News
تفکر طراحی در روابط عمومی یک رویکرد خلاقانه راه حل محور و عملگراست
۲۰ / ۹ / ۱۳۹۶

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- دکتر محمد حسن توفیقی بنیانگذار آکادمی طراحی ایران یکی دیگر از سخنرانان کنفرانس روابط عمومی بود که در خصوص "کاربردهای تفکر پازلی در روابط عمومی با تاکید بر نهضت تفکر و خلاقیت" صحبت کرد.


وی گفت: تفکر پازلی یا همان تفکر طراحی بر سه پایه اساسی استوار است. موفقیت این روش در سالهای اخیر به عنوان یک روش نوین حل مسئله خلاق، مرهون ترکیب منحصر بفرد این سه پایه مهم است: خلاقیت، انسان مداری، عملگرایی.

بنیانگذار آکادمی طراحی ایران افزود: بسیاری از مسائل پیرامون ما در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، ابهام و پیچیدگی های زیادی دارند. بگونه ای که اغلب نمی توان راه حل مشخصی برای آنها ارائه کرد. در اینگونه موارد، باید با نفوذ در مسئله از روش آزمون و خطای طراحانه استفاده کنیم.

دکتر توفیقی در بخش دیگری از سخنان خود ادعا کرد که در تمامی حوزه هایی که مسائل پیچیده بشری حضور دارند، جای تفکر طراحی خالی است. تشبیه تفکر طراحی به حل پازل، در واقع، باز کردن دریچه ای بسوی شناخت بهتر تفکر طراحی است. لذا تفکر طراحی در روابط عمومی یک رویکرد خلاقانه راه حل محور و عملگرا برای استفاده در مسائل پیچیده ای است که ابعاد مختلفی از جمله جنبه های انسانی در آنها حضور دارند و نمی توان با روشهای متعارف منطقی و سرراست برای آنها راه حل مناسبی ارائه نمود.


وی در پایان گفت: چگونه ایده های ما می توانند موفق و اثربخش و حتی جاودانه شوند؟ با داشتن هر یک از معیارهای اثربخشی چون سادگی، غیرمنتظره بودن، ملموس بودن، معتبر بودن، احساسی بودن و داستانی بودن می توان به بخش مهمی از این هدف دست یافت. در حالت ایده ال یک ایده می تواند از تمامی این معیارها برخوردار باشد و بیشترین اثربخشی و جاودانگی را برای خود در جهان فراهم نماید.