس می گوییم که به ما توفیق داد تا خانواده روابط عمومی بانکی که خود ارتباط گر و به دنبال ارتباط موثر با مشتریان و مخاطبان هستند امروز گرد هم آمده اند تا برای همراهی و همدلی بیشتر با همدیگر تعامل و گفت و گو کنند.


وی افزود: اساسا روابط عمومی یعنی مسئولیت اجتماعی و فلسفه وجودی روابط عمومی در سازمان ها و نهادهای مختلف، پاسخگویی به مسئولیت های اجتماعی است و این موجب خرسندی است که همکاران صادق و تلاشگر ما تصمیم گرفته اند که برای این امر مهم دور هم جمع بشوند و عالمانه و حرفه ای در این زمینه با هم گفت و گو کنند و کسانی که حضور کمتری در چنین رخداد ارزشمندی داشته اند مطمئن باشند که از دوستان خود گامی عقب تر خواهند بود و باید تلاش کنند تا ضمن حضور در اتفاقاتی که به نام و برای روابط عمومی است حضور فعال تری داشته باشند تا بتوانند ضمن حفط انسجام و یکپارچگی به مسئولیت ها و تعهدات اجتماعی خود به خوبی عمل کنند.


اگر آماده نباشیم سونامی فناوری اطلاعات و بانکداری مجازی همه چیز را در خواهد نوردید
دکتر علی اکبر جلالی،‌ پدر علم فناوری اطلاعات و استاد ممتاز دانشگاه علم و صنعت دیگر سخنران تخصصی و علمی این همایش بود که با اشاره به این موضوع که سال ها پیش تلاش کردیم موضوع بانکداری الکترونیک را در کشور جا بینداریم گفت: خیلی خوب یادم هست که در آن زمان که تازه زمزمه هایی در باره بانکداری الکترونیک به گوش می رسید حدود 40 نفر از مدیران شبکه بانکی را در کیش گرد هم آوردیم تا با این مسئله بهتر آشنا شوند و بتوانیم از این ظرفیت مهم به بهترین شکل استفاده کنیم و این در حالی است که امروز سخن گفتن از بانکداری الکترونیک حرف جدیدی نیست و این نوع از بانکداری راه خود را باز کرده است و امروز در جیب هر شهروندی می توان سراغ از کارت های بانکی متعدد گرفت که بستر آن همان بانکداری الکترونیک و در فضای مجازی است.


وی که با موضوعی تحت عنوان صنعت بانکداری و فرصتی به نام فضای مجازی سخن می گفت، افزود: امروزه صنعت بانکداری با فرصتی به نام دنیای مجازی روبرو است که در آینده ای نه چندان دور قاره ششمی را به وجود خواهد آورد که حرکت و فعالیت بانک ها در بستر این قاره اجتناب ناپذیر خواهد بود و کشورها و ملت هایی که نتوانند زیر ساخت های لازم را در این خصوص فراهم کنند نخواهند توانست تعاملات اقتصادی، مالی و پولی موفق و موثری با جهان و حتی در درون کشورهای خود داشته باشند.


دکتر جلالی افزود: در چنین دنیا و چنان وضعیتی است که نقش روابط عمومی ها به عنوان عامل ارتباطی و واسط بین مردم و سازمان ها بیش از پیش نمود پیدا خواهد کرد واساسا بانک ها و هر سازمان دیگری برای توفیق در این فضای رقابتی و اجتناب ناپذیر نیاز به ارتباطات نزدیک تر و روابط عمومی پویاتر و موثرتر خواهند داشت و اگر برای چنین وضعیتی آماده نباشیم سونامی فناوری اطلاعات و بانکداری مجازی همه چیز را در خواهد نوردید و ما بدون ارتباطات لازم قادر نخواهیم بود از چنین فضایی به درستی استفاده کنیم.


استاد ممتاز دانشگاه علم صنعت با اشاره به سناریو محتمل جهان آینده هم گفت: موج تغییرات مجازی توفنده تر از پیش در راه است و تا سال 2030 یعنی حدود 15 سال دیگر، 80 درصد زندگی مردم در جوامع مختلف تحت تاثیر این موج ناگزیر و ناگریز خواهد بود و این موضوع در حوزه مسائل و موضوعات اقتصادی و بانکی با تاثیرات بیشتری زندگی مردم را در سرتاسر جهان تغییر خواهد داد که روابط عمومی ها باید ضمن آشنایی با آن مردم و مشتریان را با چنین پدیده مهم و ارزشمندی که می تواند در زندگی آن ها تاثیرات مثبت زیادی داشته باشد آشنا کنند.


شفاف سازی فعالیت های سازمان می تواند موجب خوشنامی سازمان شود
مهندس سید مسعود همایونفر، رئیس انجمن مدیریت منابع انسانی ایران سخنران بعدی این همایش یک روزه بود که با موضوعی تحت عنوان مسئولیت اجتماعی با رویکرد روابط عمومی با حاضران در همایش سخن گفت.
وی با اشاره به این موضوع که مسئولیت اجتماعی معانی مختلفی در نزد افراد مختلف پیدا کرده است، گفت: چند سالی است که واژه مسئولیت اجتماعی در کشور ما و در سازمان های مختلف کاربرد پیدا کرده است و البته با توجه به همین کاربردها معانی مختلفی هم به خود گرفته است که لازم است وحدت معنایی بیشتری در این زمینه بوجود بیاید و تلقی های گوناگون در این زمینه از بین برود تا همه افراد برداشت واحدی از موضوع مسئولیت اجتماعی داشته باشند.


همایونفر افزود: شرکت های موفق به یک جامعه سالم نیاز دارند و چنین ضرورتی باعث شده است که آن ها نتوانند به مسائل جامعه پیرامونی خود بی اعتنا باشند و از سویی دیگر چون عمل به مسئولیت اجتماعی می تواند سازمان ها و شرکت ها را در وضعیت بهتری در جامعه ای که در آن زندگی می کنند،‌ قرار دهد موضوع با عنوان مسئولیت اجتماعی اهمیت و ارزش زیادی پیدا کرده است. در چنین موقعیتی است که روابط عمومی ها که نقش واسط بین جامعه و سازمان را بر عهده دارند در بحثی با عنوان مسئولیت اجتماعی نقشی مهم بر عهده دارند و اتفاقا توفیق در عمل به مسئولیت های اجتماعی از موضوعاتی است که باعث شفافیت در سازمان و در نتیجه باعث بوجود آمدن اعتماد و خوشنامی یک سازمان خواهد شد که این موضوع می تواند نقش روابط عمومی را در عملی شدن چنین کاری برجسته تر کند.


رئیس انجمن مدیریت منابع انسانی ایران در پایان ضمن تاکید بر اهمیت توجه به مسئولیت های اجتماعی شرکت ها و نقش آن در شفاف سازی فعالیت های سازمان که می تواند موجب جلب اعتماد مشتریان و خوشنامی سازمان شود،‌گفت: دستاوردهای سه گانه ای هستند که می توانند در نهایت موجب شوند که یک سازمان یا نهاد به مسئولیت های اجتماعی خود به درستی عمل کنند که این دستاوردها عبارتند از دستاوردهای اقتصادی، دستاوردهای اجتماعی و دستاوردهای زیست محیطی که نهایتا می توانند تصویری مثبت و سازنده از سازمان در عمل به مسئولیت های اجتماعی خود را به نمایش بگذارند و مهم این است که روابط عمومی در ارائه تصویری موفق از سازمان در خصوص عمل به مسئولیت های اجتماعی جایگاهی مهم و بی بدیل دارد.


خوشنامی، اعتماد ، ‌برند و اعتبار در شرایط پسا تحریم نقش مهمی خواهند داشت
محمد خدادی، مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) دیگر سخنران این همایش بود که با موضوعی تحت عنوان نقش شبکه بانکی در دوره پسا تحریم با رویکرد ارتباطات و اطلاعات برای حاضران سخنرانی کرد.


مدیر عامل ایرنا با اشاره به این که موضوع خوشنامی، اعتماد ، ‌برند و اعتبار در شرایط پسا تحریم نقش مهمی خواهند داشت،‌گفت: قطعا در شرایطی که در پیش رو داریم باید شفافیت بیشتری داشته باشیم و اگر می خواهیم موفق شویم با آموزش های لازم شرایطی را فراهم کنیم که بتوانیم با خوشنامی و کسب اعتبار در صحنه های رقابت حرفه ای حضور داشته باشیم و در همین ارتباط بتوانیم در کارهای رسانه ای نقش لازم را بر عهده داشته باشیم.


خدادی افزود: واقعا این سئوال وجوددارد که چرا در خصوص این که بانکی خوشنام است یا نیست واکنش نشان می دهیم و این موضوع می تواند نشانگر این باشدکه ما همه به دنبال خوشنامی و اعتبار هستیم و به همین دلیل هم هست که روابط عمومی ها باید به گونه ای عمل کنند که بتوانیم با بهره گیری از زمینه های ارتباطی که وجود دارد به سمت و سویی حرکت کنیم که از فضای به وجود آَمده بهتر استفاده کنیم.


وی افزود: در فضای پسا تحریم اقتدار جمهوری اسلامی ایران می تواند در مدل کارکرد رسانه ای موفق آن بسیار موثر باشد و اگر بتوانیم همان گونه که در میدان دیپلماسی عمومی با قدرت عمل کردیم در میدان دیپلماسی رسانه ای هم موفق و با قدرت عمل کنیم می توانیم در موفقیت هایی که حاصل خواهد شد نقش مهمی داشته باشیم و امیدوار باشیم که بتوانیم از این شرایط به خوبی بهره ببریم.


مدیر مسئول روزنامه ایران با اشاره به این که بخش اعظمی از تحریم های ناعادلانه کشور ما در حوزه بانکی و اقتصادی بوده است، گفت: آیا واقعا ما توانسته ایم در همان حد لازم در خصوص این موضوعات به مسئولان و مردم خودمان اطلاع رسانی کنیم تا حالا بتوانیم با انتخاب استراتژی های لازم نقش خود را در شرابط جدید به خوبی ایفا کنیم. من باورم این است که در این حوزه بخشی از کاربر عهده روابط عمومی ها است و باید طوری عمل کنیم که مردم به ما اعتماد کنند و حواسمان باشد که گاهی اوقات هنوز طوری عمل می کنیم که انگار داریم در دهه 60 زندگی می کنیم و به شرایط و اقتضائات روز توجه نداریم که این موضوع می تواند کار ما را با مشکل روبر کند.


خدادی در پایان افزود: پیشنهاد مشخص من این است که به طور جدی کارگاه های آموزشی برای تولید مهارت های ارتباطی و اطلاعاتی برگزار کنیم چون واقعا بدون برقراری ارتباط و بدون داشتن مهارت های برقراری ارتباطی، سازمان ها و روابط عمومی ها نخواهند توانست در شرایط پسا تحریم بخصوص در شبکه بانکی قدم های موثری بردارند.


در موقعیت های ناآرام نقش و جایگاه روابط عمومی ها هم به تناسب تغییر موقعیت ها تغییر می کند
حسین عبده تبریزی اقتصاد دان و مشاور مدیریت و تامین مالی وزیر راه و شهرسازی هم دیگر سخنران این مراسم بود که در خصوص نقش روابط عمومی در تجدید ساختار نظام بانکی ایران سخن گفت و تاکید کرد روابط عمومی تلاشی پایدار و از روز قصد و اراده است که برای برقراری درک مشترک بین بانک و مردم صورت می گیرد.


وی در تبیین این تعریف از روابط عمومی افزود: دو متغییر مهم و تاثیرگذار در فعالیت های روابط عمومی که قرار است درکی مشترک را بین مردم و مخاطبان و سازمان بوجود بیاورد این است که وضعیت بانک های ما همواره در حال تغییر است واز سویی دیگر، مشکلات فراوان پیش روی بانک ها که اساسا ماهیت کارکرد و فعالیت آن ها را در زمان ها مختلف تحت تاثیر قرار می دهد و به همین دلیل اساسا لازم است بانک ها پوست اندازی کنند و شیوه ها و مسیرهای کاری خود را برای امکان حضور در بازار تغییر دهند تا بتوانند در بازار رقابت بمانند.


دکتر حسین عبده تبریزی در همین ارتباط افزود: به دلیل همین موقعیت های ناآرام است که نقش و جایگاه روابط عمومی ها به تناسب تغییر وضعیت بانک ها تغییر پیدا می کند و کار آن ها با مشتریانی که هر روز نیازهای جدیدی دارند مشکل و مشکل تر می شود. امروزه مشکلاتی مانند رقابت گسترده، ‌تنگناهای مالی، مشکل نقدینگی، مشکل معوقات و مطالبات دولت بر بانک ها فشار می آورد و واقعا دیگر از وضعیت نسبتا آرامی که در دهه های قبل وجود داشت خبری نیست که در این ارتباط روابط عمومی ها نقش مهمی دارند و باید مردم و مشتریان را در خصوص این تجدید ساختار و ضرورت آن آگاه و برای همراهی با شبکه بانکی در گذر از این شرایط همراه کنند.
وی از کارزار ارتباطات در چنین شرایط یاد کرد و گفت: واقعا در چنین شرایطی ما در یک کارزار ارتباطی قرار داریم و ارتباطات درخشان در چنین شرایطی بسیار سخت است و اینجاست که روابط عمومی ها باید با هنرمندی و استفاده از ظرفیت هایی مانند شبکه های اجتماعی و اخذ نتایج واقع بینانه مخاطبان را با خود همراه کنند که چنین امری توسعه روابط عمومی را ضروری تر می کند.


گفتمان سازی ازمهمترین تکالیفی است که دراقتصاد مقاومتی برعهده روابط عمومی ها گذاشته شده است
دکتر محمود رضا امینی، مدیر عامل موسسه مرور وقایع جهان،آخرین سخنران این همایش بود که با موضوع نقش روابط عمومی در فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی برای حاضران سخن گفت.


وی با اشاره به سخنان دکتر حسین عبده تبریزی گفت: جمع بندی دکتر عبده از 10 سال آینده تصویری است که می گویند مشتریان در سال های پیش رو انتطار ضیافت بانکی داشته باشند و شاید با مطالعات اقتصادی ایشان چنین تصویری محتمل باشد،‌ و شرایط پساتحریم وامیدهای بوجود آمده هم امکان خرسندی نظام بانکی کشور را فراهم نمی کند.


اما از طرفی هم این واقعیت وجود دارد که علیرغم گرفتار شدن در چنبره تحریم ها ما توانستیم ماندگار شویم و چرخه کار و تولید و کسب و کار کشور علیرغم روبرو شدن با چالش ها به حیات خود ادامه داد. حال هم موضوع این است که روابط عمومی ها چه نقشی می توانند داشته باشند تا با نهادینه کردن فرهنگ اقتصاد مقاومتی تاثیرات خوبی از خود به جای بگذارند.


دکتر امینی با اشاره به تفکرات متعددی که در زمینه بحث اقتصاد مقاومتی و رویکرد نگاه به درون و برون وجود دارد هم گفت: واقعیتش این است که باید نگاهمان به درون بیشتر باشد و مهمتر از آن این که تلاش کنیم با گفتمان سازی و تبیین درست شرایط از موقعیت های خودمان بهترین استفاده را ببریم و اینجاست که نقش روابط عمومی ها مهم و اثرگذار می شود. یعنی گفتمان سازی ا ز مهمترین تکالیفی است که روابط عمومی ها باید بر اساس تکالیفی که در اقتصاد مقاومتی برعهده آنان گذاشته شود،‌ انجام شود.


وی در توضیح موضوع گفتمان سازی عنوان کرد: گفتمان سازی مجموعه اقداماتی است که می تواند باور افراد و باور عمومی جامعه را به عنوان یک نهادعمومی تحت تاثیر قرار دهد و آنان را با گفتمان اقتصاد مقاومتی همراه کند که در این خصوص وموضوع بحث فرهنگ سازی روابط عمومی ها نقشی بی بدیل دارند و زمانی نتیجه خواهیم گرفت که گفتمان اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک تفکر عملیاتی و در سه حوزه کارکنان، ‌سهامداران و مشتریان ساری و جاری کنیم.

 

برگزاری میزگرد کارشناسی: اعتمادسازی و مدیریت وجهه نطام بانکی
درادامه نخستین همایش بررسی نقش روابط عمومی در صنعت بانکداری، میزگرد کارشناسی اعتمادسازی و مدیریت وجهه نطام بانکی برگزار شد. در این میزگرد که با حضور محمد علی کریمی ‌مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی،‌ دکتر حسین امامی مدیرکل روابط عمومی بانک توسعه صادرات، ‌ابراهیم کاظم پور مدیرکل روابط عمومی بانک تجارت و ابراهیم صفر لکی مدیرکل روابط عمومی بانک دی برگزار شد،‌ پیرامون موضوع اعتماد سازی و مدیریت وجهه نطام بانکی بحث و تبادل نظر شد.

 

تقدیر از پیشکسوتان و حامیان همایش با اهدای لوح سپاس
در ادامه این مراسم و با حضور دکتر اکبر کمیجانی، ‌قائم مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، دکتر مهدی باقریان رییس انجمن متخصصان روابط عمومی و محمدعلی کریمی مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی از سید غلامرضا کاظمی دینان،‌ابوالقاسم حکیمیان،‌سعید معادی، جواد‌ مهدوی عادلی،‌ علی جهانی و محمدرضا غفوری با اهدا لوح سپاس به عنوان پیشکسوتان روابط عمومی حوزه بانکی تجلیل و از بانک های قرض الحسنه رسالت، بانک ملت،‌ بانک ملی ایران، بانک مهر اقتصاد، بانک دی، بانک شهر، بانک تجارت، بانک توسعه تعاون،بانک قوامین، گروه توسعه پاس و شرکت شیوا آوا با عنوان حامیان نخستین همایش بررسی نقش روابط عمومی در صنعت بانکداری تقدیر و قدرشناسی شد.


این همایش در عصر روز یکشنبه به کار خود پایان داد.