نگاهی به فعالیت های حرفه ای مهدی باقریان
آغاز با نوشتن مهدی باقریان حدود 25 سالی است که در حوزه روابط عمومی و ارتباطات تنفس می کند و حالا 23 سالی از روزهایی که به عنوان جوانی جویای نام کارش را به عنوان کارشناس روابط عمومی شرکت رادیاتور ایران درسال 1372 آغاز کرد می گذرد. او همان سال ها به عضویت شرکت تعاونی مطبوعات ایران درآمد و کم کم برای نوشتن درباره روابط عمومی، حضورش در رسانه ها و بخصوص مطبوعات را توسعه داد.
بازنگری در مفهوم روابط عمومی از اولین مقالاتی بود که نوشت و در روزنامه ایران در سال 1376 به چاپ رسید. این در حالی بود که وی در سال1371 به دلیل انتشار مقاله ای با عنوان «نقش سرمايه داري جهاني در تكوين صهيونيسم» برنده جايزه بين المللي مسجدالاقصي شده بود.
"روابط عمومی کانون ارتباط"، "نیک وبد مدیریت کلان روابط عمومی در ایران"، "روابط عمومی، دولت و امنیت پرسش"، "مدیر روابط عمومی اندیشمند"، "روابط عمومی در ایران و سوءمدیریت ها"، "نظریه های جدید روابط عمومی"، "سیمای روابط عمومی در نظام آموزش عالی کشور" و "روابط عمومی محض؛ حدود و کرانه های آن" از دیگر مقالات ویاداشت های وی بود که در همان سال ها در روزنامه های کثیرالانتشار و مجلات تخصصی کشور منتشر شدند. تجربه مديریت روابط عمومي دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي که تا سال 1385 تداوم داشت سال های پرباری را برای ارتباط بیشتر وی با رسانه ها و مدیریت در حوزه روابط عمومی به همراه داشت. روابط عمومی؛ آغازی برای همیشه باقریان از سال 1372 تا 1375 سردبیری و مدیریت فنی نشریه "شریف" (وابسته به دانشگاه صنعتی شریف) را هم بر عهده داشت و در همان سال سردبیری مجله علمی "کیفیت" و مدیریت فنی "خبرنامه وزارت فرهنگ و آموزش عالی" را هم تجربه کرد. سردبیری نشریه "کتاب نصیر"(کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی خواجه نصرالدین طوسی) و مشاورت عالی ماهنامه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و دانشجویی "نگاه دانشجو" نیز در همان سال ها توسط وی تجربه ای موفق بود.
او که به عنوان "كارشناس برتر روابط عمومي ايران" در سال 1376 انتخاب شده بود، موفق شد لوح تقدير و تنديس کتاب سال را به دلیل تالیف کتاب "فلسفه روابط عمومی کاربردی" از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کند. دريافت اعتبارنامه بين المللي متخصصان روابط عمومي مهدی باقریان با تشکیل انجمن متخصصان روابط عمومی به عنوان عضو هیت مدیره این انجمن به عضویت آن درآمد و در سال های 1388 و 1389 و همچنین 1394ریاست این انجمن را برعهده داشته است.
فعالیت های وی با پایه گزاری موسسه کارگزارروابط عمومی درسال 1380 وارد فاز جدیدی شد و انجام اقدامات حرفه ای و اساسی در حوزه ارتباطات در دستور کار او در این موسسه قرار گرفت و انتشارات تخصصی کارگزار روابط عمومی شامل کتاب های تخصصی روابط عمومی و همچنین فصلنامه "کارگزارروابط عمومی" و دو فصلنامه "روابط عمومی الکترونیک" آغاز به کار کرد.
باقریان به عنوان اولین و تنها دارنده اعتبارنامه متخصصان روابط عمومي در ایران(APR) این اعتبارنامه را درسال1387دریافت کرد. خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در همین ارتباط و در گزارشی نوشت: كوالالامپور- براي اولين بار يك ايراني موفق به دريافت اعتبارنامه بين المللي متخصصان روابط عمومي (اي.پي.آر) شد. به گزارش ايرنا، "موسسه روابط عمومي مالزي" اين اعتبارنامه حرفهاي را به پاس تلاش هاي مستمر مهدي باقريان در عرصه روابط عمومي كشورمان روز دوشنبه در آييني كه با حضور سفير جمهوري اسلامي ايران در مالزي، معاون دانشگاه بينالملل اسلامي مالزي و تني چند از شخصيت هاي علمي و فرهنگي دو كشور به وي اعطا كرده است. اعتبارنامه متخصصان روابط عمومي موسوم به "اي.پي.آر" به مصداق گواهينامهاي حرفهاي براي كارشناسان روابط عمومي است كه به منظور شناسايي دست اندركاران داراي قابليت و تجربه كاري طراحي شده است. اين اعتبارنامه در سال ۱۹۶۴ توسط انجمن روابط عمومي آمريكا ابداع شده و اخذ آن منوط به قبولي در امتحانات شفاهي و كتبي و داشتن دستكم پنج سال تجربه در حرفه روابط عمومي است. باقريان به عنوان مبتكر ارتباطات بينالمللي روابط عمومي، در دوره هاي متوالي به عنوان دبيركل كنفرانس بينالمللي روابط عمومي ايران به فعاليت مشغول بوده و در زمان حاضر علاوه بر مدير عاملی موسسه كارگزار روابط عمومي و سردبير چند نشريه تخصصي، همچنين سمت دبيركلي انجمن متخصصان روابط عمومي كشورمان را نيز داراست. وي در طول دوره فعاليت حرفهاي خود كتاب هاي بسياري را در حوزه روابط عمومي به رشته تحرير درآورده است. (خبرگزاري جمهوري اسلامي ۰۵/۰۹/۸۷) تدوام موفقیت های بین المللی وی با پایه گزاری "انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی" به عنوان مبدع و هیئت موسس و هئیت مدیره این انجمن و مشارکت در برگزاری اولین و دومین "کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی"، موفق شد در سال 1391 نخستین "جایزه ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی" را از دست نخست وزیر مالزی دریافت کند.
وی پس از دریافت این جایزه و با نوشتن مقاله ای باعنوان «درک قدرت تجاری روابط عمومی در ایران» نظراتش را در خصوص سرمایه گذاری در روابط عمومی در ایران و بازده بسیار مثبتی که درپی دارد در روزنامه پرتیراژ "همشهری" منتشر کرد.
باقریان در این مقاله از یک طرف تلاش می کند ارزش «روابط عمومی» را به خوانندگان نشان دهد و از طرف دیگر، بر این مساله تاکید دارد که در دنیای امروز، عملکرد خوب به تنهایی کافی نیست بلکه عرضه آن نیز به همان اندازه اهمیت و ارزش دارد.
همچنین این مقاله به ارزش دیگری نیز می پردازد و آن، «اعتماد، ارتباطات و شهروندمحوری» است. این مقاله تاکید می کند که امروز، جامعه جهانی از «شکاف عمیق ارتباطات» و "بحران اعتماد" رنج می برد. توجه به ارزش های اخلاقی و نیازهای جامعه بشری درآینده، اجتناب ناپذیر است.
در پایان، نگارنده با تبیین اهمیت و جایگاه جغرافیای تجاری ایران، نشان می دهد که روابط عمومی و تلاش های نسل جدید روابط عمومی می تواند نقش به سزایی در تبدیل شدن ایران به یکی از کشورهای پیشرفته و قدرتمند دنیا داشته باشد.
از دیگر فعالیت های این کارگزار ساعی و پر تلاش حوزه روابط عمومی و ارتباطات، امضا تفاهم نامه های بین المللی و از جمله امضاي نخستين تفاهمنامه همكاري بينالمللي روابط عمومي ايران بين موسسه كارگزار روابط عمومي و "كمپاني گلوبال تائيتيم" (تركيه) و امضای نخستین تفاهم نامه بین المللی با "موسسه روابط عمومی مالزی"، "انجمن روابط عمومی اندونزی" و "آکادمی بازاریابی کره جنوبی" بود که مقدمه ای برای اقدامات بین المللی موسسه کارگزار روابط عمومی از جمله برگزاری هفت دوره "آموزش روابط عمومی در مالزی"، برگزاری دو نوبت "کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی" در ایران و مالزی و 12 دوره برگزاری "کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران" تا سال 1394 است. تبلور اندیشه های یک کارگزار اندیشه های وی در کتاب ها، مقالات و یاداشت هایی که طی سالاهای طولانی فعالیت در این حوزه منتشر کرده است،تبلور پیدا کرده است که از جمله درمقاله ای با عنوان "روابط عمومی محض حدود و کرانه های آن" می توان در خلال نگاه تبارشناسانه وی به روابط عمومی با این اندیشه ها بیشتر آشنا شد.
وی در بخشی از این مقاله می نویسد: . .. روابط عمومي مانند همه دانشهاي بشري از ميان «نياز» و «انديشه» انسان سر بركشيد تا به كمك او بشتابد و سهمي در پيشرفت داشته باشد.
روابط عمومي- از همان ابتدا- عهد كرد كه به انسان دروغ نگويد و پاسدار ارزشهاي اخلاقي، اجتماعي و سازماني او باشد. روابط عمومي به اين خاطر، رسالت مزبور را پذيرفت و ارزش فردنگرانه را دور ريخت كه به سهم خود از اضطراب عميق انسان بكاهد و به تاخت و تازهاي قدرت لگام بزند.
روابط عمومي زماني كه انسان در برابر سيل اجحافها و دروغ پراكنيهاي سودجويان عاجز مانده بود، پا به عرصه حيات گذاشت و ارزشهايي تازه آفريد و به انسان متذكر شد كه بايد در مقابل رفتارهاي منفعت طلبانه و سودجويانه و فردگرایانه واكنش نشان داد.
روابط عمومي، واكنشي است به محركهاي سلبكننده آسايش انسان؛ محركهايي كه توانست و می تواند انسان را به «افيون مصرف و لذتجوييهاي جنونآميز» سوق دهد و ميان او و فضایل اخلاقی فاصله زيادي ايجاد نماید". خدمات مشاوره ای و حرفه ای باقریان با کسب تجربیات حرفه ا ی و عملی در طول سال های طولانی فعالیت، اندوخته های خود را بی دریغ در اختیار مدیران و سازمان های مختلف قرار داده است و طی این سال ها به عنوان مشاوری آگاه و امین به مراکز و سازمان های مختلف و از جمله به عنوان مشاور روابط عمومی و رسانه ای "دانشگاه صنعتی خواجه نصيرالدين طوسي"، عضو شوراي مشورتي روابط عمومي ايران (اداره کل تبليغات و اطلاع رساني معاونت مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي 84-1383)، دبيری دوره های مختلف "جشنواره ملی انتشارات روابط عمومي"، رييس و عضو هيات داوران گزينش برترين هاي "اولين نمايشگاه نشريات روابط عمومي وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي" و دبیر چند دوره برگزاری "جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی" خدمت کرده است و در ادامه فعالیت های اجرایی خود برای نشان دادن جایگاه و توانمندی های روابط عمومی ایران، نخستین "نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای روابط عمومی ایران"را در مجلس شورای اسلامی برای آشنایی نمایندگان پارلمان با هنرهشتم در اردیبهشت 1394 برگزار کرده است. رسانه ها و نوشتن: دغدغه همیشگی باقریان در حوزه رسانه در بعد بین المللی هم اقداماتی انجام داده است و توانسته است ضمن عضویت در هيات تحريريه ژورنال روابط عمومي آسيا پاسيفيك (AP PR ) مقالاتی هم در ژورنال های بین المللی به چاپ برساند. کتاب، کتابخوانی و نشر کتاب نیز از دغدغه های همیشگی باقریان بوده است، به گونه ای که از همان آغاز فعالیت در این حوزه علاوه بر انتخاب و انتشار کتاب های صاحب نظران واندیشمندان این حوزه، کار خود را با تالیف کتاب "روابط عمومي در نظام آموزش عالي" کلید زده و علیرغم فعالیت های گسترده دراین حوزه، هیچگاه از تالیف و انتشار کتاب غافل نبوده است و هر سال به طور متوسط بین دو تا سه کتاب تالیف و منتشر کرده است. فهرست کتاب های تالیف شده و یا کتاب هایی که با دیگر همکارانش تالیف و منتشر کرده است عبارتند از:
"فلسفه روابط عمومي كاربردی"، "روابط عمومي كاربردي و فنون برگزاري گردهمايي ها"، "روابط عمومي نوشتاري و تكنيك هاي رسانه اي"، "عكس و كاربردهاي آن در روابط عمومي"، "فنون روابط عمومي" (ويژه خبرنامه)، "فنون روابط عمومي" (ويژه روابط عمومي الكترونيك)، "بزرگان روابط عمومی"( 3جلد)، "روابط عمومی در کلاس جهانی"، مدیریت نمایشگاه (مشترک)، "مدیریت تولید و انتشار بروشور" (1391)، "روابط عمومی دولتی"، "فنون روابط عمومی" (1393) و استانداردهای روابط عمومی جلد 2 به عنوان یکی از نویسندگان در سال 1394. پایه گذاری شبکه ای ازخدمات متنوع و موثر در حوزه روابط عمومی راهاندازي نخستين "شبكه اطلاعرساني روابط عمومي ايران" (شاراwww.shara.ir ) هم از دیگر اقدامات وی در حوزه روابط عمومی، رسانه و ارتباطات است که از حدود سال 1390 راه اندازی شده است و توانسته است تاکنون جایگاه منحصر بفردی را در این حوزه به خود اختصاص دهد و اقدامات سازنده دیگری نیز از جمله اثرات حضور وی در این حوزه می باشد که به اهم آن به شرح زیر اشاره می کنیم: - تهيه، تنظيم و انتشار نخستين «سرود روابط عمومي» در ايران - مدیریت ترجمه و انتشار دایره المعارف روابط عمومی در دو جلد نفیس - انتشار نخستین فرهنگ جامع روابط عمومی در ایران - بنیانگذاری جایزه دکتر حمید نطقی پدر روابط عمومی ایران (1383) - برگزاري دومين دوره جوايز ممتاز جهاني كارگزاران مسلمان روابط عمومي توسط موسسه كارگزار روابط عمومي/ 18 آذر 1391 - راهاندازي پايگاه اطلاعرساني كنفرانس بينالمللي روابط عمومي ايران به عنوان تنها سایت دو زبانه روابط عمومی در ایران (icpr) - برگزاري نخستين دوره آموزشي اينترنت در روابط عمومي ايران - برگزاري نخستين همايش بينالمللي روابط عمومي دو (PR 0.2) - برگزاری نخستین همایش زن و روابط عمومی/ 17مهرماه 1392 - برگزاری نخستین همایش بررسی نقش روابط عمومی در صنعت بانکداری/ 25مرداماه 1394 - پیشنهاد بنیانگذاری “ نشان عالی روابط عمومی” و برگزاری نخستین دوره آن در تالار وحدت با همکاری انجمن متخصصان روابط عمومی - انتشار نخستين تمبر روابط عمومي در ايران - انتشار کتاب «استانداردهای روابط عمومی»/1392و جلد دوم در سال 1394 - ارايه نخستين گواهينامه بينالمللي روابط عمومي به شركتكنندگان اولين كنفرانس بينالمللي روابط عمومي در ايران (1383) - برگزاری نخستين همایش و جشن روابط عمومی در تالار وحدت با همکاری انجمن متخصصان روابط عمومی/1392 - برگزاري مراسم گراميداشت سالروز تولد صنعت روابط عمومي در جهان در ايران - انجام بیش از 80 پروژه پژوهشی و مشاورهای - مدیریت بیش از 20 واحد روابطعمومی و ...
مهدی باقریان دارای دکترای مدیریت از دانشکده مدیر یت دانشگاه تهران است.
بروزرسانی: تیر1394