دكتر كوروش معدلي بنيانگذار اِن ال پي در ايران
ورود به حريم شخصي مخاطب درارتباط، ممنوع! شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- ما در ارتباطات با ارزشهاي مخاطب و كد ذهني او باید ارتباط برقرار کنیم، ما بايد به اين نكته توجه داشته باشيم که حساسيت مخاطب به موضوع مورد مذاكره به چه اندازه هست و ما بايد سعي كنيم به مرزهاي ارزشي و فكري مخاطب به خاطر اهداف خود تجاوز نكنيم.
موضوع برقراري ارتباط مؤثر، بحث فاصلهها است، هر فردي داراي يك حيطه شخصي نامرئي است كه بايد بتوانيم آن را شناسايي كنيم و ورود به آن حيطه نداشته باشيم. چون از ديدگاه مخاطبان ورود به حيطه شخصيشان به منزله تجاوز به حريم شخصي محسوب ميشود و مقاومت ايجاد ميكند.
بخش ديگر برقراري اين ارتباط مؤثر، كانالهاي ارتباطي است كه در واقع هر فردي توسط كانالهاي چشايي- بويايي، لامسه، شنوايي و بينايي، بيشتر ارتباط برقرار ميكند كه با شناسايي اين كانالها تشخيص دهيم كدام كانال ارتباطي مخاطب مورد نظر قويتر است و ما از راه همان كانال با او ارتباط برقرار نماييم.
به عنوان مثال اگر داراي كانال ارتباطي قويتر در حوزه بينايي است ما بايد سعي كنيم در رفتارهاي مان يا ارتباط و مذاكره از همان كانال وارد شويم تا بتوانيم تأثيرگذاري بهتري روي مخاطب داشته باشيم.
روشهاي پيچيدهتري نيز وجود دارد كه همسويي نام دارد، اين كه بايد افكار و رفتار ما با هم همسو باشند، گاهي پيش مي آید كه كسي به دل ما مينشيند و گاهي او به دل ما نمينشيند كه علت آن همين عملكرد رفتارهاي همسو يا ناهمسو بودن آن با رفتار است كه تأثير مستقيم روي ضمير ناخودآگاه ما ميگذارد.
ما با توجه به نحوه ارتباطي كه قرار است داشته باشيم و تأثيرگذاري كه داريم ميتوان از انواع تكنيكهاي ساده و پيچيدهتر استفاده كنیم.
از جمله يكي از مهمترين موضوعات در ارتباط مؤثر، موضوع زمان است كه هر چقدر بتوانيم به مدلهاي تشخيصي مخاطب نزديكتر شويم ارتباط مؤثرتري برقرار ميشود. در واقع هر شخصي داراي يك كد رفتاري است و در پشت آن كد رفتاري كد فيزيكي وجود دارد.
شيوههاي رفتاري نظير نشست و برخواست و كلام و ... با تمام كيفيتها مورد بررسي قرار ميگيرد. در واقع همه اينها به كد رفتاري فرد كه به عنوان مثال در زمينه كلامي از يك خوي كلام خاص استفاده كند. به عنوان مثال برخي اشخاص به صورت عرضي صحبت ميكنند و برخي به صورت طولي، اين كه ما چطور بتوانيم تشخيص دهيم كه مخاطب ما از چه شيوهاي استفاده ميكند بايد در زمينه عملي كار شود و توانايي برقراري ارتباط كلامي با روش مخاطب را نيز داشته باشيم.
يا مثلاً در حوزه رفتارهاي فيزيكي و معرفي نيز هر فرد يا هر مخاطب براي خود يك سري اصولي و قوانين دارد كه در پشت آن يكسري كدهاي ذهني است كه آنها را ميتوان ارزشها نام گذاشت. هر فرد با توجه به ارزشهايي كه دارد نسبت به يك ارتباط يا موضوع آن واكنش نشان ميدهد و بايد مورد سنجش قرار گيرد و ما با اين ارزشها و كدهاي ذهني با مخاطبان ارتباط برقرار كنيم. ما هر چقدر بتوانيم به الگوي رفتاري مخاطب نزديكتر بشويم تأثيرگذاري ما برمخاطب بيشتر خواهد بود كه در عرصه فعاليتهاي روابط عمومي بايد به اين موضوع توجه جدي کرد.
اين موضوع در بخشهاي مختلف ارتباط سازماني بسيار تأثيرگذار است حتي در مذاكرات سازماني. شناخت تيپ شخصيتي مقابل در اين رابطه بسيار مؤثر است. يك سري رفتارهای عميق، برخي بياني و برخي سطحي هستند كه در برخورد با مخاطباني كه آنها را از قبل ميشناسيم رفتارهاي مياني و عميق مورد تحليل قرار ميگيرد.
تيپ شخصيتي موضوع مهمي است كه بايد مورد شناسايي قرار گيرد و بدانيم هر تيپ شخصيتي روش برقراري ارتباط ويژهاي داردكه در اين زمان به سيستم عصبي مركزي هر فرد كه عميقترين بخش است، يك ارتباط مؤثر و عميق برقرار ميشود، طوري كه مخاطب ما تمايل پيدا كند هر خواسته و ارتباطي كه ما بخواهيم انجام دهد. كه اين در حوزه روابط عمومي و فعاليتهاي ارتباطي آن بسيار تأثيرگذار و تعيينكننده قلمداد ميشود كه نيازمند كسب مهارتهاي عملي ميباشد.